مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها وظیفه یک قوه نیست/ تأکید بر هم‌ پوشانی سه قوا
کد خبر: 3838619
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
امام جمعه قم:

مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها وظیفه یک قوه نیست/ تأکید بر هم‌ پوشانی سه قوا

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها وظیفه یک قوه نیست، گفت: باید سه قوه در کنار هم هم‌پوشانی کنند تا با مفسدان دانه‌درشت مبارزه کنند، این درست نیست که مجموعه‌ای با فساد مبارزه کند و دیگری اعتراض کند چرا که به این شکل مبارزه با این مفاسد تحقق پیدا نمی‌کند.

مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها وظیفه یک قوه نیست/ تأکید بر هم‌پوشانی سه قوا

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، امروز، هشتم شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، اظهار کرد: اگر مردم برای اجرای عدالت آغوش باز نکنند و مطالبه‌گر نباشند اجرای عدالت تحقق پیدا نمی‌کند. باید کارگزاران تحمل شنیدن حق را داشته و عزمی راسخ داشته باشند، از رسیدگی به امور مردم غفلت نکنند و مردم را فراموش نکنند تا بتوان از این جامعه انتظار عدالت اجتماعی داشت، هم‌چنین ظن و گمان و هواهای نفسانی مسئولان از موانع دیگر اجرای عدالت اجتماعی است.

وی ادامه داد: هم‌چنین باید جامعه پذیرای عدالت باشد تا عدالت محقق شود، جامعه‌ای که دچار ضعف نفس و سستی است، می‌خواهد اما به میدان نمی‌آید شعار می‌دهد خواهان اجرای عدالت است اما روز مبادا در میدان حضور ندارد، در چنین جامعه‌ای عدالت محقق نمی‌شود.

امام‌ جمعه قم افزود: یکی از موانع تحقق عدالت سستی مردم و نداشتن اراده لازم برای حضور در میدان است؛ افراد ضعیف هرگز نیم توانند ظلم و ستم را دور کنند و حق جز با تلاش و کوشش به دست نمی‌آید؛ سخنان ادعایی سنگ‌های سخت را می‌شکند ولی رفتار شما همیشه دشمنان را امیدوار می‌کند؛ سوژه به دست دشمن می‌دهید و آنان را امیدوار می‌کنید.

آیت‌الله بوشهری بیان کرد: مجریان ما سالم عمل کنند و مردم گریز از عدالت نداشته باشند و دی میدان اجرای عدالت حضور پیدا کنند.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: تقوا، هدفى است كه هر كس آن را دنبال كند به هلاكت نيفتد و هر كه به کارش بندد پشيمان نشود؛ زيرا با تقواست كه رستگاران رستگار شدند و با معصيت است كه زيانكاران زيان كردند، اظهار کرد: از شما به خاطر اعیاد اسلامی و عید غدیر تشکر می‌کنیم که مردم قم و شهرهای مختلف این روز بزرگ را به‌عنوان بیعت با حضرت علی (ع) گرامی داشتند.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، بیان کرد: اگر در اعیاد به‌خوبی عمل می‌کنیم در مراسم عزاداری سنگ تمام بگذاریم چرا که این ماه، ماه عاطفه، منطق و حماسه است؛ مداحان با صورت خوش مضامین ارزشمند را بیان کنند و نقش تأثیرگذاری در تبیین مکتب و معارف اهل داشته باشند؛ عزاداری و سینه‌زنی داشته باشیم اما دقت کنیم وقتی نسل جوان پای منابر سخنرانان می‌نشینند باید به مسئله معرفتی آنان افزوده شود.

امام‌جمعه قم گفت: امروز روز هشتم شهریور مصادف با سالگرد شهادت شهید رجایی و باهنر است که الگوهای خوبی برای کارگزاران حکومتی ما هستند.

آیت‌الله بوشهری هم‌چنین یاد و خاطره رئیس‌علی دلواری را گرامی داشت و ابراز کرد: امروز روز مبارزه با تروریسم نامیده شده، مردم بدانند دشمنان در مقام ادعا حرف زیاد می‌زنند اما در مقام عمل حرفی ندارند؛ طالبان و داعش را آمریکا و اروپایی‌ها به وجود آوردند، منافقین نیز امروزه در آغوش مدعیان حقوق بشر و آمریکا زندگی می‌کنند و مردم چهره اینان را خوب شناختند.

وی با اشاره به هفته دولت، ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب دو سال برای کار کردن زمان کمی نیست، دولت باید به مردم گزارش بدهد، رهبر معظم انقلاب فرمودند: امروزه دو مسئله مهم و اساسی داریم اول اینکه آنچه را می‌خواهیم انجام دهیم اولویت‌بندی کنیم و دوم نیز از حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی پرهیز کنیم چراکه زمینه را برای رخنه دشمن فراهم می‌کند.

تولیدکنندگان سربازان جبهه اقتصادی هستند

امام‌جمعه قم گفت: اولویت ما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد و فرهنگ است؛ باید کاری کنیم تولید رونق پیدا کند به تولید‌کنندگان امتیاز دهیم چرا که سربازان جبهه اقتصادی ما هستند. در ایام حج و هنگام برخورد با زائران غیر ایرانی می‌گفتند به خود به خاطر قدرت و اقتدار نظام و رهبر شما به خود می‌بالیم.

آیت‌الله بوشهری اضافه کرد: مردم دنیا به خاطر چنین رهبر، ارتش و سپاهی و چنین مدافعانی در صحنه‌ای احساس غرور می‌کنند باید شرکت‌های دانش‌بنیاد را تقویت کنیم تا از این پیچ تاریخی و جنگ آغازشده توسط دشمنان عبور کنیم.

وی مسئله فرهنگ را یک مسئله کلیدی و اساسی دانست و تأکید کرد: اگر بگوییم دشمن در مقابله باارزش‌ها قتل‌عام راه انداخته سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم، جهت‌گیری‌هایمان باید اسلامی باشند و امروز دغدغه مؤمنین و متدینین حجاب و عفاف است؛ همان‌طور که از کف خیابان، بازار و خانواده‌ها برای حفظ حجاب و عفاف انتظار داریم از کارگزاران و مسئولین انتظار داریم کاری نکنند دشمن بگوید باارزش‌هایشان مقابله می‌کنند و این از مطالبات جدی مردم متدین ماست.

امام‌جمعه قم مبارزه با مفاسد اجتماعی را تنها وظیفه یک قوه نمی‌داند و گفت: باید سه قوه در کنار هم هم‌پوشانی کنند تا با مفسدان دانه‌درشت مبارزه کند، این درست نیست که مجموعه‌ای با فساد مبارزه کند و دیگری اعتراض کند چرا که به این شکل مبارزه با این مفاسد تحقق پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید ساختارها اصلاح شود، ابراز کرد: دستگاه قضایی باید قاطعانه حضور پیدا کند و قوای دیگر همراه باشند و زمینه را فراهم کنند؛ امروزه که دستگاه قضایی به‌صورت جدی تلاشش را شروع کرده مردم احساس می‌کنند حرکتی ایجادشده و به آینده انقلاب امیدوار شده‌اند.

در مقابل انسان‌های بی‌منطق به مذاکره ننشینیم

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: مسئولان دنبال تجربه تلخ گذشته در مذاکره با آمریکا نیستند و ملت رشید اجازه نمی‌دهد در مقابل انسان‌های بی‌منطق به مذاکره بنشینیم؛ چون آمریکا درصدد فریب و مکر با ظاهر آراسته است، ما نیز باید گام کاهش تعهدات برجامی را برداریم چون طرف مقابل بی تعهدی کرد و بدون منطق اقدام می‌کند.

امام‌جمعه قم مسئله کشمیر را زخمی بر پیکر جامعه اسلامی دانست و اضافه کرد: از مسئولان هند به طور جدی می‌خواهیم شرایطی را برای زندگی مسالمت‌آمیز مردم مسلمان کشمیر فراهم کنند.

وی با اشاره به جشن عاطفه‌ها گفت: دانشجویان و دانش آموزان بی‌بضاعتی داریم که از شما مردم متدین می‌خواهیم با کمیته امداد همکاری کنید و با کمک‌های نقدی و کالایی قدمی در این راه بردارید تا این دانش‌آموزان بتوانند سال تحصیلی خوبی را آغاز کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان به حجاج بیت‌الله الحرام گفت: در ولیمه دادن کمی ملاحظه کرده و ساده‌تر برگزار کنید تا از اضافی مبالغ این ولیمه‌ها به نیازمندان کمک کنید.

انتهای پیام

 

captcha