تربیت ۵۰ حافظ کل قرآن در جامعة القرآن‌الکریم بروجن/شیرینی حفظ قرآن
کد خبر: 3839107
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

تربیت ۵۰ حافظ کل قرآن در جامعة القرآن‌الکریم بروجن/شیرینی حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر و مؤسس جامعة القرآن الکریم واحد بانوان بروجن با اشاره به اینکه در زمان آغاز به کار، تنها دو حافظ کل در شهر بروجن وجود داشت، گفت: این مجموعه تاکنون توانسته است ۵۰ نفر حافظ کل قرآن از بانوان را تربیت کند.

زینب‌السادات واحدی، مدیر و مؤسس جامعة القرآن الکریم واحد بانوان بروجن، در گفت‌گو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به سابقه فعالیت بیش از 10 سال این مرکز در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان، اظهار کرد: جامعة‌ القرآن بروجن در بخش بانوان با حمایت و مساعدت فکری مؤسسه جامعة القرآن‌الکریم قم آغاز به کار کرد.

وی محوریت کار جامعة القرآن را آموزش حفظ قرآن برشمرد ‌و گفت: علاقمندان پس از ارزیابی سطح، تحت آموزش‌های مقدماتی مؤسسه از جمله تجوید، روخوانی، روان‌خوانی و بعدها، احکام، تفسیر و ... قرار می‌گیرند و پس از کسب معیارهای لازم وارد دوره‌های حفظ می‌شوند.

طرح‌های گوناگون حفظ قرآن

واحدی ادامه داد: طرح‌ریزی و ارائه برنامه حفظ به هر قرآن‌آموز با در نظر داشتن وقت، شرایط و انگیزه او انجام می‌گیرد و در این خصوص برنامه‌های حفظ گوناگون و متنوعی تعریف می‌شود.

وی در خصوص طرح حفظ یکساله، تصریح کرد: این طرح معمولاً برای قرآن‌آموزان مجرد که دغدغه و مسئولیت کمتری دارند، ارائه می‌شود که فرد هر روز با حضور در مؤسسه و با حفظ دو صفحه از قرآن در پایان یک سال به حفظ کل نائل می‌شود.

این مربی قرآن در استان ادامه داد: دستورالعمل حفظ نیمه‌حضوری نیز برای افرادی که مشغله‌های بیشتری دارند ارائه می‌شود که قرآن‌آموز سه تا یک روز در کلاس حضور دارد و حفظ کل قرآن طبق این دستورالعمل، ۴ تا ۶ سال به طول می‌انجامد.

واحدی با اشاره به اینکه در زمان آغاز به کار جامعة القرآن تنها دو حافظ کل در شهر بروجن وجود داشت، اضافه کرد: این مجموعه تا کنون توانسته است ۵۰ خواهر حافظ کل قرآن را در سطح شهرهای بروجن و فرادنبه تربیت کند.

وی در خصوص فعالیت شعب مؤسسه جامعة القرآن الکریم در استان، بیان کرد: این مجموعه در برخی شهرها در سراسر استان فعال است و به سه زیر شاخه تقسیم می‌شود خردسالان دختر و پسر از ۴ تا ۹ سال، پسران ۹ سال به بالا و دختران ۹ سال به بالا که در سه واحد جداگانه مشغول فراگیری هستند.

واحدی با اشاره به فعالیت جامعة القرآن در فرادنبه و فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآن در سایر نقاط بروجن، گفت: تربیت‌شدگان این مؤسسه اگر از اهالی شهرها و روستاهای اطراف باشند، پس از پایان دوره در محل زندگی خود در جهت ارتقای سطح فرهنگ قرآنی تلاش می‌کنند و همواره با بروجن در تعامل و هم‌فکری هستند.

مدیر جامعة القرآن بروجن با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ قرآن‌آموز تحت آموزش این مجموعه قراردارند، ادامه داد: این افراد شامل خواهران ۹ سال به بالا است که مشغول حفظ قرآن کریم هستند.

وی به اقدامات تشویقی برای قرآن‌آموزان اشاره و اظهار کرد: برگزاری اردوهای زیارتی کربلای معلی و مشهد و قم در طول سال همواره در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه برای تنوع بخشیدن به کلاس‌ها و نیز تبلیغ فرهنگ قرآنی در انظار عمومی کلاس‌ها را گاهاً در اماکنی نظیر پارک‌ها و تفرج‌گاه‌های شهر برگزار می‌کنیم.

حافظ قرآن کریم با بیان اینکه شیرینی حفظ قرآن اعتیادآور است، گفت: جلسه هفتگی حافظان کل جامعة القرآن به طور مرتب برگزار می‌شود که در فضایی صمیمی و دوستانه و در کنار هم، به مرور حفظیات و تثبیت حفظ می‌پردازند.

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از برنامه‌های در حال اجرای جامعة القرآن برگزاری کلاس نهج‌البلاغه برای ۵ نفر از خواهران حافظ کل قرآن کریم است که در نظر داریم این افراد احادیث را به خوبی فرا بگیرند و بعدها منشأ خیر و برکت برای شهر و استان باشند.

واحدی با اشاره به مهم‌ترین برنامه ماه‌های اخیر این مرکز، تصریح کرد: مسابقات قرآن به یاد شهیده عفاف و حجاب، معصومه آرامش، در تیرماه برگزار و مقرر شد اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان در همان ماه برگزار شود که علی‌رغم تدارک این جشن، به دلیل بدقولی مهمانان خارج از استان، از برگزاری آن بازماندیم.

وی در ادامه گفت: برگزاری این اختتامیه به عید غدیر موکول شد که در حسینیه سالار شهیدان علاوه بر تقدیر از منتخبان مسابقه عفاف و حجاب، نمایشنامه غدیر با اجرای خواهران جامعة القرآن به اجرا در آمد و مورد استقبال پرشور عمومی قرار گرفت.

واحدی تأکید کرد: نکته قابل توجه این مراسم، گرامیداشت یادبود حکیمه جابرانصاری، حافظ کل بروجنی بود که از بیماری صعب‌العلاج رنج می‌برد و اوایل سال بر اثر سانحه تصادف درگذشت.

وی با بیان اینکه هر کجا قرآن در حاشیه قرار گرفته ضربه دیده‌ایم، اضافه کرد: همانطور که برای ارائه خدمات پزشکی نیاز به مطب و بیمارستان است، آموزش قرآن نیز به عنوان یک موضوع تخصصی باید در مکان مناسب و عمومی انجام شود و تأمین مکان مناسب برای این مهم اهمیت فراوانی دارد.

هر کجا قرآن در حاشیه قرار گرفته ضربه دیده‌ایم، همانطور که برای ارائه خدمات پزشکی نیاز به مطب و بیمارستان است، آموزش قرآن نیز به عنوان یک موضوع تخصصی باید در مکان مناسب و عمومی انجام شود و تأمین مکان مناسب برای این مهم اهمیت فراوانی دارد.

واحدی خطاب به خیران و با اشاره به مشکل جامعة القرآن، به عنوان یک نهاد کاملاً مردمی، در تأمین مکان مناسب، گفت: نقل مکان سالانه و گاه دو بار در سال سبب جا ماندن مجموعه از فعالیت اصلی می‌شود که امیدواریم با همت اهالی و خیران این معضل حل شود.

فعال‌ با سابقه قرآنی در بروجن در بخش دیگری از سخنان خود با طرح یک پرسش خطاب به متولیان آموزش و والدین دانش‌آموزان، گفت: اگر آموزش و پرورش معلم ریاضی نداشته باشد آیا به کار گرفتن معلم فیزیک امکان‌پذیر و راضی‌کننده است؟

وی در ادامه تأکید کرد: چنین وضعیتی برای هیچ درسی قابل تصور نیست و متأسفانه باید گفت در مورد درس مهم قرآن در مدارس شاهد به کارگیری معلم غیر متخصص هستیم.

ضرورت تعامل دستگاه‌ها با مراکز و مؤسسات قرآنی

واحدی با انتقاد از عدم تعامل مثبت برخی نهادها و دستگاه‌ها با مؤسسات و خانه‌های قرآن که به صورت تخصصی به امر آموزش قرآن می‌پردازند، بیان کرد: دغدغه تربیت و آموزش قرآنی این نهادها در جای خود خوب است اما چه بهتر که کار به صاحب و داننده آن سپرده شود.

وی در ادامه با ذکر یک نمونه، تصریح کرد: آموزش و پرورش هر ساله در فصل مسابقات قرآن و عترت این نهاد، دانش‌آموز را که قرآن‌آموز ما هم هست، از کلاس‌های جامعة القرآن یا هر مؤسسه قرآنی دیگر، به سمت یک دوره فشرده یک ماهه اجباری برای آمادگی در مسابقات سوق می‌دهد که سبب سردرگمی و عدم انسجام و تمرکز ذهنی او می‌شود.

واحدی تأکید کرد: بهتر است فضای تعامل و همکاری ایجاد شود و دانش‌آموز، دوره آمادگی پیش از مسابقات را در همان مؤسسه که با محیط و مربیانش مأنوس است بگذراند که قطعاً کارآمد و سودمند خواهد بود.

این مربی با سابقه قرآن با انتقاد از زمزمه سپردن آموزش هر رشته به یک مؤسسه قرآنی و اختصاصی کردن مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: اگر این اتفاق نامبارک بیفتد، رقابت مثبت میان فعالان و مراکز قرآنی از بین می‌رود و به دنبال آن، انگیزه، خلاقیت و کیفیت آموزش رنگ می‌بازند.

وی در ادامه تأکید کرد: سردرگمی مربی و محدودیت وی در انتخاب مؤسسه با تمایل و رضایت کامل خودش، از دیگر معایب محدود کردن فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی است.

واحدی در ادامه با بیان مثالی، تصریح کرد: اختصاصی کردن فعالیت آموزشی هر مؤسسه مانند آن است که هر خدمت دندانپزشکی به یک دندانپزشک سپرده شود و مثلاً یکی صرفاً عصب‌کشی را بر عهده بگیرد دیگری صرفاً مسئول ترمیم دندان باشد، حال آنکه هر فردی بنا به مدیریت، مهارت و خلاقیت خود می‌تواند در کار خود موفق باشد و به هدف مطلوب دست یابد.

مدیر جامعة القرآن بروجن در پایان و در پاسخ به پرسشی در خصوص چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان، بیان کرد: امیدواریم روزی برسد که تمام فعالان قرآنی استان علی‌رغم استقلال کاری، در کنار هم و با تعامل مثبت و هم‌افزایی، مانند اعضای یک خانواده در راستای ارتقای فضای قرآنی استان تلاش و همکاری کنند.

انتهای پیام

captcha