پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع)؛ آزمون دشوار امت پیامبر(ص)
کد خبر: 3839182
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
حجت‌الاسلام علوی بیان کرد:

پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع)؛ آزمون دشوار امت پیامبر(ص)

گروه اندیشه ــ علوی تهرانی با بیان اینکه همه موجودات ذی‌شعور و حتی امت‌ها از سوی خداوند مورد امتحان قرار می‌گیرند، تصریح کرد: امتحان امت پیامبر(ص) طبق روایات، پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری دهه عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی، شب گذشته 9 شهریورماه در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد. علوی در این مراسم به بحث درباره اهمیت غدیر پرداخت و اظهار کرد: همه شما جریان غدیر خم را می‌دانید. آیه 67 سوره مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند». پیامبر(ص) در روز غدیر امیرالمومنین(ع) را به صورت علنی به عنوان جانشین خودشان معرفی کردند. وقتی این معرفی انجام شد، این آیه نازل شد: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا؛ امروز كسانى كه كافر شده‏‌اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‌اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم».

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در اواخر خطبه غدیر این جمله را بیان فرمودند که محل بحث بنده است: «قَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِهِ هان حُجَّه عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ، فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَه؛ حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام می‌دهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده‌اند و بر تمامی مردمان باشد. پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.»

علوی اظهار کرد: مفاد پیام غدیر چه بود؟ احیای غدیر به چیست؟ آنچه در جامعه شیعی ایران در روز غدیر سر می‌زند، اینها است: برگزاری جشن و سرود و دست زدن؛ اطعام‌های چند هزار نفری؛ صله رحم؛ روزه گرفتن و ... . آیا واقعا پیامبر از ما خواسته این کارها را انجام بدهیم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم؟ آیا مفاد پیام غدیر اینهاست؟ خیر. آنچه پیامبر مطالبه کردند، این کارها نیست. مسلماً روز غدیر خم یکی از مهم‌ترین ایام‌الله است و بلکه از این روز مهم‌تر نداریم. با این وجود هیچ‌وقت کسی درباره غدیر حرف نمی‌زند. موضوع بحث من این است که اگر بخواهیم غدیر را احیا کنیم، باید چکار بکنیم؟

کارشناس معارف اسلامی در ادامه گفت: در روز غدیر باید چه پیامی را برسانیم؟ من از دو ناحیه به این سوال پاسخ می‌دهم. پیش از بیان پاسخ‌ها یک مطلبی را به عنوان مقدمه عرض می‌کنم. یک مسئله‌ای در خلقت وجود و آن هدف خلقت است. چرا خدا انسان را خلق کرد؟ هدف آفرینش دو بخش است: برخی مقدمه است و برخی نهایی است. هدف مقدمه چیزی است که شما باید استیفا کنید، ولی در آن توقف نکنید. یکی از اهداف مقدمی، آزمون و امتحان الهی است. خداوند در آیه 2 سوره ملک می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛ همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده». هر موجودی که زنده است و دارای شعور است امتحان می‌دهد، حتی جن و ملک؛ مانند اینکه خداوند جنیان و ملائکه را امر کرد که به انسان سجده کنند.

وی افزود: امت‌ها هم امتحان می‌شوند. مثلا بنی‌اسرائیل مورد امتحان قرار گرفتند، ولی مردود شدند. ماجرا این بود که حضرت موسی چهل روز به میقات رفت و قومش از توحید به گوساله‌پرستی گرایش پیدا کردند. سوال این است که امتحان امت پیامبر(ص) چیست؟ آیه یک سوره عنکبوت می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؛ آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى‌شوند و مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند». وقتی این آیه نازل شد امیرالمومنین(ع) از پیامبر(ص) سوال کرد: ای رسول خدا، این امتحان چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند: تو بعد از من امتحان می‌شوی و مردن به واسطه تو امتحان می‌شوند. تو مورد خصومت مردم قرار می‌گیری، پس خودت را برای دشمنی مردم آماده کن.

علوی ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: مثل اهل ایمانی که در روز غدیر ولایت علی(ع) را پذیرفتند، شبیه ملائکه هستند که سجده به آدم را پذیرفتند و مثل کسانی که ابا کردند و تکبر ورزیدند از اینکه ولایت علی(ع) را بپذیرند، مثل شیطان است. پس شما در روز غدیر باید چه چیزی را احیا کنید؟ باید علی(ع) را به عنوان قطب‌نما در نظر بگیری و ببینی در کل سال به این سو بودی یا نبودی.
انتهای پیام

captcha