اخلاق؛ رکن اصلی در تربیت حسینی فرزندان
کد خبر: 3840396
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

اخلاق؛ رکن اصلی در تربیت حسینی فرزندان

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: لبیک یا حسین(ع) گفتن به معنای لبیک گفتن به مرام و منش اباعبدالله‌الحسین(ع) است و در تربیت حسینی فرزندانمان نیز باید به همین اخلاق و مرام آن حضرت توجه کنیم.

اخلاق، رکن اصلی در تربیت حسینی فرزندان استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید حجتی، کارشناس مذهبی رسانه ملی و سخنران حرم مطهر رضوی امروز، 15 شهریورماه مصادف با اولین جمعه ماه محرم در مراسم اجتماع شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در کنار توسلات عاطفی و اشک‌هایی که برای مصائب اهل بیت(ع) می‌ریزیم، مادران باید یک رکن اساسی برای تربیت حسینی فرزندانشان مدنظر داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر مادری بخواهد فرزندش را بر مبنای تربیت حسینی بزرگ کند، باید بداند امام حسین(ع) کیست و چه حال و هوایی دارد؛ لذا تا امام حسین(ع) را نشناسیم و ندانیم چه حال و هوایی دارد، تربیت ما تربیت حسینی نخواهد بود.

حجتی بیان کرد: اینکه می‌گوییم لبیک یاحسین(ع) این لبیک گفتن به مرام و منش اباعبدالله‌الحسین(ع) است. اگر لحظه لحظه زندگی امام حسین(ع) از آن زمان که از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند را مطالعه کنیم، می‌بینیم که حضرت، اخلاقی برخورد کردند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: اگر کسی باور کند که رکن اصلی برای تربیت حسینی فرزند اخلاقی بار آوردن است، شک نکنید که این تربیت حسینی خواهد بود. اگر مادری نیتش این باشد که فرزندش را بر مبنای اخلاق حسینی بار بیاورد، یعنی اینکه از تمام رذائل اخلاقی از جمله کینه و ... باید دور باشد.

وی خطاب به مادران شیرخوارگانی که در این اجتماع حضور داشتند، گفت: اگر می‌خواهید بدانید که حسینی‌پسند و حسینی‌خواه هستید، کارگاه حسین‌خواهی و آزمون بگذارید. جلسات اباعبدالله‌الحسین(ع) و خصوصاً این اجتماع عظیم یعنی اینکه امام حسین(ع)، ما تو را می‎خواهیم؛ لذا خواستن امام حسین(ع) تنها خواستن احساسی و عاطفی نیست و باید از مرز احساس عبور کرد و به عمق مرام حضرت رسید.

حجتی با اشاره به بازگشت حربن یزید ریاحی در جریان واقعه عاشورا و مورد عفو قرار گرفتن وی از سوی امام حسین(ع) بیان کرد: عظمت امام حسین(ع) به مرام حضرت است. اگر مانند حضرت که عذر حر را پذیرفت، ما نیز در زندگی اینگونه عذرها را قبول کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنیم، آنگاه می‌توانیم تربیت حسینی داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی ابراز کرد: اگر مادری قرار است فرزندش را حسینی بار آورد و سبک زندگی حسینی داشته باشد، باید در جریان زندگی، از بدی همسر چشم بپوشد. اگر مبنای زندگی و تربیت حسینی را بر مبنای اخلاق نگذاریم، زندگی به کام ما نخواهد شد.

وی ادامه داد: تربیت حسینی یعنی اینکه امام حسین(ع) حتی نسبت به افرادی که ایشان را قبول نداشتند، احساس مسئولیت و توجه می‌کردند که نمونه آن همان توجه امام حسین(ع) به حر است که با وجود گناه بزرگی که کرد، اما امام وی را پس از پشیمانی پذیرفت.

حجتی گفت: ولایت یعنی سرپرستی همراه با دوست داشتن. عمده اینکه فرزندان از پدر و مادر دوری می‌کنند این است که پدر و مادر زیاد امر و نهی می‌کنند. با زور، کسی تربیت نمی‌شود. در تربیت اخلاق اثرگذار است. براساس روایات رسیده از اهل بیت(ع) زیاد تذکر دادن فرزند را عصبانی می‌کند.

این کارشناس مذهبی در رسانه ملی و سخران حرم مطهر رضوی ادامه داد: در تربیت فرزند اول باید خود را به فرزندانمان ثابت کنیم تا در بزنگاه‌های مهم انتخاب درست بتوانند، براساس تجربیات والدین تصمیم بگیرند. قرآن وقتی پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند، می‌گوید: «تو بر دل‌های مردم حکومت می‌کنی. تنها راه برای حکومت بر مردم حکومت بر دل‌هاست». این موضوع فرمولی به مادران می‌دهد که نه بد دل و نه بد دهن باشند. این فرزند امانت است و نباید با سلیقه خود آن‌ها را تربیت کرد.

وی عنوان کرد: لبیک یا حسین(ع) و بیعت با اباعبدالله‌الحسین(ع) فراتر از بحث حماسه و شور، شعوری دارد و آن این است که ما می‌خواهیم لبیک به مرام اباعبدالله(ع) بگویم؛ لذا اگر می‌خواهیم فرزندی تربیت کنیم که به حضرت مهدی(عج) لبیک گوید، لازمه آن اخلاقی زندگی کردن است تا در این زندگی اخلاقی، فرزندی با مرام و منش امام حسین(ع) تربیت کنیم.

حجتی افزود: امام حسینی که حر را بخشید، در دامن فاطمه زهرا(س) بزرگ شده بود، دامن‌ زنی که در شرایط سخت چند روز قبل از شهادت نیز نیمه شب برای همسایه‌ها دعا می‌کرد؛ بنابراین فرزندان ما نیاز به تربیت حسینی دارند و مبنای تربیت حسینی اخلاق است.

یادآور می‌شود، اجتماع بزرگ شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی با مداحی امیر کرمانشاهی ادامه یافت. همچنین برای این مراسم، در حدود ۳۵ هزار لباس شیرخواره تهیه شد و به خانواده‌هایی که با نوزاد شیرخوار برای شرکت در این مراسم وارد حرم مطهر می‌شدند، اهدا شد.

انتهای پیام

captcha