صفحات معارفی رسانه‌ها رنگ تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) گرفت
کد خبر: 3841025
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱

صفحات معارفی رسانه‌ها رنگ تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) گرفت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز اکثر اخبار خود را به تاسوعا و عاشورای حسینی اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها در هفدهمین روز از شهریورماه 98 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 15 تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «برنامه‌های حرم امام رضا(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی» آمده است: حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در تشریح برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی گفت: ویژه برنامه شب تاسوعا یک‌شنبه ۱۷ شهریورماه پس از نماز مغرب و عشاء با حضور زائران عزادار در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه در ویژه برنامه شب تاسوعای حسینی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) به ایراد سخنرانی می‎پردازد و در ادامه مداحان به روضه‌خوانی و مدیحه سرایی خواهند پرداخت. معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی قرائت زیارت‌های امین الله و عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی بجستانی و مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی امیرعارف را از برنامه‌های بعد از اذان صبح روز تاسوعا تا ساعت ۶ عنوان کرد. بخش دوم ویژه برنامه‌های عزاداری از ساعت ۹ صبح با مرثیه‌سرایی امیر عارف، محمد گلابگیر و اسماعیلی آغاز می‌شود و در این مراسم آیت‌الله محسن کازرونی به سخنرانی می‌پردازد.

به گفته شریعتی‌نژاد، ویژه‌برنامه شب عاشورا حسینی نیز دو‌شنبه ۱۸ شهریورماه پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ع) میزبان عزاداران حسینی است و در این برنامه محمد باقر فرزانه به ایراد سخنرانی و امیرعارف به روضه‌‏خوانی و مرثیه‏ سرایی می‌پردازند. در شب عاشورای حسینی چون سال‌های گذشته مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی با حضور خادمان، مسئولان استانی، مدیران آستان قدس، مسئولان کشور و تولیت آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد که پس از قرائت خطبه از سوی حجت‌الاسلام اسلامی‌فر، آقایان علی ملائکه و رضا قانع، به مدیحه‌سرایی می‎پردازند. در شب عاشورای حسینی با تأسی به سیره حضرت سیدالشهدا(ع)، ساعت ۲۲:۳۰ مراسم قرآن‌خوانی با حضور قاریان کشوری برگزار خواهد شد. بخش دوم ویژه برنامه‌های عزاداری روز عاشورا نیز با مدیحه‌سرایی مداحان حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و در این مراسم نیز آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی به سخنرانی و مقتل‌خوانی می‎پردازد.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «خیزش عمومی اجابت «هل من ناصر» ثارالله برای اشاعه معروف+تصاویر»، «نقش حاکم فاسد در سقوط یک ملت/ در کدام اردوگاه قدم می‌زنید؟»، «عزای حسینی شیرخوارگان در آلمان+ تصاویر» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۳ قرآن باصدای مصطفی اسماعیل+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، طبق معمول پرکار بوده و تا این ساعت، چهارده خبر قرآنی و معارفی با عناوین «بایسته‌های اقامه "فقه مقاومت" مبتنی بر سیره سیاسی امام‌حسین»، «مداحی نریمان پناهی در شب هشتم محرم ۱۳۹۸»، «درسی که باید از عدم بیعت امام‌حسین(ع) با یزید گرفت»، «روضه‌خوانی محمدرضا بذری با گویش مازندرانی»، «استدلالی روایی بر بیشتر بودن خطر منافق از مشرک»، «گفتمان انقلاب میان دو حقیقت: از شهید تا سرمایه‌دار»، «مداحی مهدی میرداماد در شب هشتم محرم ۱۳۹۸»، «مداحی محمود کریمی در شب هشتم محرم ۹۸»، «حضور مدیران پیر و خسته، حرکت انقلاب را کند کرده است»، «زبان حال سیدالشهدا با موسیقی پاپ و راک قرابتی ندارد»، «مداحی سلحشور در دومین شب از عزاداری رهبر انقلاب برای سیدالشهداء(ع)+ فیلم»، «اقدامات امام حسین(ع) بیشترین اثر را در مهدویت داشته است»، «سروده‌هایی در رثای حضرت علی اکبر(ع): خواست با دستش ببندد پلک اکبر را نشد» «بررسی دلایل بی‌وفایی و خیانت مردم به رهبر دینی/ روحیه نظامی و سست‌عهدی مردم کوفه چه‌اندازه بر حضور در قیام عاشورا تأثیر داشت؟ منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در بخشی از گزارشی با عنوان «اصالت، رمز ماندگاری آیین‌های عزاداری محرم در آذربایجان» آمده است: مرثیه‌ها و نوحه‌های هیئت مذهبی و دسته‌جات تبریز تا چند سال گذشته با همان لحن و سبک قدیمی اجرا می‌شد، اما اخیراً در برخی مراسم‌ها و عزاداری‌ها رسوخ موسیقی و نوحه‌خوانی‌های ناهمگن با فلسفه قیام عاشورا، موجب آزرده شدن دوستداران و عاشقان اباعبدالله حسین(ع) شده و آنان خواستار بازگشت صیانت از سبک سنتی، تاریخی و قدیمی این کهن شهر در سوگواری های سالار و سرور شهیدان هستند. دسته‌های «شاخسی واخسی» (شاه حسین) آذربایجانی‌ها، قدمتی به درازای حادثه کربلا دارند، به گونه‌ای که مدایح و مراثی آن ورد زبان کودکان خردسال حتی در ایام غیر محرم می‌شود، اما در سال‌های اخیر برخی ها با سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم و با دامن زدن به بدعت‌های ناخوشایند، ناخواسته در مسیر تحریف آئین‌های اصیل عزاداری محرم گام برداشته‌اند. بروز و ظهور برخی بدعت‌های ناروا در برخی از دسته‌های عزادارای خیابانی تبریز در سال‌های اخیر، نگرانی و آزردگی خاطر مسئولان مذهبی و دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت را سبب شده که آغاز نشدن عزاداری‌ها از مساجد به عنوان سنگر اصلی اسلام و تشیع، استفاده از موسیقی‌های تند و نامتعارف، نوحه‌خوانی با ریتم موسیقیایی و غیرمذهبی و حرکات سبک برخی از مداحان و نوحه خوانان در حین نوحه از جمله آنهاست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه پرهیز از خرافه گرایی باید از سوی عزاداران محرم مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: در این روزهای معنوی باید مواظب بود تا این خرافه‌گرایی‌ها با منطق و مستدل از سوی علما و مذهبیون جواب داده شود. شهر تبریز از دیرباز در برگزاری عزاداری های سنتی و برنامه های مذهبی بی پیرایه، سرآمد دیگر شهرها بوده است و باید عزاداری های سنتی را با حضور جوانان و نوجوانان در محرم رونق دهیم. برنامه‌های تبلیغی ایام‌ محرم باید با محوریت مساجد و با اولویت مفاهیم قرآنی و احکام شرعی انجام‌ بگیرد. ساعات عزاداری‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که موجب سلب آسایش و آرامش مردم نشود. وی با بیان اینکه ماندگاری آموزه‌های فرهنگ عاشورا و قیام سید و سالار شهیدان در شکوه عزاداری های خیابانی است، از مدیران و روسای دسته جات حسینی خواست ساعات عزاداری را به نحوی تنظیم و برنامه ریزی کنند که مزاحمتی برای آسایش مردم نداشته باشد.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی دارند»، «برخی سبک‌های عزاداری حرام است»، «امشب را نماز بخوانیم و دعا و استغفار کنیم» و «پنج قرن حیات وقف با علم عزا» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز پرکار تر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت تعداد شش خبر با عناوین «مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در مسجد بلال سازمان صداوسیما»، «پنجره‌های تشنه، روزنوشت‌های انتقال ضریح جدید امام حسین(ع) از قم به کربلا»، «در سوگ سید شهدا از ایران تا قفقاز»، «ختم جمعی صلوات در ایام شهادت سیدالشهدا »، «۱۰ آیین مهم عزاداری ماه محرم در استان مازندران/از علم‌گردانی تا خاک‌روبی و گِل‌اندود کردن» و «تشنگی کودکان کربلا در روز هشتم ماه محرم/حضرت «علی‌اکبر (ع)» با گروهی برای تهیه آب راهی شدند» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورایی برگزار می‌شود» آمده است: سومین دوره کتاب سال عاشورایی، ویژه آثار عاشورایی منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است. این جایزه در رشته‌های مقتل (تألیفی)، تصحیح، پژوهش تاریخی، پژوهش اجتماعی، پژوهش فرهنگی ، پژوهش هنری، پژوهش ادبی، شعر، نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، خوشنویسی، عکس، تجسمی، شعر کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان، گرافیک و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، ترجمه به فارسی و ترجمه از فارسی اثر پذیرفته است.
این مراسم از ساعت ۱۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات اللهی(ویلا)، ضلع جنوبی پارک ورشو، سالن فردوسی برپا می‌شود.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «کتاب «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» نقد می‌شود»، «روایتی مردم‌شناسانه و جامعه‌شناختی پیاده‌روی اربعین منتشر می‌شود»، «عاشوراپژوهان باید به پیرایش عوام‌زدگی محرم بپردازند» و «از واکاوی فرهنگ عامه دینی تا نقش گفتمان کربلا در دین‌ورزی اقشار فرودست شهری» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز یک خبر با عنوان «برگزاری پویش مردمی «باقرآن باحسین» در شب عاشورا» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: همزمان با شب عاشورای حسینی و به تأسی از سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، پویش بزرگ و مردمی ختم قرآن کریم با عنوان «باقرآن باحسین» در تکایا، حسینیه‌ها و مساجد سراسر برگزار خواهد شد. این پویش که به نیت هدیه ثواب ختم قرآن به حضرت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا است، شب سه‌شنبه ۱۹ شهریور ماه مصادف با شب عاشورای حسینی در سراسر کشور اجرا می‌شود. این پویش توسط شبکه قرآن و معارف سیما با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و همچنین هیئت محبان المصطفی‌(ع) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با درج هشتگ #باقرآن_باحسین در شبکه‌های مختلف اجتماعی در این طرح معنوی شرکت کنند.

ایسنا
بیست و دو خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران طی امروز شامل «روایتی از زائران حرم امام حسین»، «زیبایی‌های محرم را مخدوش نکنیم»، «مقتل‌خوانی ساعد باقری در روز عاشورا»، «انتشار دایره‌المعارف امام‌زادگان و بقاع متبرکه کشور در آینده‌ای نزدیک»، «منبرخانه‌های محرم»، «چرا نباید امام حسین(ع) را ارباب بنامیم؟»، «جریان‌شناسی سیاسی عاشورا»، «از ریختن خون قربانی در خیابان‌ها خودداری شود»، «دشمنان از عزاداری‌های مردم ما می‌ترسند»، «خیابان و خودرو ملک شخصی نیست»، «از پرچم‌دوزی‌های محرم چه مانده؟»، «نذرهایی که اطعام نیست»، «در کجا باید حسنی عمل کنیم و کجا حسینی؟»، «مجلس عزاست یا شادی؟!»، «روضه‌های خانگی در قم»، «آیین مشعل گردانی نجفی‌های مقیم قم»، «بازدید جانشین عتبات عالیات کشور از مرز میرجاوه»، «عاشورا را به «قمه» و «قیمه» خلاصه نکنیم»، «نماز ظهر عاشورا؛ اوج زیبایی نهضت امام حسین»، «عاشورا؛ بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ نماز»، «انتقاد از مریدپروری برخی مداحان» و «روایت برپایی ایستگاه صلواتی در قله توچال+فیلم» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

هفت خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «گلچین مداحی شب هشتم محرم ۹۸ با نوای محمود کریمی + دانلود»، «دستگاه امام حسین(ع) جایگاه کسب و کار برای دنیا نیست/ باید ارزش‌های عاشورا را در محتوای اشعار گنجاند/ در چه شرایطی از مسیر اهل بیت (ع) دور شده‌ایم؟»، «روضه‌های جانسوز برای حضرت علی اکبر(ع) در هشتمین شب محرم+صوت»، «چگونه می‌توان با کلام وحی برای شهدای کربلا روضه خواند؟/ حجت‌الاسلام قرائتی: هر کسی نمی‌تواند روضه قرآنی بخواند+ فیلم»، «تعبیر دیدن مار در خواب چیست؟»، «ویژگی‌های دنیا پرستان از منظر امام حسین(ع) چیست؟» و «گلچین مداحی شب هشتم محرم ۹۸ با نوای سید مجید بنی فاطمه + دانلود» هستند.
انتهای پیام

captcha