دوستی و دشمنی مطرح شده در زیارت عاشورا عِین دین است
کد خبر: 3841463
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

دوستی و دشمنی مطرح شده در زیارت عاشورا عِین دین است

گروه معارف ــ یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انسان‌ها شبیه کسانی هستند که دوست دارند، گفت: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ » این دوستی و دشمنی عین دین ماست، تولی و تبری اگر در کنار هم به خوبی وجود داشته باشد انسان را به مراحل بالایی در زندگی می‌رساند.

دوستی و دشمنی که در زیارت عاشورا می‌خوانیم عِین دین استبه گزارش ایکنا از همدان، سیدمجتبی حسینی‌یمین، استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته، 19 شهریورماه در جمع عزاداران حسینی در مسجد مهدیه همدان اظهار کرد: ذات و گوهر دین حب و بغض است، در آیه «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان» (شوری/23) پیامبر نمی‌گوید اجری نمی‌خواهم بلکه اجر رسالتش را دو چندان بیان می‌کند که محبت به نزدیکان خود را خواستار می‌شوند.

حسینی‌یمین با اشاره به کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع) شهید مطهری، بیان کرد: برخی فقط جاذبه دارند که این نوع رفتار با دروغ همراه است و این افراد منافق هستند چراکه اگر فردی با همه دشمنان خود خوب باشد و دشمنانش او را دوست داشته باشند شدنی نیست.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که تنها دافعه دارند و همه را دفع می‌کنند چنین افرادی نیز قابل قبول نیستند بلاخره انسان باید طرفدار حق باشد و از حق دفاع کند، دسته سوم افرادی هستند که نه جاذبه دارند نه دافعه، افرادی خنثی که حق و باطل برایشان یکی است.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: امام علی(ع) طبق گفته شهید مطهری در این کتاب اوج دافعه و اوج جاذبه است هرچه انسان به مکتب نزدیک‌تر می‌شود هم جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و هم دافعه‌اش.

وی ادامه داد: طرفدار حق از اهل حق خوشش می‌آید و به آن سو می‌رود و طرفداران باطل هم از اهل باطل پیروی می‌کنند. انسان بزرگوار جذب حق و دفع باطل دارد؛ لذا وظیفه ما این است که باطل را دفع کنیم.

حسینی‌یمین تأکید کرد: در دیپلماسی ما نباید باطل را جذب کنیم البته به دنبال دشمن‌تراشی نیستیم اما به تعبیر شهید مطهری اگر این دشمن‌سازی در راه جذب حق و دفع باطل باشد افتخار است، همانطور که قرآن « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربان‌اند» (فتح/ آیه 48) و آیه 6 و 7 سوره حمد «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ما را به راه راست هدایت فرما راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى، نه راه کسانى که بر آنان غضب کردى و نه گمراهان» انسان دنباله‌رو حق است.

وی با بیان اینکه جاذبه و دافعه‌های قلبی همان کشش و حرکت انسان رو به جلو است، ابراز کرد: تولی و تبری اگر در کنار هم به خوبی وجود داشته باشد انسان به خوبی در زندگی پیش می‌رود، با امام حسین(ع) راه صد ساله را می‌توان در یک شب پیمود همانطور که حر یک شبه آن راه رفت.

حسینی‌یمین، در پایان با اشاره به اینکه انسان‌ها شبیه کسانی هستند که دوست دارند، توضیح داد: راه عملی نهادینه کردن حجاب در جامعه، ایجاد محبت حضرت زهرا(س) در جامعه است چراکه انسان‌ها به رنگ آن کسی درمی‌آیند که دوستش دارند؛ لذا در زیارت عاشورا می‌خوانیم «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» این دوستی و دشمنی عین دین ماست.
انتهای پیام

captcha