عاشورا خاستگاه اعتقادی و عرفانی دارد
کد خبر: 3842069
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

عاشورا خاستگاه اعتقادی و عرفانی دارد

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عاشورا خاستگاه قلبی، اعتقادی و عرفانی دارد، بیان کرد:‌ قیام امام حسین(ع) قلوب را تسخیر کرده و بر سرنوشت آیندگان اثر گذاشته و حوادث مشابه خودش را در جامعه انسانی به وجود آورده است.

به گزارش ایکنا از گیلان، عبدالرضا مودب‌شعار، مدرس حوزه و دانشگاه، امروز، 23 شهریورماه در نشست «تبیین فلسفه قیام عاشورا؛ درس‌ها و عبرت‌ها» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به گذشت 1380 سال از واقعه کربلا و قیام سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: عاشورا از نظر جامعه‌شناسی، تاریخ و فلسفه نیاز به بررسی و تحلیل دارد، زیرا قابلیت بقای آن بیش از هزار سال است.

وی با بیان اینکه عاشورا خاستگاه قلبی، اعتقادی و عرفانی دارد،بیان کرد:‌ قیام امام حسین(ع) قلوب را تسخیر کرده و بر سرنوشت آیندگان اثر گذاشته و حوادث مشابه خودش را در جامعه انسانی به وجود آورده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش اندیشه‌های مدرنیته در منسوخ کردن توجه مردم و عالمان اجتماعی به تاریخ، بیان کرد:‌ اندیشه فلسفی غرب تاریخ را رجوع به گذشته‌ای معرفی می‌کند که مرده؛ لذا نمی‌تواند درمانگر دردهای زمان حال باشد.

مودب‌شعار یکی از مبانی مدرنیسم را حذف گذشته و عدم توجه به تاریخ دانست و بیان کرد: آموزه‌های دینی و قرآنی تاریخ را یکی از منابع معرفت‌شناسی می‌داند و آیه «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ» بر این مهم صحه می‌گذارد.

تاریخ؛ معلم حال و آینده

وی تاریخ را معلم حال و آینده دانست و اضافه کرد:‌ چیزی که اثر داشته باشد موجود است و تاریخ موجودیت دارد، زیرا تاریخ تعریفی از هزاران انسان زنده و تجمیعی از افکار و اندیشه‌هاست که حوادث را خلق کرده؛ لذا می‌تواند منبع علم و دانش باشد. عاشورا نیز یک پدیده تاریخی است که در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاده و موجودیت دارد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بعثت پیامبر(ص) همه هنجارها و باورها و مقدسات جهان عرب آن دوران را زیر سؤال برد، گفت:‌ بذر کینه و بغض و عداوت با رسول‌الله(ص) از سوی سران و سلاطین عرب ایجاد و با معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان وصی تقویت شد. البته پیامبر(ص) در طول 23 سال رسالت موفق شد به دین اسلام موضوعیت ببخشد، اما بعد از رحلت ایشان این کینه بروز و ظهور یافت و تخاصم با اهل بیت(ع) شدیدتر شد.

مودب‌شعار غدیر خم را اوج تعرفه ولایت دانست و بیان کرد:‌ به دنبال ماجرای سقیفه بنی‌ساعده این حق الهی از حضرت علی(ع) سلب شد، زیرا سران امت اسلام توانایی مقابله علنی با قرآن را نداشتند و لذا می‌خواستند مفسر و مبین قرآن را از بین ببرند تا بتوانند آیات را به نفع خود و قومشان تفسیر کنند.

وی تلاش برای حذف اهل بیت(ع) را تلاش برای تنها گذاشتن قرآن دانست و یادآور شد: قرآن بدون مفسر و مرجعیت علمی در مقام فهم و اجرا تنها می‌ماند و فضای فهم و تفسیر به رای قرآن باز می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه ترور شخصیت اهل بیت(ع) را یکی از توطئه‌های دشمنان اسلام برای مقابله با رسول‌الله(ص) و قرآن ناطق دانست و اضافه کرد: برخورداری از عصمت و علوم لدنی ماهیت رهبران الهی است. معاویه با تحریف حقایق مسئله امامت را به خلیفگی تنزل داد و از جایگاه ولایت تقدس‌زدایی کرد. امروز نیز برخی از شبهات تلاش می‌کند قداست امام معصوم را حذف کند و عصمت را به عدالت و علوم لدنی را به اجتهاد تنزل دهد.

مودب‌شعار بیان کرد:‌ بسیاری از افراد در سپاه 30 هزار نفری دشمنان سیدالشهدا(ع) در کربلا امام حسین را خارجی و ملحد می‌خواندند، اما امام حسین(ع) مظهر تمام صفات الهی است؛ لذا در روز عاشورا از شناسنامه و تبار خود سخن می‌گوید تا زمینه‌های تحریف را از بین ببرد.

رمز بقای عاشورا

وی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از عناصر مهم حرکت امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: چیزی که کلیت داشته باشد و خلافی در آن نباشد باقی می‌ماند لذا آزادی‌خواهی به عنوان فلسفه قیام عاشورا از این کلیت برخوردار است و آزادی امری ثابت برای همه انسان‌هاست. انسان به واسطه آزادی‌خواهی تحمل ظلم و جبر را ندارد.

این کارشناس دینی دفاع مقدس را یکی از جلوه‌های عاشورا دانست و افزود:‌ ضرورت به عنوان یکی از مولفه‌های بقای یک حادثه مقوله‌ای است که در آن گمان و امکان و احتمال و شاید و اما و اگر نباشد؛ لذا گاهی انسان سعادت و کمال خود را در ایستادن در مقابل تیر می‌داند.

مودب‌شعار رمز بقای عاشورا را زمان‌مند و مکان‌مند نبودن دانست و اضافه کرد:‌ چیزی که زمان‌مند و مکان‌مند نباشد مادی نیست.

وی لیبرالیسم را زیرمجموعه مدرنیته دانست و بیان کرد:‌ بنا به اصل تلورانس هیچ انسانی در قبال انسان دیگر مسئولیت ندارد، اما امر به معروف و نهی از منکر در مقابل تلورانس قرار می‌گیرد و جامعه را هنجارمند می‌کند. خداوند در قرآن کریم بهترین مردم را مردمی می‌داند که نسبت به جامعه خودشان احساس مسئولیت می‌کنند لذا سکوت در مقابل ظلم و تعدی جایز نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را بالاترین انگیزه خود در تقابل با حکومت یزید معرفی می‌کند، گفت: امام حسین در جریان حرکت خود از مدینه تا کربلا کارهای سیاسی و فرهنگی با هدف روشنگری انجام داد.

مودب‌شعار جهاد امام حسین(ع) را جهاد تدافعی دانست و یادآور شد: امروز باید زندگی خودمان را با عاشورا تنظیم کنیم و درس مقاومت، ظلم‌ناپذیری، عدالت‌محوری و عشق و مهربانی را از حرکت عاشورا بیاموزیم.

انتهای پیام

captcha