شروط ایران برای از سرگیری عمره/ از رکن‌آبادی شکایت کردیم
کد خبر: 3842254
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
رشیدیان بیان کرد:

شروط ایران برای از سرگیری عمره/ از رکن‌آبادی شکایت کردیم

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حج سال 98 آرام و روان برگزار شد، شروط و پیشنهادهای ایران برای از سرگیری عمره را تشریح کرد.

شروط ایران برای از سرگیری عمره/ از رکن‌آبادی شکایت کردیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، یکشنبه ۲۴ شهریورماه، در نشست خبری مشترکی با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: از همه رسانه‌ها و جراید که برای هماهنگ‌ شدن جامعه و حج و اطلاع‌رسانی اخبار این کنگره عظیم کار خوبی انجام دادند و نقشی مهمی را در آرامش حج امسال ایفا کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: همچنین از نماینده ولی‌فقیه که با هدایت‌ها و پشتیبانی‌های خود در برگزاری حج نقش مهمی داشتند قدردانی می‌کنم. از کارکنان سازمان حج و زیارت نیز، که خالصانه و با تلاش‌های شبانه‌روزی حجی آرام و روان را رقم زدند، سپاسگزاری می‌کنم. با عنایت به اینکه یک میلیون و 200 هزار ایرانی در لیست انتظار برای اعزام به حج هستند، امسال از تعداد پرسنل ستادی سازمان حج و زیارت کاستیم تا فرصت بیشتری برای متقاضیان کشورمان به وجود آید.

رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای حج امسال ابتدا از ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر ثبت‌نام به عمل آمد. سپس درخواست ۱۰ هزار سهمیه مازاد را با عربستان مطرح کردیم که اعزام دو هزار سهمیه مازاد موافقت شد. پس از آن به سرعت با استان‌ها هماهنگ کردیم و در مجموع ۸۸ هزار و ۵۵۵ زائر ایرانی در مناسک حج شرکت کردند. سال گذشته هزار و 200 ویزای لغو شده داشتیم، در حالی که امسال تنها ۹ ویزا از سوی عربستان لغو شد.

وی در ادامه گفت: بخشی از آرامش و روان بودن حج امسال مربوط به گروه‌های آسیب‌شناسی‌ای بود که پیش از حج تشکیل داده بودیم و امسال نیز آن را ادامه می‌دهیم. نظرسنجی‌هایی که از زائران انجام شد، نشان می‌دهد که رضایت نسبی از عملکرد مجموعه حج و زیارت حاصل شده است.

وضعیت گوشت‌های قربانی

رشیدیان در پاسخ به این سؤال که چرا گوشت‌های قربانی برخلاف وعده قبلی به کشور بازنگشت، اظهار کرد: ورود گوشت به کشور نیازمند توافق با سازمان دامپزشکی است، زیرا ذبیحه باید قبل از ذبح ویژگی‌های لازم را داشته باشد. سازمان دامپزشکی در این زمینه انصافاً همراهی خوبی کرد و مطالعات اولیه انجام شد اما در مراحل بعدی همچون انتقال گوشت با کشتی‌های سردخانه‌دار از بندر جده به بندرعباس با مشکل روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه مقدمات بازگشت گوشت‌های قربانی حجاج ایرانی به کشور برای سال‌های آینده فراهم شده است، تأکید کرد: نگاه ما برای انتقال این گوشت‌ها به کشور تنها تبرک است و خدای ناکرده کسی نباید فکر دیگری کند. بهترین گوشتی که می‌توان از آن استفاده کرد، گوشت قربانی در روز عید قربان است.

شروط ایران برای راه‌اندازی مجدد عمره

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤالی مبنی بر شرایط راه‌اندازی عمره محدود اظهار کرد: قریب شش میلیون ایرانی منتظر سفر عمره هستند. بدین منظور با وزارت حج عربستان مذاکراتی را انجام دادیم و سه شرط را برای از سرگیری عمره مطرح کردیم.

وی افزود: اولین شرط که در همه مذاکرات مطرح می‌شود بحث عزت بود. وزیر حج عربستان نیز با طیب خاطر اطمینان داد که عزت را تأمین می‌کنیم. پیشنهاد دوم ما این بود که علاوه بر راه‌اندازی دفتر حافظ منافع در دو کشور، کنسولگری ایران نیز در جده راه‌اندازی شود تا کارهای حقوقی و غیرسیاسی حج را انجام دهد. پیشنهاد دیگر ما برای از سرگیری عمره این بود که عربستان به گردشگران و زائران خود اجازه دهد که به ایران و شهری همچون مشهد مقدس سفر کنند.

وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که عربستان برای ازسرگیری عمره به دنبال ما بود، چون برنامه دارند تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۳۰ میلیون عمر‌ه‌گزار جذب کنند.

از رکن‌آبادی شکایت کردیم

رئیس سازمان حج و زیارت درباره نگرانی مردم از خدشه‌دار شدن عزت آنچنان که برادر شهید رکن‌آبادی در رسانه ملی گفته بود، اظهار کرد: در مراسم حج امسال ذره‌ای بی‌احترامی به زائران ایرانی انجام نشد. در تمام مذاکرات حج و زیارت از گذشته تاکنون بر عزت و کرامت زائران ایرانی، که مطالبه اصلی مقام معظم رهبری و ملت ایران شمرده می‌شود، پافشاری شده است.

وی در ادامه گفت: در قبال ادعایی که در یک مصاحبه مطرح شد، تصمیم گرفتیم کار را به محکمه بسپاریم. لذا از ایشان شکایت کردیم که بنابر ادعای خودشان اگر مستنداتی دارند به محکمه ارائه دهند. این ادعای دروغ باعث شد رسانه‌های ضد انقلاب در ایام حج چنین القا کنند که خون شهدای ایرانی پایمال شده است.

ارز دولتی برای سفر عمره و عتبات گرفته نمی‌شود

وی ادامه داد: برای سفر حج تمتع با توجه به آنکه دارای وجوب شرعی است، با همکاری دولت و شخص ریاست محترم جمهور، ارز هفت هزار تومانی به زائران اختصاص یافت اما برای سفر عتبات و عمره انتظاری از دولت نداریم و نمی‌دانم چرا آقای همتی، رئیس بانک مرکزی در این باره مطلب دیگری گفت.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان مأموریت سیاسی ندارد اما تقویت تعامل فرهنگی، زیارتی و سیاحتی بین ملت ایران و عربستان می‌تواند تعاملات سیاسی را هم تلطیف کند که امیدواریم بین دو کشور همسایه و مسلمان این ارتباط برقرار شود.

رشیدیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سفر اربعین در سال جاری گفت: ستاد اربعین در وزارت کشور با ۱۱ کارگروه تشکیل شده است که یک کارگروه اعزام آن توسط سازمان حج و زیارت و کارگروه فرهنگی آن نیز توسط بعثه مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود.

وی یادآوری کرد: برای اعزام زائران اربعین ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ دفتر کارگزاری حج و زیارت و هزاران کارگزار حج و عتبات که دارای تجربه کاری لازم هستند، به کار گرفته می‌شوند. همچنین سامانه سماح نیز برای ثبت نام زائران اربعین پیش‌بینی شده است که درخواست و توصیه داریم تمام زائران برای بهره‌مندی از خدمات درمانی و بیمه‌ای و همچنین پیگیری‌های بعدی مورد نیاز در این سامانه ثبت نام کنند.

رشیدیان گفت: تلاش داریم نرم‌افزار مصباح را برای زائران اربعین آماده کنیم تا افراد از بدو حرکت برای مسیریابی از آن استفاده کنند و تا ختم سفر امکانات لازم را دریافت کنند.

ثبت‌نام بیش از ۴۶۵ هزار نفر برای پیاده‌روی اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۶۵ هزار و ۲۶۳ نفر در سامانه سماح برای سفر اربعین ثبت نام کرده‌اند، افزود: روند ثبت نام زائران بعد از محرم شیب بیشتری پیدا کرده و امیدواریم امسال از چهار مرز زمینی بتوانیم برای سفر زائران برنامه‌ریزی کنیم زیرا امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از سه میلیون زائر ایرانی راهی سرزمین‌های عتبات شوند و به این منظور برای حمل و نقل درون کشوری نیز با وزارت راه، جلسات و هماهنگی لازم در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha