چرایی دو ماه عزاداری برای حادثه نیم‌روز عاشورا/ جای خالی قرآن در زندگی
کد خبر: 3842307
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی اسراء مطرح کرد:

چرایی دو ماه عزاداری برای حادثه نیم‌روز عاشورا/ جای خالی قرآن در زندگی

کانون خبرنگاران نبأ ــ ابوالفضل خراسانی با اشاره به پاسخ علامه امینی به چرایی دو ماه عزاداری برای حادثه عاشورا، گفت: ایشان به عالم سنی گفتند: «در قضیه غدیر خم همه شما بودید، شنیدید و دیدید، اما زمان زیادی بعد از غدیر خم سپری نشد که آن را تحریف کردید! اگر دو ماه برای حسین بن‌علی(ع) عزاداری نکنیم، چه بسا خواهید گفت که حسین(ع) برای مسائل شخصی کشته شد! همان طور که الان عده‌ای می‌گویند بحث شهادت امام به خاطر حکومت و مسائل دنیوی بود».

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، اولین نشست بررسی آرا و اندیشه‌های آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با موضوع «مؤلفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی» و «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی» با حضور ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و عضو دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت‌الله العظمی جوادی آملی و با حضور شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی صبح امروز، 24 شهریورماه، در سالن همایش‌های شهرداری منطقه 12 تهران برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام وحی و عرض خیر مقدم از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی، مدیر روابط عمومی دفاتر تهران آیت‌الله العظمی جوادی آملی، آغاز شد و در ادامه یوسفی، از شاعران آیینی، به مناسبت ماه محرم به شعرخوانی درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت.

سپس سخنران ویژه این نشست ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به مؤلفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی گفت: در بین بزرگان، نویسندگان و حتی شاعران در موضوع مؤلفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی نهضت حسینی کسی به آن نپرداخته و با این نگاه کمتر کسی به نهضت حسینی اشاره کرده که لازم است علاوه بر این نشست، همایش‌های مختلفی از این منظر برگزار شود.

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به بحث موضوع سرمایه اجتماعی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا اشاره و بیان کرد: بحث سرمایه اجتماعی در سال 1916 در یکی از دانشگاه‌های آمریکا برای اولین‌بار مطرح شد و به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه‌های سیاسی، اقتصادی در توسعه و پیشرفت جامعه پرداختند و بحث سرمایه اجتماعی را با نگاه‌های سیاسی و اجتماعی بررسی کردند.

تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت‌الله جوادی آملی

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به بحث این موضوع در آثار و اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی، گفت: در مورد بحث سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، از دو سال قبل اندیشه‌ها و آثار حضرت استاد را بررسی کردیم و در یک پرونده علمی با این موضوع کار شد و به دنبال آن یکی از طلاب خواهر پایان‌نامه‌ای با پیشنهاد بنده در این زمینه تهیه و چند روز پیش دفاع کرد.

ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های حسینی آیت‌الله جوادی/ جالی خالی قرآن در زندگی

آثار و تألیفات آیت‌الله جوادی آملی درباره نهضت حسینی

خراسانی به آثار و تألیفات آیت‌الله جوادی آملی درباره امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت استاد درباره نهضت حسینی چندین کتاب تألیف کرده‌اند که از جمله آن‌ها کتاب «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی»، «حماسه و عرفان»، «کوثر اربعین» و همچنین کتاب «گنجور عشق» که اشعاری در این باره از شاعران مختلف تهیه شده و استاد مقدمه‌ای بر این کتاب مرقوم داشته و این اشعار را تأیید کرده است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود برای شناخت دقیق و بهتر قیام و نهضت حسینی اقشار مختلف جامعه، خصوصاً جوانان، طلاب و دانشجویان این آثار و اندیشه‌های حضرت استاد را در زمینه نهضت حسینی مطالعه کنند که بهتر با هدف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند.

خراسانی آغاز نهضت حسینی را از مدینه دانست و گفت: اصل این نهضت قبل از حادثه کربلا شروع شد و به‌ طور رسمی می‌توان گفت دامنه این نهضت از مدینه تا کربلا از یک طرف و از کربلا تا به امروز از طرف دیگر بوده و به تعبیر بهتر مکتب امام حسین(ع) است که باید از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

چرایی دو ماه عزاداری برای حادثه نیم‌روز عاشورا

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با طرح این سؤال که چرا برای حادثه عاشورا دو ماه عزاداری می‌کنیم، گفت: هزار و اندی سال قبل حادثه عاشورا در یک نیم‌روز در کربلا اتفاق افتاد و امام و یارانش در این نیم‌روز عاشورا به شهادت رسیدند. اما یک سؤال مهم و جدی در بین جوانان و نسل جدید مطرح شده که چرا برای یک حادثه که در یک نیم‌روز اتفاق افتاده دو ماه محرم و صفر را عزاداری می‌کنیم؟ و حتی چرا چند روز قبل از شهادت امام به عزاداری می‌پردازیم؟

وی افزود: خطبا، اهل منبر، اساتید و واعظان باید برای این سؤال مهم جوابی قانع کننده داشته باشند که نسل جدید و جوانان از پاسخ آن قانع شوند. دقیقاً این سؤال را یکی از علمای اهل سنت از علامه امینی صاحب الغدیر پرسیده است.

ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های حسینی آیت‌الله جوادی/ جالی خالی قرآن در زندگی

این کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی افزود: عالم اهل سنت از علامه امینی در این باره می‌پرسد: «مگر حسین بن علی(ع) در روز عاشورا به شهادت نرسید پس چرا شما دو ماه عزاداری می‌کنید؟» علامه امینی در پاسخ فرمود: «در قضیه غدیر خم همه شما بودید، شنیدید و دیدید! اما زمان زیادی بعد از غدیر خم سپری نشد که آن را تحریف کردید! اگر دو ماه برای حسین بن‌علی(ع) عزاداری نکنیم، چه بسا خواهید گفت که حسین(ع) برای مسائل شخصی کشته شد! همان طور که الان عده‌ای می‌گویند بحث شهادت امام به خاطر حکومت و مسائل دنیوی بود».

وی اظهار کرد: البته متأسفانه در بعضی اسناد بزرگان ما آمده که نهضت امام حسین(ع) را نهضتی شخصی بیان کرده‌اند! پس اگر ما دو ماه برای امام حسین(ع) عزاداری نکنیم شاید بقیه هم همین را بگویند، در صورتی که چنین نبود.

نقش مهم پیام‌رسانی و ادامه نهضت حسینی بعد از شهادت حضرت

خراسانی به نقش مهم پیام‌رسانی حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) اشاره و بیان کرد: دشمن فکر می‌کرد با کشته شدن امام حسین(ع)، هدف و راه امام را هم از بین برده است، در‌صورتی‌که به محض به شهادت رسیدن حضرت، پرچمدار نهضت حسینی، حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) شدند. دقیقاً همان پرچم امام حسین(ع) را آنها برداشتند و پرچمدار نهضت حسینی شدند.

وی ادامه داد: نقش پیام‌رسانی نهضت حسینی مسئله‌ای جدی و مهم بود و آنچه نهضت امام را امروز در اختیار ما قرار داد، همین نقش حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: نهضت حسینی به برکت حرکات حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) امروزه به دست ما رسید و امام به اهداف خود رسیدند. این پیام‌رسانی از همان گودال قتلگاه شروع شد و حضرت زینب(س) در تمام ماه صفر و دوران اسارت نهضت حسینی را ادامه دادند و آن هدف ناتمام امام حسین(ع) از سوی حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) به نتیجه رسید و در اصل مسئولیت امام سجاد(ع) شروع شد.

وی تصریح کرد: خون امام حسین(ع) سرمایه‌ای است که باید از آن حراست و حفاظت می‌شد؛ حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در همان لحظات ابتدایی به شهادت رساندن امام حسین(ع) از همان گودان قتلگاه این وظیفه را انجام دادند و به نحوی فعالیت تبلیغی را آغاز کردند.

ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های حسینی آیت‌الله جوادی/ جالی خالی قرآن در زندگی

صحیفه سجادیه؛ از تکنیک‌های تبلیغی امام سجاد(ع) در دوران خفقان

عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم وحيانی معارج، صحیفه سجادیه را از تکنیک‌های تبلیغی امام سجاد(ع) دانست و توضیح داد: بنی‌امیه خیال کرد با کشتن امام همه چیز تمام شد، اما امام سجاد(ع) در غالب دعا و صحیفه سجادیه این نهضت را ادامه داد و تاکتیک امام سجاد(ع) در آن عصر خفقان، دعا بود که بدین وسیله مکتب علوی و قضیه کربلا را بیان می‌کرد.

خراسانی به نقش حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) وقتی در برابر قدرت به ظاهر پیروز و مغرور ابن زیاد قرار می‌گیرد و این فرد مغرور می‌گوید: «ای دختر علی(ع) دیدی خدا با شما چه کرد؟» یعنی ما بازوی خدا بودیم و اگر خدا نمی‌خواست چنین نمی‌شد که حسین(ع) کشته شود! و این خبیث‌ها طرفدار مکتب جهل بودند که چون خدا خواسته، امام کشته شده است! ولی حضرت زینب(س) فرمود: «خدا نکرد و شما کردید». اما بعد جمله‌ای دیگر می‌گوید: «ما رایت الا جمیلا؛ جز زیبایی چیزی ندیدم.»

وی ادامه داد: در‌صورتی‌که در کربلا حرمت هیچ‌کس را نگه نداشتند، اما حضرت زینب(س) چنین می‌گوید که این نتیجه جهان‌بینی حضرت زینب(س) است که وقتی بدن بی‌سر برادر را می‌بیند آنجا هم می‌گوید: «خدایا این قربانی را از ما بپذیر!» 

خراسانی افزود: در برابر شریعت الهی و در راستای اصلاح و احیای دین اسلام ناب محمدی باید امام حسین(ع) هم فدا شود و آن دین بماند و امروز ما از نهضت امام حسین(ع) باید مانند یک سرمایه اجتماعی برای ترویج و احیای دین ناب استفاده کنیم و امام هدفش این بود که خرافات و بدعت را کنار بزند.

ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های حسینی آیت‌الله جوادی/ جالی خالی قرآن در زندگی

خشم معاویه از تفسیر قرآن ابن عباس

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به فعالیت تحریفی دشمن اشاره و بیان کرد: دشمنان اسلام درصدد تحریف دین بودند که امام قیام کرد. از این رو دشمنان اسلام راه تحریف دین را پیش گرفتند، هر چند در ظاهر از نماز و دین حرف می‌زدند اما اسلامی را قبول داشتند که خودشان می‌گفتند نه اسلام ناب محمدی!

وی ادامه داد: روزی معاویه بن‌عباس گفت: «مدح علی(ع) را نباید بگویید» و ابن عباس گفت «یعنی تو مرا از خواندن قرآن منع می‌کنی؟ در صورتی که بیش از 300 آیه از قرآن در شأن امیرالمؤمنین(ع) است»! اگر قرآن مکتوب را بخواهیم در قالب انسان مجسم کنیم، می‌شود علی بن ابیطالب(ع) و اگر بخواهیم علی بن‌ ابیطالب(ع) را در قالب مکتوب بیان کنیم، می‌شود قرآن. حالا ابن عباس در پاسخ معاویه می‌گوید: «تو می‌گویی من قرآن نخوانم؟!» بعد معاویه گفت: «نه من می‌گویم قرآن را تفسیر نکن»!

جای خالی سبک زندگی قرآنی در جامعه

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با انتقاد از اینکه در جامعه سبک زندگی قرآن کمرنگ شده است، گفت: امروز جامعه نیازمند سبک زندگی قرآنی است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که جامعه و سبک زندگی ما قرآنی است! اصلاً قرآن کجای زندگی ماست؟ آیا در تفریحات ما جایی دارد؟ آیا موقع حرف زدن، منطق و حرف ما قرآنی است؟ متأسفانه تا تحقق حکم قرآن فاصله داریم!

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید اگر فتنه‌ها به شما رو می‌آورد به قرآن رجوع کنید و قرآن را نصب‌العین خود قرار دهید، قرآن کتاب زندگی است تا زمانی که قرآن را از حریم مردگان خارج نکنید، به این کتاب آسمانی ظلم کرده‌اید. روز قیامت نوری می‌آید که از صف شهدا و علما عبور می‌کند و ندا می‌دهد: «انا القرآن». روز قیامت این کتاب شفاعت و شکایت می‌کند و شفاعت و شکایتش نیز پذیرفته است.

گزارش تصویری مربوط به نشست را اینجا ببینید.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha