شهید مدنی مظهر اخلاق و عرفان بود
کد خبر: 3842500
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

شهید مدنی مظهر اخلاق و عرفان بود

گروه اجتماعی ــ رئیس حوزه‌های علمیه کشور، به جایگاه رفیع اخلاقی شهید آیت‌الله مدنی اشاره کرد و گفت: شهید مدنی مظهر اخلاق، عرفان و معرفت بود و تمام اضلاع وجودی ایشان ندای اخلاق می‌داد؛ یک عالم دینی باید اینگونه باشد.

شهیدمدنی مظهر اخلاق و عرفان بود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور، شب گذشته 24، شهریورماه در آیین گرامیداشت شهید آیت‌الله مدنی در تبریز، گفت: نهاد روحانیت و پایگاه علمی و معنوی حوزه از جایگاه بسیار رفیعی در تاریخ بیش از هزار ساله برخوردار است که خدمان این حوزه در ابعاد مختلف باعث عزت و عظمت اسلام و امت اسلامی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مکتب بی بدیل اخلاقی و فقه اسلامی در طول تاریخ است، افزود: حوزه‌های علمیه خاستگاه عالمانی چون شهیدان محراب آیت الله مدنی و قاضی طباطبایی و سلسله شهدا در تاریخ ایران و جهان اسلام بود که نقش برجسته آن برهیچ کس پوشیده نیست.

وی ادامه داد: بررسی تاریخ حوزه‌های علمیه در مقاطع مختلف نشان می دهد آذربایجان به ویژه تبریز صاحب بسیاری از کرسی‌های بزرگ حوزه‌های علمیه بود و فقیهان و فیلسوفان و عالمان بزرگی از این خطه برخاسته اند که تاثیر گذاری آنها در تاریخ کشورمان بی بدیل است.

آیت‌الله اعرافی، به نقش این علما در نهضت‌های مختلف کشورمان به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شهیدانی چون آیت‌الله مدنی پرچم‌های برافراشته‌ای هستند که هرکدام مایه افتخار و مباهات جهان اسلام محسوب می‌شوند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور، در ادامه به جایگاه رفیع اخلاقی شهید آیت‌الله مدنی اشاره کرد و گفت: شهید مدنی مظهر اخلاق، عرفان و معرفت بود و تمام اضلاع وجودی ایشان ندای اخلاق می‌داد؛ یک عالم دینی باید اینگونه باشد.

وی با بیان خاطره‌ای در مورد شهید مدنی تاکید کرد: در جلسه‌ای در کتابخانه فیضیه که ۱۰۰ عالم بزرگ حوزه علمیه حضور داشتند، شهید مدنی لب به سخن باز کرده و با قرائت آیه 83 سوره قصص «تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ» همه را تکان داده و به اشک کشاند.

آیت‌الله اعرافی، با تاکید بر اینکه علاوه بر بعد علمی و ابعاد معنوی و درونی، یک روحانی و حوزوی باید ابعاد اجتماعی و مردمی بودن را نیز داشته باشد، افزود: اگر یک روحانی و حوزوی از مردم فاصله گرفته و خود را خادم مردم ندانست، روحانی نیست ولو دارای عمامه باشد؛ عمامه ما نشانه خادمی ما برای جامعه و به ویژه محرومان است و اگر بدان عمل کردیم، یک روحانی هستیم.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: شهید مدنی مرد خدمت به مردم و تواضع در پیشگاه مردم و طبقات مختلف مردم بود.

آیت الله سیداسدالله مدنی در سال 1293 هجری شمسی در آذرشهر چشم به جهان گشود. این عالم مجاهد از مبارزان ضدطاغوت بود که پس ازپیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب شد و سرانجام در 20 شهریورماه 1360 در محراب نماز جمعه تبریز به دست منافقی کوردل از نسل خوارج به شهادت رسید.

انتهای پیام

captcha