دشمن در دین‌زدایی شکست خورده است
کد خبر: 3844763
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

دشمن در دین‌زدایی شکست خورده است

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه قم گفت: باید مراقب تلاش دشمن برای کمرنگ کردن دین بود هرچند موفق نیست و مصداق شکست دشمن در دین‌زدایی، اجتماع عظیم هیئات مردمی در ایام محرم و عزاداری‌های پرشور محرم و اربعین است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، در شب چهارم عزاداری دهه سوم محرم با عنوان «اخلاق در مکتب عاشورا» که باحضور عموم مردم بروجن در مصلای نماز جمعه این شهر برگزار شد، با استناد به روایتی از امام معصوم(ع)، اظهار کرد: قرآن چهار قسم است نخست اهل‌بیت(ع)، دوم مسئله معاد، سوم بیان احکام و چهارم دشمن‌شناسی که ۹ سوره قرآن از جمله سُور مسد، کافرون و توبه با نام بردن از دشمن شروع می‌شوند.
وی ادامه داد: با آمدن نام دشمن ذهن‌ها به سمت آمریکا و اسرائیل می‌رود اما دشمن می‌تواند هم بیرونی باشد که کفار و منافقان و مستکبران و شیطان است و هم درونی که شهوت و غضب و نفس را شامل می‌شود.
حجت‌الاسلام رفیعی با تلاوت بخشی از آیة‌الکرسی «یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله»، تصریح کرد: مؤمن واقعی کسی است که علاوه بر خودشناسی و خداشناسی دشمن را نیز بشناسد و در این آیه، نفی طاغوت مقدم بر ایمان به خداوند قرار گرفته است.
وی با استناد به سخنی از امام صادق(ع)، بیان کرد: مشکل مردم زمان بنی‌امیه این بود که دشمن را تشخیص ندادند و بله‌قربان‌گوی امیرشان بودند.
این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر دشمن‌شناسی، گفت: دشمن برای انحراف از دین ابزاری دارد که قریب بر ۲۰ مورد را شامل می‌شود و شناخت آن‌ها به دشمن‌شناسی ما کمک می‌کند.
حربه نخست؛ صرف هزینه
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، با نگاهی به آیه ۳۶ سوره مبارکه انفال «صرف هزینه مالی» را نخستین ابزار مهم دشمن خواند و افزود: زمانی که پیامبر(ص) مسجد قبا را بنا کردند، مشرکان نیز مسجدی در کنار آن بنا کردند که به مرکز مبارزه با ایشان تبدیل شود، که آن حضرت با دشمن‌شناسی خود دستور ویران کردن آن‌را دادند و این مسجد در سوره توبه «مسجد ضرار» لقب گرفته و نشان از هزینه دشمن برای انحراف بود.
وی در ادامه تأکید کرد: وقتی مسجد می‌تواند پایگاه دشمن قرار بگیرد قطعاً این خطر در مورد هیئت مذهبی هم وجود دارد و باید مراقب بود.
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به وجود سه میلیون طلبه در پاکستان یا یک شهرک طلاب در چین، تأکید کرد: شمار حوزویان قم و نجف به زحمت به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد و این یک ضعف است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها، مراکز تبلیغ و کلیسا و مراکز فساد که ضربه‌زننده به دین هستند را مصادیقی از صرف پول از سوی دشمن خواند و ادامه داد: ما هم باید هزینه کنیم، باید وقف را به سمت جوانان و ازدواج و تحصیل آن‌ها سوق داد.
حربه دوم؛ گسترش ابتذال
حجت‌الاسلام رفیعی حربه دوم دشمن را «گسترش فرهنگ ابتذال» خواند و افزود: در زمان پیامبر(ص) ایشان با تلاوت قرآن برای مردم اسلام را ترویج می‌دادند، مشرکان برای خالی نبودن عریضه فردی به نام نذر بن حارث را آموزش دادند و به میان مردم فرستادند تا با نقل داستان‌ها و سخنان انحرافی مردم را از راه دین خارج و تلاش پیامبر(ص) را بی‌اثر کند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، کانال‌های انحرافی در فضای مجازی را مصداق امروزی اقدام مشرکان صدر اسلام دانست و افزود: راهکار مبارزه با تلاش دشمن در فضای مجازی، تعلیم و توجیه فرزندان است، هر کسی در حد توان خود باید کار بزرگ فرهنگی انجام دهد.
حجت‌الاسلام رفیعی آمار بالای طلاق را یکی از پیامدهای همین تلاش دشمن در فضای مجازی برشمرد و گفت: روابط نادرست، شکستن مرز محرم و نامحرم، کمرنگ شدن حساسیت‌ها و ... مشکل‌زاست و باید مراقب فرزندان بود.
وی بیان کرد: شیطان در پندی خطاب به نوح گفت که در سه محل به حضور من شک نکن: زمانی که در بند شهوت می‌شوی، وقتی قضاوت می‌کنی و نظری می‌دهی و وقتی خشم و غضب تو را فرا می‌گیرد.
حجت‌الاسلام رفیعی با استناد به سخنی از مقام معظم رهبری، گفت: ایشان معتقدند که غرب نظام خانواده خود را از هم پاشاند و اکنون نیز خانواده ما را نشانه گرفته است که متأسفانه در کارزار فرهنگی علیه ما موفق عمل کرده و آمار طلاق، اعتیاد و ... مؤید مطلب است، اگرچه در عرصه نظامی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، خطاب به دختران و پسران جوان، تأکید کرد: به حرام آلوده نشوید چرا که خداوند در حرام شفا قرار نداده است، حرام و حلال خداوند را که «طبیبً من لا طبیب له» است، بی‌چون و چرا باید پذیرفت همان گونه که به بیان حجت‌الاسلام قرائتی هرگز از پزشک در مورد چرایی گرد بودن قرص یا استوانه‌ای بودن کپسول نمی‌پرسیم.
حربه سوم؛ شبهه‌افکنی
حجت‌الاسلام رفیعی با نام بردن از «شبهه‌افکنی» به عنوان حربه سوم دشمن و در تبیین شبهه، گفت: شبهه یعنی شبیه کردن باطل به حق و به بیان آیه ۷۱ سوره مبارکه آل‌عمران، پوشاندن حق با باطل است.
وی با بیان اینکه شبهه نوعی بهانه‌گیری بی‌پایه و اساس است، بیان کرد: در یک جمع‌بندی به ۵۰ هزار مورد شبهه طرح‌شده شناسایی شد که در شبکه‌های مجازی رواج دارد شبهاتی از این قبیل که چرا نام یکی از فرزندان امام حسین(ع) ابوبکر و نام فرزند امام علی(ع) عمر است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، در پاسخ به این شبهه، تصریح کرد: این نام‌ها امروز تعین پیدا کرده‌اند و بلافصله بعد از شنیدن نام یزید بر او لعنت می‌فرستیم حال آنکه این ذهنیت در زمان آن‌ها وجود نداشت و نام چهار تن از شهدای کربلا که حماسه آفریدند یزید بود، اما امروز نام فرزندشان را یزید نمی‌گذارند چون ذهنشان به سمت یزید ابن معاویه می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه نباید از شبهه ترسید بلکه باید پاسخی برای آن یافت، یادآوری کرد: اگر شبهه ایجاد شد و ایستادیم و به دنبال پاسخ نرفتیم ضربه می‌بینیم درست مانند کسی که وسط اتوبان ایست کند.
حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: امر اعتقادی اعم از توحید، امامت، معاد، نبوت، آخرالزمان، نماز، واجبات و ... اصل است و صریح و روشن یعنی خدشه‌ای بر آن وارد نیست.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، با انتقاد از مسائلی چون بدعت‌گذاری در درست کردن امامزاده، بیان کرد: کسی هم حق ندارد در اصالت و قداست امامزاده‌های مقدسی که قرن‌هاست در میان مردم گرامی داشته می‌شوند شبهه‌افکنی کند چرا که شک در این خصوص، بهانه‌گیری است.
حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه شبهه خیلی زود رفع می‌شود به نقل ماجرایی از امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: کسی در روی آن حضرت ایستاد و از شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل بیتش ابراز خرسندی کرد، ایشان آیه تطهیر (آیه ۳۳ سوره احزاب) را برایش تلاوت کرد و فرمود مراد از اهل‌بیت، منم نوه پیامبر(ص) که آن مرد به همین سهولت متوجه اشتباهش شد.
وی با بیان اینکه این ملت با وجود تمام سختی‌ها روی دینشان محکم ایستاده‌اند، بیان کرد: رضاخان بسیار تلاش کرد که حجاب را از این مردم بگیرد و یک‌هزار و چهارصد نفر را در میدان شهر کشت اما موفق نشد و امروز هم می‌بینیم هیئت‌ها مملو از بانوان محجبه است.
حربه‌های دیگر دشمن
حجت‌الاسلام رفیعی حربه چهارم دشمن را «اختلاف افکنی» خواند و اضافه کرد: در سوره مائده آیه ۹۱ صراحتاً داریم که شیطان در قالب قمار و شراب و ...، اختلاف و عداوت میان افراد ایجاد می‌کند و دشمن نیز با همین اختلاف‌افکنی اموراتش را پیش می‌برد حال آنکه تأکید صریح قرآن، اتحاد میان مسلمانان و چنگ زدن به ریسمان الهی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌العالمیه قم، در تشریح «دین‌زدایی» به عنوان حربه دیگر دشمن برای انحراف مسلمانان، گفت: باید مراقب تلاش دشمن برای کمرنگ کردن دین بود هرچند موفق نیست و مصداق آن اجتماع عظیم هیئات در ایام محرم و عزاداری‌های پرشور است محرم و اربعین است، باید دانست که دین محافظ انسان است و مانند ابوالفضل‌العباس(ع) که تمام اعضای بدنش را از دست داد اما از دینش دست بر نداشت.
حجت‌الاسلام رفیعی حربه دیگر دشمن را «گسترش مسائل غیراخلاقی» خواند و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب به دانشجویان تأکید داشتند که امیدوار باشید و برای چهل سال دوم انقلاب نقشه راه و برنامه تعریف کردند بنابراین نباید ناامیدی به خود راه داد.
وی ترس و تحقیر را به عنوان حربه دیگر دشمن مورد تأکید قرار داد و افزود: پس از شکست مسلمانان در جنگ احد زمزمه حمله دوباره سپاه ابوسفیان به لشگر شکست‌خورده افتاد و پیامبر(ص) فرمودند نترسید و آماده نبرد شوید دشمن نیز از این اراده مسلمانان وحشت کرد و پا به فرار گذاشت.
حجت‌الاسلام رفیعی در پایان تأکید کرد: امروز نیز مصداق‌های مزد نترسیدن از دشمن را می‌توان دید که مورد تأکید رهبری نیز هست و در ماجرای کشتی انگلیسی و انهدام پهپاد آمریکایی شاهدش بودیم.
انتهای پیام

captcha