جهاد در اسلام ماهیت دفاعی دارد
کد خبر: 3844837
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
حجت‌الاسلام خسروپناه:

جهاد در اسلام ماهیت دفاعی دارد

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جهاد همچون صلح حکم اولی است و به‌ عنوان حکم ثانوی مطرح نمی‌شود. جهاد در اسلام حتی جهاد ابتدایی، ماهیت دفاعی دارد و اگر ماهیت دفاعی نداشته باشد، هر لحظه باید مسلمانان با دیگران بجنگند، در‌حالی‌که به این شکل نیست و جهاد شرایط خاصی دارد. با دقت به شرایط جهاد می‌توان ماهیت دفاعی آن را دریافت.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، دوم مهرماه مصادف با شب شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) در جمع عزاداران حسینی در مجتمع شهید رسولیان کاشان، گفت: تهدید اعتقادی، جهاد اعتقادی می‌خواهد و اگر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نبود الان چیزی به نام اسلام محمدی نداشتیم.
وی با تشریح معنای جهاد و ویژگی‌های پنج‌گانه مجاهدان در نگاه قرآن و سیره اهل بیت(ع)، اظهار کرد: شهدایی چون شهریاری و علی‌محمدی و هزاران دانشمند و عالم پرورش یافته در مکتب نبوی و علوی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حقیقت همان شیعیان ناب حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) هستند.
رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اینکه اسلام، دین صلح و مداراست، افزود: جهاد همچون صلح، حکم اولی است و به‌عنوان حکم ثانوی مطرح نمی‌شود. جهاد در اسلام، حتی جهاد ابتدایی، ماهیت دفاعی دارد و اگر ماهیت دفاعی نداشته باشد، هر لحظه باید مسلمان‌ها با دیگران بجنگند، درحالی‌که به این شکل نیست و جهاد شرایط خاصی دارد. با دقت به شرایط جهاد می‌توان ماهیت دفاعی بودن آن را دریافت.
وی جهاد مورد تأکید در قرآن را دارای معنایی عام تحت عنوان «جهاد فی سبیل‌الله» دانست و گفت: تلاش و کوشش در راه خدا نیز می‌تواند جنبه‌های متفاوت سیاسی، نظامی، فرهنگی و... داشته باشد. بنابراین بسیاری از فعالیت‌های یک مسلمان، به‌طور مثال خدمت به خانواده از راه کسب و کار حلال یا همسرداری خانم‌ها در صورتی که در مسیر رضای خدا باشد، به جهاد تعبیر می‌شود؛ حتی جهاد با نفس نیز جهاد به‌شمار رفته و به عنوان «جهاد اکبر» در مقابل «جهاد اصغر» که جهاد نظامی است، قرار می‌گیرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نباید داشتن فرهنگ جهادی، فقط بعد نظامی و جنگ‌های همراه با اسلحه را به یاد آورد بلکه جهاد معنوی، اقتصادی و  سیاسی نیز جهاد هستند، بدون اینکه از اسلحه و وسایل نظامی استفاده شود.
وی با اشاره به وجود نگاهی نسبت به اسلام مبنی بر اینکه دین شمشیر است، توضیح داد: این تصویری است که مستشرقین نسبت به اسلام ارائه می‌دهند. آنها برای تبرئه خود از رفتارهای خشونت‌آمیزی که مسیحیان در دوران جنگ‌های صلیبی و بعد از آن در جنگ‌هایی که با خود مسیحیان، مذاهب دیگر و همین‌طور نسبت به اروپای شمالی داشتند، این تهمت‌ها را به اسلام می‌زنند. تکفیری‌هایی که همواره در جهان اسلام پدیدار شده‌اند، نیز می‌توانند با اقدامات غیر عقلایی، غیر معمولی و غیر شرعی خود به‌عنوان عاملی دیگر در توسعه این تفکر مؤثر باشند.
خسروپناه با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق مسلمانان جهان - هم اهل سنت و هم شیعیان - با اسلام تکفیری، صد در صد مخالف هستند، گفت: اسلامی که اکثر مسلمانان جهان معرفی می‌کنند، اسلام صلح و مدارا است، اما متأسفانه دشمن که می‌خواهد اسلام را تضعیف کند و اغلب رسانه‌ها را نیز در اختیار دارد، صدای تفکر سلفی را بیشتر به گوش جهان می‌رساند.
وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در معرفی اسلام به جهانیان، تصریح کرد: رسانه‌های اسلامی باید دست به دست یکدیگر دهند و تفکر ناب اسلامی را به جهان معرفی کنند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انسان پرورش یافته مکتب قرآن و اهل بیت(ع) هیچ‌گاه از اصول خود کوتاه نمی‌آید و زیر بار ذلت دشمن نمی‌رود چون پیرو مکتب سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است. بیش از 90 کشور در جنگ تحميلی علیه ملت ایران جنگیدند اما اکنون این انقلاب الهی الگوی تمام آزادگان عالم است.
جواد دهقانی‌آرانی
انتهای پیام
captcha