سرعت و سبقت در کار خیر سبب سیادت و سعادت رزمندگان دفاع مقدس شد
کد خبر: 3844966
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

سرعت و سبقت در کار خیر سبب سیادت و سعادت رزمندگان دفاع مقدس شد

گروه فرهنگی - نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: رزمندگان ما در دفاع مقدس در کار خیر سرعت و سبقت داشتند به همین دلیل به مقام سیادت دست یافته و سپس به سعادت رسیدند.

سرعت و سبقت در کار خیر سبب سیادت و سعادت رزمندگان دفاع مقدس شد

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان، امروز سوم مهرماه در همایش نقش روحانیت در دفاع مقدس ویژه طلاب و روحانیان استان، با اشاره به ویژگی‌های رزمندگان دفاع مقدس، بر الگوبرداری از شهدا و ایثارگران در شئون مختلف زندگی فردی و اجتماعی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه شهدای ما در خوبی‌ها و نیکی‌ها سرعت و سبقت داشتند، افزود: سومین ویژگی رزمندگان ما برخورداری از سیادت و سروری بود.

یعقوبی اظهارکرد: سیادت عام ویژه سادات نیست؛ بلکه بر اساس روایات دینی هر کس چند اقدام و عمل را انجام دهد سیادت به معنای اعم به دست می‌آورد؛ یعنی آقا و بزرگوار می‌شود.
وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «سید الأعمال ثلاثُ خصال: إنصافک النّاسِ من نفسک و مواساةُ الأخِ فی الله عزّوجل و ذکرُک اللهِ تبارک و تعالی» و تأکید می‌کند سرآمد کارها سه خصلت است؛ رعایت انصاف  در رفتار و معاشرت با دیگران، برادری و برابری با دیگران و یاد مستمر خدا.

یعقوبی افزود: بنا به فرموده امام علی (ع) هر کس انسان منصفی باشد به‌درستی قضاوت می‌کند؛ ازاین‌رو کسی که از محور حق بیرون می‌رود سیادت نمی‌یابد و از سوی دیگر کسی که انصاف در زندگی خود داشته باشد سروری و آقایی می‌یابد.

وی با بیان اینکه مواسات به معنای هم دردی بوده و با مساوات به معنای هم گونی و تشابه تفاوت دارد، افزود: وقتی کسی در پرتگاه سقوط قرار گرفته است شما می‌توانید با کمک مالی او را نجات دهید که این مواسات است.

یعقوبی گفت: سومین ویژگی برای سیادت یافتن این است که همیشه و در همه حالت‌ها به یاد خدا باشیم؛ زیرا زندگی با یاد خدا روح پیدا می‌کند و هر کس چنین باشد آقا بوده و سیادت را به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: بنا به فرمایش رسول گرامی اسلام این سه مورد یعنی انصاف داشتن، هم دردی مالی با برادران دینی و پررنگ بودن یاد خداوند در همه حال مایه سیادت است.

یعقوبی با بیان اینکه رزمندگان ما این ویژگی‌ها را داشتند و به همین دلیل به آقایی و سیادت رسیدند، گفت: رزمندگان ما علاوه بر انصاف، ایثار هم داشتند به‌گونه‌ای که نه‌تنها حق دیگری را ضایع نمی‌کردند بلکه از حق خود هم می‌گذشتند و ایثار می‌کردند.

وی با اشاره به رزمندگان ما از انصاف به ایثار رسیدند و پلکان ترقی را طی کردند، افزود: رزمندگان ما در جبهه‌ها اهل ایثار و گذشت و همکاری و هم دردی بودند.

تحصیل و تبلیغ طلاب باید صبغه الهی داشته باشد

یعقوبی، افزود: جبهه‌های ما از ذکر و دعا و نیایش نوای قرآن رزمندگان ما آکنده بود و همه در خیمه‌ها و چادرها و سنگرها اهل دعای توسل و کمیل بودند؛ به‌گونه‌ای که معنویت و اخلاق در جبهه‌ها موج می‌زد.

وی اظهار کرد: رزمندگان ما در کار خیر سرعت و سبقت گرفتند و سپس به سیادت رسیدند؛ یعنی آخرین مدالی که رزمندگان ما گرفتند سعادت بود.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی افزود: رزمندگان ما با سرعت و سبقت در کار و سیادت و سروی به مدال پرافتخار سعادت رسید.

یعقوبی با بیان اینکه زندگی برای برخی مرتع، برای شماری متجر و محل تجارت و برای عده‌ای معبد و محل عبادت است، یادآورشد: زندگی رزمندگان ما از مرحله متجر بودن عبور کرده و به مرحله معبد رسید؛ یعنی هم کارهای آن‌ها رنگ عبادت گرفته بود.

وی افزود: شهدای ما به‌جایی رسیدند که زندگی آن‌ها معبد شد و تمام شئون و رفتار آن‌ها عبادت شد؛ به‌گونه‌ای که فضای زندگی آن‌ها با رنگ عبادت رنگ‌آمیزی شده بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهدا علاوه بر اینکه زندگی آن‌ها متجر و محل تجارت با باری تعالی بود، معبد هم بود یعنی همه زندگی آن‌ها رنگ عبودیت و عبادت گرفت و زندگی مرتعی را رها کردند.

یعقوبی افزود: شهدا و رزمندگان از مرتع بودن دور شده و زندگی آن‌ها متجری در رابطه با خدا شد و حتی از متجر بودن هم عبور کرده و به مقام معبد بودن رفتند.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم در هفته دفاع مقدس سبک زندگی خود را تعیین کنیم؛ زیرا ما را برای چریدن نیافریدند که زندگی ما مرتع باشد، همچنین برای معامله هم نیافریده‌اند که حیات ما متجر باشد؛ بلکه ما را برای عبادت آفریده‌اند؛ ازاین‌رو زندگی ما باید معبد باشد.

یعقوبی خطاب به طلاب و روحانیان گفت: همت ما باید برای دست‌یابی به سبک زندگی معبادی و کاری کنیم همه کارهای ما رنگ عبودیت بگیرید.

وی افزود: اگر درس می‌خوانیم تا بتوانیم تا اسلام‌شناس شده و احیای نفوس کرده و حتی یک نفر را از نظر فکری زنده کنیم نشانگر این است که زندگی ما رنگ عبادی و عبودیت به خود گرفته است؛ زیرا بر اساس تعالیم اسلامی هر کس یک نفر را هدایت کند گویی تمام عالم را هدایت کرده است.

انتهای پیام

captcha