طرح شبکه قرآن محلی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد
کد خبر: 3845930
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

طرح شبکه قرآن محلی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: شبکه قرآن محلی با هدف پوشش نیازها و مسائل اولویت‌دار قرآنی در سطح خراسان رضوی کار خود را آغاز کرده است.

طرح شبکه قرآن محلی در خراسان رضوی آغاز به کار کردحجت‌الاسلام حسین نمازی‌فر، مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: شبکه قرآن محلی در ابتدا با مرتبط شدن تقریبی پنج جلسه قرآن در هر محله و داشتن ارتباط تعاملی این جلسات با یکدیگر تشکیل می‌شود.

وی افزود: با برآوردهای تقریبی در سطح استان پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۳۰۰ تشکل از پیوند این جلسات قرآن در پایان سال ۹۸ حاصل شود و با وجود ریزش‌ها و رویش‌ها در این طرح ۱۵۰۰ جلسه قرآن در خراسان رضوی به شبکه قرآنی محلی بپیوندند.

گامی برای ریشه‌کن شدن بیسوادی قرآنی

نمازی‌فر با بیان اینکه طرح شبکه قرآن محلی در تعدادی از شهرستان‌های خراسان رضوی آغاز به کار کرده، ادامه داد: جلسات قرآن خانوادگی، قومی، صنفی و اینگونه جلسات هدف از اجرای این طرح هستند و ارتباط ما و ادارات به‌واسطه این تشکل‌ها با لایه‌های مردمی و جلسات قرآن برقرار می‌شود، ما در گام اول شبکه‌سازی از تشکل‌سازی جدید خودداری می‌کنیم و از ظرفیت‌های تشکل‌های موجود در سطح استان استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در طرح اجرای شبکه قرآن محلی، جلسات قرآن متعهد می شوند که به ازای ۲۰ درصد اعضای هر جلسه به ریشه‌کن شدن بیسوادی قرآنی کمک کنند.

مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ارزیابی این شبکه در نظرسنجی‌های مردمی و محله‌ای عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با هم‌افزایی و تشویق‌های درونی در تشکل‌های مردمی بتوانیم این شبکه قرآنی را توسعه دهیم؛ گفت‌وگوهایی که با سازمان اوقاف و اداره ارشاد انجام شده است اجرای برنامه‌های قرآنی در تشکل‌های محله‌ای انجام می‌شود و این تشکل‌ها محدود به اداره تبلیغات اسلامی نیست.

نمازی‌فر اضافه کرد: با اجرای طرح شبکه قران محلی به ازای هر محله یک تشکل قرآنی ساماندهی می‌شود و در سطح استان نیز هر هم استانی ما عضو یک جلسه قرآن خواهد بود که این عضویت ممکن است به عنوان مربی قرآن یا مخاطب برنامه‌های آموزشی در جلسات قرآن باشد.

اولویت‌های قرآنی استان تحت پوشش شبکه قرآن محلی

وی با اشاره به توجه ویژه به مسائل اولویت‌دار و قرآنی در شبکه قرآن محلی ادامه داد: از حدود یک سال پیش هشت مسئله اولویت‌دار قرآنی به‌عنوان مبنای کار در امور قرآنی استان مدنظر بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بیسوادی قرآنی، مشکلات مربوط به روش‌های آموزش قرآن و سبک زندگی قرآنی اشاره کرد، ما برای حل مشکل بی‌سوادی قرآنی نیاز داریم تا هر فرد توان روخوانی قرآن را داشته باشد سپس با ترجمه کاربردی آیات آشنا شود و روش تدبر در قرآن و دریافت پیام آیات را بیاموزد و در پایان انس با قرآن داشته باشد و این انس تعریف می‌شود که هر فرد هر روز قرآن بخواند و در آیات تدبر ‌کند.

نمازی‌فر با اشاره به گزارش عملکرد قرآنی خراسان رضوی در 6 ماه نخست سال ۹۸ گفت: در طرح‌های استعدادهای قرآنی، ۷۶ نفر شناسایی و مورد آموزش قرار گرفتند، بر این اساس سبک آموزش تطبیقی قرائت قران به جای آموزش تقلیدی در دستور کار بوده و طی آن ۳۰ جلسه آموزشی برای حدود ۲۰ نفر در نیشابور و ۲۰ نفر در شهر سبزوار و همچنین حدود ۴۰ نفر در شهر مشهد با استفاده از اساتید بومی برگزار شده است.

وی با بیان این‌که دوره آموزش استعدادهای قرآنی در شهر مشهد به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شده است، افزود: طی این دوره‌ها سطح ۵ و ۶ قرائت قرآن به قرآن آموزان آموزش داده می‌شود و ما امیدواریم دور جدید استعدادیابی و آموزش استعدادهای قرآنی در 6 ماه دوم سال ۹۸ با محوریت کار در مؤسسات قرآنی پیگیری شود.

اجرای بیش از ۲۸۰ دوره آموزشی در تشکل‌های قرآنی

مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۱۹۱ دوره آموزش قرآن در خانه‌های قرآن و حدود ۹۰ دوره آموزشی در موسسات قرآنی استان به اجرا رسیده است، مجموع این ارقام آموزش قران در سطح عمومی را شامل می‌شود، علاوه بر این حال دوره‌های آموزش تخصصی قرآن سبک زندگی ویژه بانوان و دوره‌های تربیت معلم و تربیت مدرس ویژه آموزش کودکان به‌منظور تکمیل کادر آموزشی در سطح استان نیز به اجرا رسیده است.

وی با اشاره به پنج همایش تخصصی حفظ قرآن در سال ۹۸ افزود: این همایش‌ها به‌منظور بحث بر سر ارتقای سطح حفظ حافظان و همچنین برنامه تبلیغی حفظ و جذب قرآن آموز جدید در این حوزه انجام می‎شود، علاوه بر این همایش‌ها دوره‌های آموزش حفظ قرآن در بخش‌های مختلفی مانند حفظ موضوعی، حفظ کل و حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم نیز برگزار شده است.

نمازی‌فر با بیان اینکه ۲۲ جلسه محوری حفظ قرآن با با حضور ۳۳۰ نفر در سطح استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: اکثر دوره‌ها و آموزش‌ها به‌صورت خودگردان و مردمی بوده و حمایت‌های اندک سازمانی به این دوره‌ها اختصاص می‌یابد، کل مبلغ مربوط به حمایت‌های قرآن از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم ۳۰ میلیون تومان و از محل اعتبار استانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که از این مقدار حدود ۵۰ میلیون تومان در جشنواره توانمندسازی مؤسسات قرآنی استان هزینه شده است.

انتهای پیام

captcha