مشرک دانستن اهل کتاب مورد تأیید قرآن نیست/ پروژه 5 میلیون یورویی علیه قرآن در آلمان
کد خبر: 3846219
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

مشرک دانستن اهل کتاب مورد تأیید قرآن نیست/ پروژه 5 میلیون یورویی علیه قرآن در آلمان

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر مطالعات مختلف علمی با محوریت قرآن و با بیان اینکه مشرک دانستن اهل کتاب مورد تأیید قرآن نیست، گفت: عده‌ای در برلین آلمان پروژه‌ای به نام قرآن‌شناسی با بودجه 5 میلیون یورویی را شروع کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امشب هشتم مهرماه در مراسم افتتاحیه درس‌های مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم با تمجید از آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی گفت: در دانشگاه سوربون نماینده مکتب قم را آیت‌الله‌العظمی فاضل می‌دانستند و به حق باید او را فقیه ثقلین بنامیم.

وی در ادامه افزود: همه باید با قرائت درست، تفکر و تدبر و تطبیق تلاش کنیم قرآن بر دل‌های ما هم نازل شود و هر کسی به اندازه آمادگی قلبی توفیق فهم درک قرآنی پیدا کند.

رمضانی افزود: امام صادق(ع) قرآن را مأدبه یعنی کتاب ادب معرفی کرده است؛ جامع‌ترین توسعه ارتباطات یعنی رابطه با خود، دیگران و خدا و صلح با خود و دیگران و خدا را می‌توان از طریق قرآن ایجاد کنیم و براساس روایات درجات هر فردی هم به اندازه قرائت حقیقی و عمل به قرآن است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: انسان بدون ارتباط با قرآن به غنای فکری و اخلاقی نمی‌رسد و در ارتباط با قرآن هیچ‌گاه فقر در او راه نمی‌یابد و به تعبیر امام خمینی(ره)، نامه محبوب است و وقتی طاهر و مطهر باشیم، می‌توانیم از آن بهره ببریم.

300 آیه در مورد تدبر

رمضانی اظهار کرد: فرموده‌اند اگر می‌خواهید حقیقت خود را بفهمید، قرآن بخوانید و در آن تدبر کنید و اگر می‌خواهید به متن زندگی برسید، راهش انس با قرآن است. لذا بخشی از آیات قرآن یعنی 300 آیه در مورد تفکر و تدبر ذکر شده است.

رمضانی بیان کرد: مع‌الاسف قرآن حتی در میان خواص مهجور است که باید با نهضت قرآنی، این مهجوریت از بین برود و مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می‌تواند چنین بستری را فراهم کند.

پروژه 5 میلیون یورویی علیه قرآن

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروزه در غرب هم مطالعات عمیقی در مورد قرآن صورت می‌گیرد؛ در برلین آلمان پروژه‌ای به نام قرآن‌شناسی را شروع کرده‌اند و بودجه آن هم که 5 میلیون یورو تعیین شده که از سوی دولت آلمان پرداخت شده است؛ آن‌ها قصد دارند اثبات کنند که مخاطب قرآن، اعراب بودند و قرآن نمی‌تواند جهانی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: بنده در برخی موارد با آنان مباحثه داشتم و نکاتی را ذکر کردم، از جمله اینکه مخاطب قرآن، عقل و فطرت است و عقل و فطرت هم عرب و عجم نمی‌شناسد. همچنین مبنای قرآن این است که رحمت را برای بشر منتشر کند و پیامبر هم با همین زبان درصدد ترویج قرآن بوده است.

رمضانی اظهار کرد: برخی مستشرقان معتقدند که قرآن نمی‌تواند قانون زندگی باشد و برخی روشنفکران در داخل هم آن را تأیید کرده‌اند، در حالی که ما معتقدیم که قرآن، قانون برای بشر است و باید از این منظر تحقیق کنیم و قواعد آن را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب «قرآن را چگونه شناختم» از سوی یک محقق در دانشگاه کمبریج نوشته شده که او معتقد بود آواشناسی و تأثیر لحن قرآن بر وجود انسان قابل انکار نیست، بیان کرد: زبان قرآن عربی نیست، بلکه زبان خاصی است و هرکسی نمی‌تواند آن را بفهمد.

رمضانی با بیان اینکه به واقع کسانی که با اهل بیت(ع) هم آشنا می‌شوند، با همین رویکرد یعنی زبان خاص منطبق بر فطرت و عقل ارتباط برقرار می‌کنند، اظهار کرد: فردی آمریکایی ترجمه‌ای زیبا برای صحیفه سجادیه نوشته و وقتی به دوستانش ارایه کرد، آن‌ها فقط با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند.

نسبت دادن سکولاریسم به قرآن

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه خیلی‌ها سکولاریسم و پلورالیزم را به قرآن نسبت می‌دهند، افزود: سکولاریسم دو نوع است که ما احترام به ادیان را محترم می‌شماریم و قبول داریم، اما سکولاریسمی که همه ادیان و مذاهب را حق بدانیم، قبول نداریم.

رمضانی با تأکید بر اینکه مباحث مرتبط با بهداشت و روان و عدالت و ... را می‌توان از قرآن استنطاق کنیم که مورد توجه در غرب هم هست، بیان کرد: امروزه خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا جاودانگی قرآن و تنافی آن با حقوق بشر را ترویج کنند، حتی می‌خواهند اصل احکام را مورد خدشه قرار دهند، در آمریکا برخی مدعی‌اند برخی آیات باید برداشته شوند، زیرا مربوط به حقوق بشر امروز نیست و حتی برخی درصدد هستند تا ثابت کنند برخی قوانین ضدارزشی مانند همجنس‌بازی از آیات قرآن قابل اثبات است.

وی تأکید کرد: اگر مبانی فهم ما دقیق و عمیق نباشد و زبان قرآن را خوب نفهمیم، تمام این نسبت‌ها را به قرآن خواهند داد و این رویکرد را حتی برخی روشنفکران هم نسبت به قرآن دارند.

رمضانی اظهار کرد: نگاه قرآن به علم و طبیعت از موضوعات بسیار مهم و قابل تحقیق است؛ در این زمینه دو نظر وجود دارد؛ یکی اینکه برخی می‌گویند قرآن آخرین نظریه زمان خود را مورد بحث قرار داده و دوم این است که قرآن دارای اعجاز علمی است که ما معتقد به درستی دومین رویکرد هستیم.

رمضانی تصریح کرد: ما باید توجه به دریچه‌های اعجاز داشته باشیم که در قصص گذشتگان، مجموعه معارف و گزاره‌های علمی و آواشناسی قرآن وجود دارد؛ باید بدانیم که جامعترین انسان‌شناسی در قرآن است و قرآن مهمترین منبع برای علوم مختلف است.

برپایی کرسی‌های قرآن‌شناسی

رمضانی با بیان اینکه روزی در غرب توجهی به این مباحث نداشتند، تصریح کرد: امروز این مباحث خریدار زیادی در غرب دارد و کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی برای فهم موضوعات قرآنی دارند تا نظر قرآن را دریابند.

وی افزود: در برخی دیالوگ‌هایی که ما با آنان داشتیم، اعتراف کردند که قرآن می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های پاسخ نداده بشر به عنوان کتاب علمی باشد و ما باید از این منظر در قرآن تدبر و تفکر کنیم.

مشرک دانستن اهل کتاب مورد تأیید قرآن نیست

رمضانی تصریح کرد: باید بزرگان و فقهای ما از این مناظر تفسیر بگویند و می‌گفتند حتی به واسطه عدم دقت نسبت به حوزه‌های تفسیری، گاهی برخی فتاوا را هم دقیق نمی‌بینیم؛ مثلا مرحوم صاحب جواهر اهل کتاب را از مشرکین می‌داند که قطعاً آیات قرآن آن را تأیید نمی‌کند.

همه حرف‌ها مستند به قرآن باشد

رمضانی ادامه داد: خیلی‌ها تصور می‌کنند وقتی به درس خارج رسیدیم، مستغنی از تفسیر هستیم که این برداشت، تفکر غلطی است؛ زبان قرآن زبان خاص خود را دارد؛ ما باید زبان خاص قرآن را فرا بگیریم تا ارتباط میان سوره‌ها و آیات را دریابیم و قرآن را سند و قانون زندگی خود قرار دهیم و همه حرف‌های ما باید مستند قرآنی داشته باشد.

رمضانی با بیان اینکه تعبیر «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» از قواعد طلایی قرآن است که هر مکتب و مذهب ابراهیمی و غیرابراهیمی آن را پذیرفته است و در کتاب «اخلاق جهانی» هم آن را قاعده جهانی دانسته است، اظهار کرد: زبان قرآن، اهل بیت هستند و اگر ما با زبان آنان آشنا شویم با زبان قران و با تزکیه نفس خواهیم توانست با حقایق قرآن مرتبط شویم.

وی همچنین بر لزوم دعوت از اندیشمندان غربی برای حضور در ایران و شنیدن سخنان آنان در زمینه قرآن کریم تأکید کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha