پرچمداری گفت‌وگوی ادیان، تقریب مذاهب و تأسیس مقاومت؛ یادگارهای امام موسی صدر
کد خبر: 3846713
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد:

پرچمداری گفت‌وگوی ادیان، تقریب مذاهب و تأسیس مقاومت؛ یادگارهای امام موسی صدر

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به تشریح ابعاد شخصیتی امام موسی صدر پرداخت و گفت: پرچمداری گفت‌وگوی ادیان و تقریب مذاهب و تأسیس مقاومت از یادگارهای ماندگار این شخصیت جهانی است.

سیدهاشم حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، امروز، دهم مهرماه، در مراسم رونمایی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم به طرح این سؤال پرداخت و گفت: چه می‌شود که از میان انسان‌ها شخصیت‌هایی تربیت می‌شوند که تاریخ آن‌ها را فراموش نکرده و یادشان در خاطره‌ها می‌ماند و رفتار و گفتارشان در طول تاریخ ملاک می‌شود و مورد احترام همه قرار می‌گیرند؟.

وی افزود: انسان‌هایی که دارای تعالی و قداست هدف هستند در تاریخ ماندگار خواهند شد؛ این انسان‌ها نه تنها انسان‌های زمانه خود هستند، برای زمان‌های بعد هم مؤثر و تأثیرگذار هستند، لذا قرآن وقتی حق و باطل را مقایسه می‌کند، باطل را کف روی آب می‌داند که از بین می‌رود و آنچه می‌ماند حق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان‌هایی که شعارشان عدالت‌خواهی، محرومیت‌زدایی، جهل‌زدایی و مبارزه با دشمنان دین است، چون قدم در یک حقیقت گذاشته‌اند و چون حقیقت جاودانه است آنان هم جاودانه خواهند بود.

چهره استثنایی

حسینی بوشهری افزود: امام موسی صدر چهره‌ای استثنایی است و اگر سخن از بصیرت، علم، جهاد، تواضع، مدارا و ... است؛ او چهره برجسته همه این ویژگی‌هاست و او مرد زمان‌شناس زمان ما و از انسان‌های نیک این دوره و عصر است.

وی تصریح کرد: براساس روایات انسان‌هایی که حافظ زبان خود هستند و پخته حرف می‌زنند و زمان خود را می‌شناسند و در راه درست مقاومت و استقامت دارند و اعوجاج در آنان راه ندارد؛ انسان‌های شایسته و سرانجام نیکی دارند و امام موسی صدر همین ویژگی را داشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام موسی صدر به عنوان عالم شیعه و کسی است که پای درس علامه طباطبایی، امام، ملاصدرا، حکیم، خویی و ... نشسته است، افزود: او می‌داند کجا موضع بگیرد و کجا سخن بگوید و حتی به کلیسا می‌رود و سخنرانی می‌کند و سخنرانی او ماندگارترین سخنرانی می‌شود.

حسینی بوشهری تصریح کرد: یکی از عوامل ماندگاری افراد این است که در شرایط خاص موضع می‌گیرند؛ مانند چراغ که در روز روشن اثری ندارد، ولی در شب تاریک سوسوی آن هم ارزش دارد؛ در لبنان که شیعیان در اوج فقر و محرومیت بودند و از دانش برخوردار نبودند، لازم بود که فردی از دل حوزه قم و در مراحل عالی اجتهاد به لبنان برود و شیعه را تقویت کند.

فریاد امام موسی بر سر اسرائیل

وی با بیان اینکه حتی برخی خودی‌ها هم او را بر نمی‌تابیدند، تصریح کرد: او دست دوستی و مدارا به اهل سنت و مسیحیان دراز می‌کند که ما انسانیم و در عین حال از حقوق شیعه هم یک ذره نمی‌گذرد و باز به دل او که رجوع کنیم فریاد علیه اسرائیل می‌کشد؛ لذا شخصیت او جامع اضداد است.

بوشهری تصریح کرد: در حالات ایشان آمده که بسیار اهل بکاء بود و به خاطر مظلومیت شیعه و جهان اسلام اشک می‌ریخت؛ دلی رئوف و مهربان، اما مقتدر داشت و وقتی بر منبر خطابه قرار می‌گرفت، شجاعانه حرف می‌زد و این ویژگی انسان زمان‌شناس و بصیر است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بصیرت و شناخت از دیگر ویژگی‌های او بود، بیان کرد: او در حوزه درس خواند، ولی به آن بسنده نکرد و بصیرت لازم در عرصه عمل را داشت و همین عوامل سبب ماندگاری است و قلب ایران و لبنان و قلب هر آزاده‌ای برای این شخصیت بزرگ می‌تپد.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام موسی صدر تنها متعلق به خانواده‌اش نیست، اظهار کرد: امت اسلامی همه خود را فرزندان این شخصیت بزرگ می‌دانند.

چرایی ربایش امام موسی صدر

وی در بیان چرایی ربودن ایشان تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند فکر موسی صدر، نگاه بلند و ژرف و خداباورانه و همگرایی و همبستگی امت اسلامی در جامعه اسلامی رونق نگیرد؛ او دنبال شیعه کردن همه نبود بلکه معتقد بود که انسان‌ها باید کنار هم باشند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه او برای اصلاح امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و معیشت مردم قدم به میدان گذاشت، تصریح کرد: عالمی که صدای مظلومیت یک یتیم را نشنود نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. پرچمداری گفت‌وگوی ادیان و تقریب مذاهب و تأسیس مقاومت از یادگارهای ماندگار این شخصیت جهانی است.

انتهای پیام
captcha