ترویج زبان مادری از مطالبات اخلاقی و حقوقی افراد است
کد خبر: 3846784
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

ترویج زبان مادری از مطالبات اخلاقی و حقوقی افراد است

گروه فرهنگی- اندیشمند معاصر و فیلسوف اخلاق و نظریه پرداز نواندیش دینی گفت: در کشورهایی که اقلیت‌های زبانی و قومی وجود دارد، مساله زبان مادری و حق آموزش و ترویج زبان مادری یکی از مطالبات اخلاقی و حقوقی افراد است.

به گزارش ایکنا از کردستان، مصطفی ملکیان، اندیشمند معاصر و فیلسوف اخلاق و نظریه پرداز نواندیش دینی امروز، 10 مهرماه در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در استان کردستان، در رابطه با حقوق زبان مادری اظهار کرد:در کشورهایی که اقلیت‌های زبانی و قومی وجود دارد، مساله زبان مادری و حق آموزش و ترویج زبان مادری یکی از مطالبات اخلاقی و حقوقی افراد است.
وی افزود: به لحاظ اخلاقی، آزادی هیچ کس در هیچ حوزه‌ای قابل تهدید و محدودسازی نیست مگر اینکه آن آزادی به آزادی دیگران خدشه و ضربه وارد کند.
ملکیان اعلام کرد: یکی از موارد این آزادی سخن گفتن به زبان مادری و آموزش و ترویج آن است و این آزادی مانند هر آزادی دیگری تهدید بردار نیست مگر اینکه به آزادی زبان دیگری ضربه بزند.
اندیشمند و روشنفکر ایرانی عنوان کرد: ما حق نداریم زبان مادری هیچ قوم و گروه اجتماعی را تهدید کنیم مگر اینکه به زبان گروه دیگری لطمه وارد کند و بی شک این مساله نمی‌تواند به موضوع دیگری خدشه وارد کند.
وی با بیان اینکه نباید برای هیچ کسی بدلیل داشتن یا نداشتن یک ویژگی که اختیار و دخل و تصرفی در آن نداشته است، مزیت و یا محرومیتی قائل شد، افزود: براین اساس زبان مادری نیز نمی‌تواند بنای محرومیت افراد از امکانات و خیلی چیزهای دیگر در جامعه باشد.
ملکیان تأکید کرد: همیشه اقوام، ملل و قبیله‌ها زندگی در جایی را می‌پسندند که در آن همه نیازهایشان برآورده شود، بنابراین برای اینکه مرکز گریزی در کشور اتفاق نیفتد باید همه نیازهای اقوام برآورد شود و یکی از این نیازها توجه به زبان مادری آنان است.
وی با تأکید بر اینکه سلامت اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای به تنوع مکتب‌ها و مسلک‌ها و مذاهب است، عنوان کرد: این سخن در باب زبان نیز صدق می‌کند و هر چه تنوع زبانی در یک جامعه بیشتر باشد حیات زبانی آن جامعه سالم‌تر و با نشاط‌تر خواهد بود. لذا حفظ تنوع زبانی برای سلامت اکوسیستم فرهنگی و اجتماعی مصلحت اندیشانه است و نباید اجازه داد هرگز زبانی منقرض شود و تحقق این مهم آموزش و ترویج زبان است.
وی افزود: اگر همه زبان‌های جهان را از بین ببریم و همه به یک زبان صحبت کنیم دیر یا زود خسارت فرهنگی عظیم آن زبان فراهم می‌شود.
این اندیشمند معاصر بیان کرد: همیشه اقوام، ملل و قبیله‌ها زندگی در جامعه‌ای را می‌پذیرند که در آن نیازهاشان برآورده شود.
وی اعلام کرد: راه مقابله با ترس از مرکز گریزی قوم یا اقوامی، این است که نیازهای آن قوم در جامعه برآورده شود، در این صورت دلیلی برای مرکز گریزی نیست.
وی با تأکید بر اینکه نیاز مادری یکی از نیازهای اساسی هر قوم است، بیان کرد: در این راستا برای جلوگیری از مرکز گریزی نیاز است که زبان مادری هر قومی حفظ شود و کسی نگاه اهانت آمیز و تحقیر، به زبان دیگری نداشته باشد و کاری کنیم که زبان هر قومی محترم شمرده و این امر نه تنها در شعار بلکه در مقام و عمل نیز مشاهده شود.

انتهای پیام
captcha