نقش موعظه در پیام‌رسانی عاشورا
کد خبر: 3847423
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

نقش موعظه در پیام‌رسانی عاشورا

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که یکی از روش‌های تربیتی انتقال پیام و پیام‌رسانی موعظه است، گفت: امام حسین(ع) قبل از واقعه کربلا از روش موعظه برای انتقال پیام و هدف خود استفاده کرد و پس از عاشورا نیز حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) از این روش برای پیام‌رسانی استفاده کردند.

نقش موعظه در پیام‌رسانی عاشوراآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که امام حسین(ع) قبل‌از واقعه عاشورا از روش‌های گوناگونی برای پیام‌رسانی استفاده کرد، اظهارکرد: یکی‌از روش‌های امام حسین(ع) برای پیام‌رسانی موعظه است به‌طوری‌که پیام‌رسان قبل‌از عاشورا آن حضرت و پیام‌رسان بعد از عاشورا امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بودند این در حالی‌است که موعظه بهترین راه برای انتقال پیام است.

وی با تشریح روش‌های پیام‌رسانی و انتقال پیام اضافه کرد: از روش‌های گفت‌وگو، سخنرانی، جدال احسن، حکمت و موعظه می‌توان برای پیام‌رسانی استفاده کرد.

آیت‌الله میرعمادی با یادآوری این مطلب که قرآن کتاب موعظه است، گفت: قرآن برای اهل تقوا  سراسر موعظه، اندرز و نصیحت و برای عامه مردم بیان و کلام است، این در حالی‌است که حضرت لقمان برای این‌که فرزندش را بیدار کند از روش موعظه استفاده می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تأثیرگذاری موعظه اشاره کرد و با تشریح تأثیرات موعظه در واقعه عاشورا، اضافه کرد: امام حسین(ع) حداقل ۱۷ خطبه ایراد کرد که این هفده خطبه سراسر موعظه امام حسین(ع) است.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که امام حسین(ع) از همان زمان شروع قیام برای نهضت خود اهدافی را تعریف کرده بود، گفت: مهم‌ترین اهداف قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، احیای دین، ایستادگی در برابر ظلم و اصلاح جامعه بود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که امام حسین(ع) در ایام حج و در عرفات دعای معروف خود را بیان کرد، ادامه داد: امام حسین(ع) در منا نیز به بیان خطبه و موعظه پرداخته است و اهداف و پیام قیام خود را در قالب موعظه به مردم عرضه کرده است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که امام حسین(ع) حتی عمرسعد را موعظه کرد و به وی فرمود که راه من راه خداوند است، اضافه کرد: عمر سعد در مقابل موعظه‌های امام حسین(ع) بهانه می‌آورد و می‌گفت اگر با تو نجنگم یزیدیان خانه من را خراب می‌کند اما امام حسین(ع) در پاسخ به وی فرمود خانه‌ای بهتر از خانه تو برایت خواهم ساخت عمر سعد دوباره بهانه‌جویی را ادامه داد و گفت با ملک ری چه کنم و امام در پاسخ به وی فرمود هرگز از گندم ملک ری نخواهی خورد و بدین معنا که موعظه گاهی اثرگذار نیست چنان‌که در عمر سعد تأثیرگذار نبود.

این مفسر قرآن‌کریم با یادآوری این مطلب که برای تأثیرگذاری موعظه باید از پند و اندرز استفاده کرد، اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا لشگریان دشمن را موعظه کرد اما موعظه در آنان تأثیرگذار نبود سپس به آنان فرمود اگر موعظه در شما اثر نمی‌کند بدانید شکم‌هایتان از حرام پُر شده است.

وی یکی‌ از روش‌های تربیتی و پیام‌رسانی در نهضت عاشورا را موعظه دانست و گفت: اگر امروز عاشورا و قیام امام حسین(ع) زنده است یکی‌از عوامل آن موعظه‌‌ها و خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

پیام‌رسانی امام سجاد(ع) پس‌ از عاشورا

آیت‌الله میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که بعد از حادثه عاشورا امام سجاد(ع) و حضرت زینب‌کبری(س) از هر فرصتی و از هر موقعیتی برای پیام‌رسانی نهضت عاشورا استفاده کردند، گفت: یکی‌از روش‌هایی که این دو بزرگوار از آن‌ها استفاده کردند سخنرانی و خطبه‌خوانی بین مردم بوده است هم حضرت زینب(س) و هم امام سجاد(ع) از هر فرصتی که پیش می‌آمد برای بیداری و روشنگری مردم سخنرانی می‌کردند و خطبه می‌خواندند.

وی با بیان این‌که بعد از واقعه عاشورا پنج خطبه نقل شده که از میان این پنج خطبه دو خطبه معروف شده یکی خطبه حضرت زینب(س) و دیگری خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام بود، ادامه داد: امام سجاد(ع) در شهر شام خطبه‌ای خواند که در برخی مقتل‌ها و منابع روایت شده است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که این خطبه طولانی بوده اما آن‌چه الان در دست است بخشی از خطبه است، گفت: برخی‌از مورخان علی‌رغم اذغان به طولانی بودن خطبه ولی به‌دلیل این‌که خطبه مذکور یزیدیان را رسوا کرده آن‌را به‌طور کامل ذکر نکرده‌اند و تنها به بخش‌هایی از خطبه اکتفا کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که شهر شام از روز اول قلمرو حکومت بنی‎امیه بود و اسلام سفیانی بر آن حاکم بود نه اسلام نبوی، افزود: شهر شام نه تنها امام علی(ع) را نمی‌شناسد بلکه به علی ناسزا می‌گوید امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نمی‎شناسند؛ لذا امام سجاد(ع) وقتی می‌خواهد خطبه بخواند اولین جمله که می‌گوید این است هر کس من‌ را می‌شناسد خوش به حالش و هر کس مرا نمی‌شناسد من خودم را معرفی می‌کنم که این بیانگر این است مردم شام امام سجاد(ع) را نمی‌شناختند.

امام جمعه خرم‎آباد با اشاره به فرصت‌شناسی امام سجاد(ع)، اضافه کرد: با وجودی‎که خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام یک ربع بیشتر طول نکشید اما همین خطبه یک ربعی طوفان به پا کرد و مردم را منقلب کرد تا جایی‌که صدای ناله و ضجه مردم بلند شد و ارکان حکومت یزید به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت و یزید به‌محض این‌که دید دارد رسوا می‌شود به موذن گفت اذان بگو و خودش به نماز ایستاد اما جمع کثیری از مردم از نمازخواندن پشت سر یزید ابا کردند و گفتند تو فرزند پیامبر را کشته‌ای و اهل‌بیتش را به اسارت گرفته‌ای.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: این خطبه امام سجاد(ع) پیام نهضت عاشورا را به مردم رساند و طوری تأثیر خود را گذاشت که یزید سخنرانی کرد و گفت قتل حسین به گردن عبیدالله بن زیاد است و شروع به لعن عبیدالله بن زیاد کرد.

پیام‌رسانی حضرت زینب(س) پس‌ از عاشورا

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که پیام‌رسانی حضرت زینب‌کبری(س) یازدهم محرم پس‌ از عاشورا از گودال قتل‌گاه آغاز شد، گفت: حضرت زینب(س) از همان گودال قتل‌گاه سه جمله و پیام به مردم ابلاغ کرد اول گفت خدایا این قربانی را از ما قبول کن یعنی ما برای اعتلای دین اسلام قربانی داده‌ایم و برای این‌که انتساب خود را به پیامبراکرم(ص) به مردم نشان دهد رو به مدینه کرد و خطاب به پیامبر(ص) گفت ای پیامبر این‌ پیکر غرقه به خون که می‌بینی روی دست من است این حسین جگرگوشه و فرزند توست که عمامه و عبایش از تنش درآمده و در خون خودش غلطان است.

وی با بیان این‌که در روز یازدهم محرم عمرسعد دستور داد برای کشتگان خودشان نماز خواندند و آن‌ها را دفن کردند، اضافه کرد: حضرت زینب(س) یک زن پنجاه و شش ساله است، پنج مرد در بین قافله اسرای کربلاست که بزرگ آن‌ها امام سجاد(ع) است، 84 زن و کودک را به‌عنوان اسیر سوار بر شتر بی‌جهاز کردند و از قتل‌گاه به‌سمت کوفه حرکت دادند.

امام جمعه خرم‎آباد ادامه داد: عبیدالله در روز دوازدهم محرم دستور داد شهر را آذین بستند و اعلام کرد مردم بیایند جشن بگیرند؛ چراکه آن‌ها خود را پیروز می‎دانستند و حضرت زینب(س) وقتی دید این جمعیت عظیم شادی و هلهله می‌کنند با وجودی‎که شهر کوفه حالت امنیتی به خودش گرفته بود و لشکریان عمرسعد اطرف را گرفته بودند و کسی جرأت نمی‌کرد حرفی بزند، خطبه‌ای بسیار تأثیرگذار خواند.

وی افزود: حضرت زینب(س) با وجودی‎که برادران، پسران و برادرزاده‌های خود را در روز عاشورا از دست داده بود اما با اعتماد به نفس کامل و بی‌اعتنا به شرایط استبدای حاکم بر کوفه با قامتی استوار و برافراشته شروع به خطبه‌خوانی کرد و کوچک‌ترین لغزش و لرزشی در صدایش نبود گویا که زینب(س) پیروز میدان است با زیباترین و عمیق‌ترین کلمات و مفاهیم خطبه‌ای ایراد کرد.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: حضرت زینب(س) در خطبه خود بعد از حمد و ثنای الهی مردم کوفه را سرزنش کرد و گفت: ای مردم مکار و خیانت‌کار و حیله‌گر و ذلت‌بار! آیا می‌دانید چه جنایت و چه خیانتی مرتکب شده‌اید ای مردم کوفه اشک چشمان‌تان خشک نشود و ناله‌هایتان آرام نگیرد مثل شما مردم کوفه مثل آن زنی است که رشته خودش را پس‌ از محکم بافتن باز کرده است.

وی با بیان این‌که حضرت زینب(س) در خطبه خود رفتار مردم کوفه و پستی، رذالت و نکبت آن‌ها را بیان کرد، افزود: این خطبه آن‌چنان لرزه بر اندام مردم کوفه انداخت که این مردم شادی‌کن و هلهله‌کن متحول و متغیر شدند.

میرعمادی با یاداوری این‌که حضرت زینب(س) عزت، بزرگی و اقتدار اهل‌بیت(ع) در برابر دشمنان دین را به رخ آن‌ها کشاند، گفت: حضرت زینب(س) در این خطبه بر طبل تزویر، نفاق، خدعه، نیرنگ، جهل و نادانی کوفیان کوبید و آن‌ها را رسوا کرد او در این خطبه بر خواص بی‌بصیرت بانگ زد و آن‌ها را مورد خطاب قرار داد و از گناهان و جنایات و کوتاهی‌شان سخن گفت و عمق فاجعه دردناک عاشورا را تبیین و شخصیت و اهداف امام حسین(ع) و یپام عاشورا را معرفی کرد.

امام جمعه خرم‎آباد گفت: حضرت زینب(س) با قامتی استوار از ولایت دفاع کرد و وظیفه‌اش را در برابر خون سیدالشهدا(ع) انجام داد و در این خطبه عاقبت دردناک پیمان‌شکنان، ظالمان و جنایت‌کاران را بیان کرد و اگر امام حسین(ع) قیام کرد زینب(س) قیام عاشورا را زنده کرد و از روش خطبه‌خوانی برای پیام‌رسانی نهضت عاشورا استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha