تلاش برای صیانت از تاریخ معنوی اماکن مذهبی از طریق هنر عکاسی
کد خبر: 3848327
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

تلاش برای صیانت از تاریخ معنوی اماکن مذهبی از طریق هنر عکاسی

گروه فرهنگی ــ معاون امور هنری و سینمایی اداره ارشاد خراسان‌ رضوی، گفت: از اهداف جشنواره عکس رضوی اشاعه فرهنگ منور رضوی، از طریق هنر عکاسی و تلاش برای صیانت از تاریخ معنوی معماری و اماکن مذهبی است.

تلاش برای صیانت از تاریخ معنوی اماکن دینی؛ از طریق هنر عکاسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا محمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی، در مراسم رونمایی از پوستر «جشنواره عکس رضوی» که روز گذشته، 15 مهرماه در مجتمع فرهنگی ـ هنری امام‌رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اواخر سال گذشته بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) مکاتبه‌ای را با تمام استان‌ها انجام داد تا استان‌ها اعلام آمادگی کنند که کدام گرایش برای برگزاری جشنواره مناسب‌تر است، با جمع‌بندی و نشست‌هایی که برگزار شد و نهایتاً با نظر دکتر مروارید به این نتیجه رسیدیم که در سال جدید میزبانی جشنواره سراسری عکس رضوی را بپذیریم.

وی افزود: پیشنهاد این جشنواره به بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) داده شد و در شورای سیاستگذاری این بنیاد جشنواره عکس رضوی مورد تصویب قرار گرفت و به ما ابلاغ شد، در نهایت با جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفت، بنا بر این شد اجرای کار به انجمن عکاسان خراسان رضوی واگذار شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ‌رضوی ادامه داد: دبیرخانه اجرایی در اختیار انجمن قرار گرفت، سلسله جلساتی برگزار شد و برای فراخوان برنامه با دیگر ارگان‌ها مشورت‌هایی صورت گرفت، از داوران که در این حوزه فعالیت داشتند دعوت و تأمین اعتبارات مالی این جشنواره انجام شد و با کسب اجازه از مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی فراخوان نهایی برای چاپ ارسال شد و نهایتا طی روزهای آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

محمدی بیان کرد: در این میان شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکیل شد و در طول سه ماه گذشته خروجی شورای سیاست گذاری جشنواره، نهایی شدن فراخوان و شیوه عملیاتی شدن این جشنواره بوده است. شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از مدیرکل و معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی جشنواره امام‌رضا(ع)، رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان، مدیرعامل انجمن و کارشناسان معاونت هنری و سینمایی و همچنین به فراخور برگزاری جلسات، دعوت از حوزه‌های دیگر مانند شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و کارشناسان صاحب‌نظر در این حوزه است.

وی اهداف این جشنواره را اشاعه فرهنگ رضوی دانست و تشریح کرد: جشنواره عکس رضوی طبق اهداف بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) سه هدف را دنبال می‌کند که مورد اول آن اشاعه فرهنگ منور رضوی، از طریق هنر عکاسی، تلاش برای صیانت از تاریخ معنوی معماری و اماکن دینی مذهبی، دومین هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه و معصومین(ع) به ویژه امام رضا(ع) و سومین هدف گرامیداشت پدیدآورندگان آثار هنری برتر در حوزه عکاسی است.

معاون امورهنری و سینمایی اداره ارشاد خراسان ‌رضوی، بیان کرد: دبیر نهمین جشنواره سراسری رضوی محمدرضا محمدی و دبیر اجرایی جشنواره مهدی زابل‌عباسی است. داروان بخش حرفه‌ای و تلفن همراه متشکل از دکتر محمد ستاری، دکتر رسول اولیازاده، دکتر امیرحسین صفرلی، ابراهیم بهرامی، علیرضا عطاریانی، حمیدرضا گیلانی‌فر و کیارنگ اعلایی هستند.

محمدی اضافه کرد: در حوزه اردوها نیز هیئت داوران را آقایان قدیر وقاری، سید جلیل حسینی زهرایی و شروین نصیری، تشکیل می‌دهند. کل سه بخش جشنواره که شامل بخش حرفه‌ای، بخش تلفن همراه و بخش اردو می‌شود که بخش اردو همزمان با برگزاری جشنواره اتفاق خواهد افتاد.

موضوعات جشنواره عکس رضوی

وی در خصوص موضوعات این جشنواره گفت: موضوعات مد نظر جشنواره نهم عکس رضوی شامل عکاسی اجتماعی در زیر گروه معرفت کرامت انسانی، در سیره امام‌رضا(ع) آداب زیارت، نماز، دعا و نیایش، ایثار و شهادت، در قسمت اماکن متبرکه در حوزه‌های حریم مطهر امام‌رضا(ع) امامزادگان، عتبات، مساجد و حسینیه‌ها، آیین‌های دینی و مذهبی در جهان اسلام و در بخش عکاسی معماری، عکاسی در هنر معماری و هنرهای اسلامی می‌شود.

معاون امورهنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی در خصوص شرایط ثبت‌نام برای این جشنواره بیان کرد: مانند همه جشنواره‌ها شرایط شرکت در جشنواره‌ در فراخوان اعلام شده و فراخوان در سایت انجمن عکاسان خراسان رضوی بارگذاری شده و به سایت جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) نیز لینک شده است.

محمدی ادامه داد: محدودیتی در سال تولید عکس وجود ندارد و عکاسان می‌توانند عکس‌های خود را که منطبق با موضوع است در تمام بخش‌های اعلام شده به جشنواره معرفی کنند.

رویکرد جشنواره؛ مستندگرایانه و متکی به ذهنیت عکاس

وی بیان کرد: رویکرد جشنواره مستندگرایانه و متکی به ذهنیت خلاق و هنری عکاس است، عکاسان باید برای شرکت در جشنواره در سایت رسمی جشنواره ثبت‌نام کنند، همچنین شرایط ارسال عکس در فراخوان ذکر شده است.

معاون امورهنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی بیان کرد: برای تمام عکاسانی که آثارشان به جشنواره راه پیدا کرده است، گواهی حضور و حق تالیف مالکیت معنوی داده می‌شود که برای هر عکس مبلغ 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است. آخرین زمانی که برای ارسال آثار در نظر گرفته شده است ساعت 24 روز 18 آبان است و عکس‌ها باید روی سایت جشنواره بارگذاری شوند.

محمدی بیان کرد: در بخش حرفه‌ای هشت برگزیده خواهیم داشت که به هر برگزیده مبلغ چهار میلیون تومان و در بخش تلفن همراه نیز هشت برگزیده خواهیم داشت که به هر برگزیده مبلغ یک میلیون تومان اهدا می‌شود، در بخش اردوها نیز برای صاحبان آثار راه یافته به جشنواره یک اردو دو روزه در روز 12 آذر ماه برگزار خواهد شد که هزینه اسکان و پذیرایی به عهده جشنواره است و از میان عکاسان شرکت‌کننده در اردو نیز به سه نفر از برترین عکاسان مبلغ یک میلیون تومان هدیه داده می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح ویژه‌ای با موضوع ترویج فرهنگ و عفاف و حجاب نیز در این جشنواره برگزار خواهد شد که یک نفر برگزیده دارد و آن یک نفر برنده جایزه دو میلیون تومانی خواهد شد.

معاون امورهنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌ رضوی گفت: آغاز جشنواره از هشت مهر روی سایت بارگذاری شده است، برگزاری اردوی اول در تاریخ 5 و 6 آبان و آخرین مهلت ارسال آثار 18 آبان خواهد بود. داوری آثار نیز 28 آبان‌ماه صورت خواهد گرفت و در تاریخ 2 آذر به منتخبین اطلاع‌رسانی می‌شود که کارشان برای شرکت در جشنواره انتخاب شده است، 11 آذر ماه نیز آثار برگزیده در نمایشگاه عکسی که به همین منظور تدارک دیده شده است به اجرا در خواهد آمد، اردوی دوم نیز 11 آذر ماه و اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان روز 14 آذر ماه مقارن با تولد امام هادی(ع) برگزار خواهد شد.

محمدی اصل جشنواره را تولیدمحور دانست و اظهار کرد: اگر امکانات فراهم باشد آثار به صورت کتاب چاپ می‌شود و اگر هم امکانات فراهم نبود به صورت سی‌دی منتشر شده و در اختیار تمام استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در اردوهای روز 5 و 6 آذر که با همکاری آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، در یکی از موکب‌های دایر شده توسط آستان قدس رضوی قرار است 70 نفر از عکاسان شرکت و از زائرینی که به سمت حرم مطهر رضوی از کل کشور در حرکت هستند، عکاسی کنند.

معاون امورهنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی افزود: تصمیم داریم با اهمیت بخشیدن و اولویت‌دار کردن جوایز از تولیدات آثار هنری حمایت کنیم، به همین دلیل از اکثر دستگاه‌هایی که دعوت کردیم، قبول کردند که در این فعالیت مشارکت داشته باشند و بنا بر این است که با حضور حداکثری دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان این اتفاق بیفتد. دستگاه‌هایی که در حال حاضر به ما کمک رساندند شامل بنیاد بین‌المللی امام‎رضا(ع)، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، تعدادی از دانشگاه‌ها و هم‌چنین تعدادی از مراکز غیردولتی است که قول همکاری‌هایی را به ما داده‌ند.

هنر؛ روش‌ ماندگار در حوزه تبلیغات اسلامی و انسانی

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) سیدحسین سیدی، در ادامه این مراسم در خصوص برگزاری جشنواره عکس رضوی اظهار کرد: در خصوص جشنواره عکس باید بگویم که اگر خدا پیغمبری را امروز مبعوث می‌کرد و اگر آن پیغمبر قصد تبلیغ داشت از هنر برای تبلیغ استفاده می‌کرد، در عصر امروز و با سلیقه نسل حاضر بی‌شک ابزار تبلیغ یک پیامبر شعر، عکس و نمایش‌نامه بود، کما این‌که در همان زمان نیز پیامبران از تئاتر برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کردند.

وی افزود: یکی از بیشترین روش‌های ماندگار و موثر در حوزه تبلیغات اسلامی و انسانی هنر است و یکی از پر مخاطب‌ترین حوزه‌ها، حوزه عکس و فیلم است.

سیدی ادامه داد: جشنواره «نامه‌ای به امام‌رضا(ع)» بیشترین مخاطب را دارد که در مازندران برگزار می‌شود و پس از آن بیشترین مخاطب را حوزه عکس رضوی داریم که طبیعتا تمام استان‌ها خواستار برگزاری این جشنواره در استان مورد نظر خودشان هستند، اما به دلیل وجود حرم مطهر رضوی در مشهد بهترین و مناسب‌ترین نمایشگاه خود حرم امام رضا(ع) است.

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در حال حاضر هرکس می‌تواند صحنه‌های ماندگار را با موبایل خود ثبت کند و حیف است که صحنه از بین برود. ما هرچه در توان داریم در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم گذاشت و امید است این جشنواره به خوبی برگزار شود و مانند جشنواره‌های گذشته خراسان رضوی شاهد یک افتخار دیگر در حوزه عکس رضوی باشد.

انتهای پیام
captcha