نهایت تکریم نسبت به زائر صورت گیرد
کد خبر: 3848408
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

نهایت تکریم نسبت به زائر صورت گیرد

گروه فرهنگی ــ رئیس هیئت‌مدیره جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: نهایت تکریم باید نسبت به زائر صورت گیرد و نیز در ورود زائر، اولین مورد، خوش‌آمدگویی خواهد بود و در این مورد جالب است که برخی از ایستگاه‌ها سرودهایی را به عنوان خوش‌آمد آماده کرده و در قالب خیر مقدم ارائه می‌دهند.

نهایت تکریم نسبت به زائر صورت گیردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحسن علوی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع)، شامگاه گذشته، 15 مهرماه در همایش مدیران ایستگاه‌های صلواتی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص اهمیت رسیدگی به زائران حضرت رضا(ع)، اظهار کرد: هر سال بیش از 30 میلیون نفر با وسایل شخصی، هواپیما و اتوبوس وارد مشهد می‌شوند. اتفاق جالب این است که عده‌ای پیاده این مسیر را دنبال می‌کنند؛ لذا خدمتی را که شما ارائه می‌دهید، اگر حذف کنید، خواهید دید که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در احادیث ما حتی دادن یک لیوان آب به فرد تشنه پاداش و اجر فراوان دارد؛ لذا در سرما و گرما و در صورت‌های مختلف فراهم آوردن مکانی برای استراحت و سیراب کردن زائر و یا درمان، با تمام دنیا قابل تعویض نیست، ضمن این که کسانی که در محل‌های اسکان خدمت می‌کنند، خدمتی شایسته دارند، اما خدمات ایستگاه‌های صلواتی در باد، بیابان و مشکلات، حسابی مشخص دارد که فیلم‌برداری نمی‌تواند عظمت آن را نشان دهد.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع)، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این خدمت را با اخلاق نیک به سرای بعد برسانیم، همان‌گونه که در آیه شریفه می‌خوانیم «لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و العذاب» و لذا کاری که شما عزیزان انجام می‌دهید، صدقه‌ای است که نباید با منت و اذیت افراد باطل کنید. بنابراین، نهایت تکریم باید نسبت به زائر صورت گیرد و نیز در ورود زائر، اولین مورد خوش‌آمدگویی است و در این مورد جالب است که برخی از ایستگاه‌ها سرودهایی را به عنوان خوش‌آمد آماده کرده و در قالب خیر مقدم ارائه دهند.

علوی خطاب به مدیران ایستگاه‌های صلواتی، بیان کرد: تقاضا دارم حتما از حضور روحانیون محترم استفاده کنید، البته در آنجا فرصت وعظ و خطابه طولانی نیست، اما یک‌سری اطلاعات و نکات خوبی که بیان می‌شود، حائز اهمیت است. به ویژه آن که امسال قرار بر آن است شعار ما «اخلاق و سیره رضوی» باشد. لذا تلاش کنیم اول خود و بعد زائران و میهمانان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به اخلاق و اخلاق‌مداری دعوت کنیم.

وی بیان کرد: اگر ناهنجاری از زائری ببینیم دور از توقع نیست، به این معنا که توقع نداریم جوانی که به زیارت پیاده امام رضا(ع) می‌آید، جوانی صالح و متدین و نمازشب‌خوان باشد، بلکه همین به راه افتادن در او ارزشمند بوده و این هنر شما و روحانیون است که می‌تواند به تغییر این جوان بیانجامد.

اعزام مبلغ از مبدأ برای کاروان‌های پیاده امام رضا(ع)

در ادامه این مراسم محمود غلامی جامی، مسئول دفاتر شهرستانی اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی از اعزام مبلغ از مبدأ برای کاروان‌های پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر صفر با اولویت کاروان‌های بالای 100 نفر خبر داد.

وی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با زائران پیاده در چند بعد ورود دارد، یک بعد مربوط به شهرستان‌هاست و هر کاروان پیاده‌ای که از شهرستان حرکت می‌کند، در واقع ذیل یک هیأت مذهبی تعریف می‌شود. همچنین با جمعیت خدمتگزار زائران پیاده نیز امسال بحمدالله برنامه منسجم‌تری از سوی اداره‌کل صورت گرفته است.

غلامی جامی افزود: دومین بعد، ایستگاه‌های صلواتی است و در این مورد، دو سال پیش مصوب شد اصل مجوز ایستگاه‌های صلواتی را شورای هیئات مذهبی صادر کند. لذا از آن زمان دبیرخانه ایستگاه‌های صلواتی در خود اداره کل و در شهرستان‌ها نیز در ادارات تبلیغات اسلامی توسط جناب آقای طباطبایی تشکیل شده است.

مسئول دفاتر شهرستانی اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: بعد سوم مربوط به تبلیغ است که در این خصوص قرارگاهی با مدیریت آستان قدس رضوی تشکیل شده و تمام دستگاه تبلیغی استان که ما نیز عضوی از آن هستیم، در حال فعالیت هستند. در این خصوص اداره‌کل تبلیغات اسلامی موضوع مبلغ از مبدأ را با اولویت کاروان‌های بالای 100 نفر بر عهده گرفته است، البته اگر دستگاه‌هایی چون حوزه علمیه نیز به ما کمک کنند، این امر در مورد کاروان‌های زیر 100 نفر هم صورت خواهد گرفت و هر کاروان حداقل یک مبلغ خواهد داشت.

غلامی جامی بیان کرد: در این خصوص در محور مشهد- ملک‌آباد- نیشابور، مسئولیت اعزام مبلغ بر عهده تیپ امام‌صادق(ع)، محور ملک‌آباد - تربت حیدریه بر عهده دفتر تبلیغات اسلامی، محور مشهد- فریمان- تربت جام، محور سرخس-کلات و محور طرقبه و شاندیز بر عهده حوزه علمیه و محور چناران و قوچان بر عهده اوقاف و امور خیریه است، بنابراین اگر جای دیگری برای کاروان‌های شما مبلغ اعزام می‌کنند، شما می‌توانید نپذیرد.

وی در تکمیل سخنان خود یادآور شد: در روز شهادت امام رضا(ع) نیز در ترمینال، طرح «سفره آفتاب» را خواهیم داشت که نامه مربوطه به معاونت محترم زیارت استانداری خراسان رضوی ارائه خواهد شد و ان‌شاءالله 10 هزار نفر زائر امام رضا(ع) در ترمینال توسط خیرین و با مدیریت آقای طباطبایی، مسئول هیئات مذهبی، پذیرایی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha