نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر
کد خبر: 3848550
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
پس از سه سال وقفه؛

نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر

گروه شهرستان‌ها ــ دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر، گفت: پس از برگزاری هجدهمین سوگواره تعزیه که در سال ۹۵ برگزار شد، به دلایل متعدد از جمله تأمین نشدن منابع مالی، متوقف و امسال نیز مجدد فعالیت خود را آغاز کرده است.

نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر برگزار می‎شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جواد خاکسار، دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر، شب گذشته، 16مهرماه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در دفتر تبلیغاتی بهشت شهرستان کاشمر برگزار شد، بیان کرد: امسال همزمان با تأسیس مؤسسه هنر معاصر ترشیز به عنوان تنها مؤسسه هنرهای نمایشی شهرستان کاشمر با رایزینی‌های صورت گرفته، مقرر گردید امسال نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه تحت هر شرایطی در این شهرستان برگزار شود.

وی ادامه داد: کیفیت اجرای تعزیه‌ها در سوگواره امسال بسیار مدنظر قرار داشت و در همین راستا تلاش شد به سراغ گروه‌های حرفه‌ای‌تر تعزیه در استان برویم.

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر عنوان کرد: گروه‌های تعزیه از چهار شهرستان مشهد، سبزوار، نیشابور و کاشمر با 5 اجرا برای حضور در نوزدهمین سوگواره تعزیه انتخاب شده‌اند، همچنین باید گفت نوزدهمین سوگواره تعزیه از 21 مهرماه به مدت 5 شب بعد از نماز مغرب و عشاء در بقعه متبرکه سید حمزه(ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‎شود برای برگزاری چنین مراسمی تعزیه‌خوانی که هنر اصیل ایرانی اسلامی است به فراموشی سپرده نشود، اظهار کرد: هنر شبیه‌خوانی یک جریان فکری بزرگ را در هنرهای نمایشی دنیا داشته است.

خاکسار افزود: تعزیه‌خوانی در کاشمر براساس اسناد به دست آمده قدمتی 400 ساله دارد و تلاش می‌کنیم بتوانیم دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه را در کاشمر راه‌اندازی کنیم، در این میان روستای فرح‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر مهم‌ترین مهد تعزیه در استان و حتی کشور است و قدمت هنر تعزیه در این روستا به 170 سال قبل بازمی‌گردد.

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر بر ترویج وقف فرهنگی و هنری در جامعه تأکید کرد و گفت: می‌توان با وقف‌هایی در حوزه فرهنگی و هنری بسیاری از مشکلات پیش رو و کاستی‌ها را رفع نمود.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی گروه‌های تعزیه دچار انحرافاتی شده‎اند و همچنین از حالت سنتی خود خارج شده‌‏اند، در همین راستا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که گروه‌‎های حرفه‌ای به نوزدهمین سوگواره تعزیه امسال دعوت شوند و بتوانند اصالت هنر شبیه‌خوانی را به اجرا درآورند.

انتهای پیام
captcha