کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» منتشر شد
کد خبر: 3848662
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» منتشر شد

گروه اندیشه ــ کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» به همت گروه فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» منتشر شدبه گزارش ایکنا، در کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه  ضمن اشارات به سیر تدوین و تطور این دانش و مجموعه صحابه‌نگاری‌ها و صحابه‌نگاران، به نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه نگاری‌ها پرداخته است.
 
این کتاب به فهرست و شرح حال و مسائل مختلف مربوط به یاران و صحابه پیامبر(ص) می‌پردازد. صحابه‌نگاران در شرح حال صحابه آگاهی‌هایی داده‌اند که درباره حوادث دوران رسالت است، اما بسیاری از این آگاهی‌ها را مورخان و به خصوص سیره نگاران در ضمن شرح حوادث دوران رسالت بیان نکرده‌اند.
 
شرح حال‌نویسی صحابه بخشی از سیره‌شناسی و نیز شناخت حوادث قرن نخست به شمار می‌رود که شناخت این دو دوره (عصر رسالت و بعد از آن) بدون مطالعه کتب صحابه‌نگاری، شناخت جامعی نخواهد بود. 
 
این اثر در شش بخش کلی، مباحث مذکور را مورد بررسی قرار داده که شامل؛ بخش اول: کلیات: تبیین و ساختار؛ تعاریف و نگرش‌ها؛ بخش دوم: سیر تدوین صحابه‌نگاری؛ بخش سوم: آشنایی با صحابه‌نگاران(آمار و گونه‌شناسی، شناخت و شرح حال)؛ بخش چهارم: صحابه‌نگاری‌های مفقود (روش‌ها و بینش‌ها)؛ بخش پنجم: مکاتب صحابه‌نگاری و بخش ششم: علل و عوامل ازدیاد صحابه است.
کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» منتشر شد
انتهای پیام
captcha