مسئولان در کسب رتبه قاریان و حافظان خوزستانی نقشی ندارند
کد خبر: 3849195
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

مسئولان در کسب رتبه قاریان و حافظان خوزستانی نقشی ندارند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری برتر استان خوزستان درباره عملکرد مسئولان استانی در استقبال و حمایت از رتبه‌آوران کشوری،‌ گفت: وقتی از مسابقات بازگشتیم حتی یک نفر هم به استقبال نیامد. استان‌های دیگر سال‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که حداقل یک رتبه شایسته تقدیر یا عالی در مسابقات کشور به دست بیاورند. ما با هزینه شخصی می‌رویم، رتبه می‌آوریم و بازمی‌گردیم، اما هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود.

سید جاسم موسوی

سیدجاسم موسوی، دارنده رتبه عالی رشته قرائت چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: مسابقات قرآن سال به سال سخت‌تر و رقابت در آن دشوارتر می‌شود. همه شش نفر اول دارای تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هستند و اختلاف امتیازها بسیار ناچیز است. 

وی درباره اجرای تلاوت خود، توضیح داد: با توجه به اینکه مسابقات در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار می‌شود، ‌به علت اینکه برای حضور در مرحله مقدماتی به شهر قم سفر داشتیم و اعزام ما با اتوبوس صورت گرفت، به دلیل بُعد مسافت و همچنین تغییرات آب و هوایی دچار ضعف جسمی شدم و هر طور بود خود را به مسابقات رساندم. در آن مرحله با فاصله بسیار اندکی از نفر اول به مرحله فینال راه یافتم و امسال برای اولین بار 22 نفر در فینال حضور داشتند که مقرر بود بر اساس آیین‌نامه 30 درصد از امتیاز مرحله مقدماتی و 70 درصد از امتیاز مرحله نهایی در جمع‌بندی نمره فینال لحاظ شود.

موسوی گفت: مسابقه ما یک تلاوت پنج دقیقه‌ای داشت و یک تلاوت 15 دقیقه‌ای بود؛ در حین تلاوت 15 دقیقه‌ای مشکلی پیش آمد که تمرکز من را در دقیقه شش به بعد به هم ریخت. امسال در مسابقات مانیتوری را برای نشان دادن زمان قاری تعبیه کرده بودند که زمان را به صورت معکوس نشان می‌داد که من این مطلب را نمی‌دانستم. زمانی که تلاوت 15 دقیقه‌ای را تمرین کرده بودم باید از دقیقه 5 تعویض مقام انجام می‌دادم. در همین زمان بود که نیم‌نگاهی به مانیتور داشتم و گمان کردم که اندک زمانی از فرصتم باقی‌مانده و همین موضوع تمرکزم را به هم ریخت. بعد از این موضوع تلاوت را که ادامه دادم یک نفر از عوامل اجرایی در برخورد با کابل مانیتور باعث شد که مانیتور نشان دهنده زمان خاموش شود و من کلاً زمان را از دست دادم. این موضوع باعث شد که 3 دقیقه و 47 ثانیه زودتر از موعد مقرر زنگ پایان تلاوت من زده شود. یعنی در حقیقت یک سوم از برنامه‌ریزی قرائت من باقی ماند. در حین تلاوت آن را ضبط کردم و آنجا بود که متوجه شدم من 12 دقیقه و 50 ثانیه تلاوت داشتم. با داوران صحبت کرده و قرار شد که وقتی پخش زنده تلویزیونی به پایان رسید آن 2 دقیقه و 47 ثانیه باقی‌مانده را ادامه دهم.

تمرکزم از بین رفت

این قاری قرآن کریم افزود: البته تمرکز من از همان دقیقه 6 تلاوت از بین رفت و این موضوع ربطی به خاموش شدن مانیتور ندارد. اگرچه داوران باقی‌مانده زمان را در اختیار من قرار دادند و قرائتم را تمام کردم اما اگر اجرای من به صورت پیوسته انجام می‌شد می‌توانستم نمره بهتری کسب کنم. به هر حال خداوند توفیق داد تا به عنوان نماینده استان خوزستان در بین شش نفر برتر قرائت کشور قرار بگیرم.

وی بیان کرد: افراد خبره در قرائت می‌دانند که قرار گرفتن در میان شش قاری برتر کشور کار بسیار سختی است. از بعد از مسابقات اراک تلاش بسیار کردم و همواره در حال تمرین بودم. رقابت بسیار به هم نزدیک بود و همه افرادی که به فینال مسابقات راه پیدا کردند تجربه مسابقات بین‌المللی را دارند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که با رتبه به دست آمده در کدام مسابقات بین‌المللی می‌تواند حضور داشته باشد؟ گفت: شورای عالی قرآن کریم بیان کرده که در صورت دریافت دعوت‌نامه از کشورهایی که مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند با توجه به تناسب شرایط من با آن مسابقات به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران اعزام خواهم شد.

داوری خوب مسابقات قرآن 

دارنده رتبه عالی رشته قرائت مسابقات سراسری قرآن، سطح داوری مسابقات را بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: وقتی سرپرست هیئت داوران استاد شاه‌میوه باشد هیچ حرف و حدیثی در میان نخواهد بود. همه داوران از استادان برجسته کشور هستند که اگر بسیاری از آنها نبودند ما در بحث حرفه‌ای تلاوت حرفی برای گفتن نداشتیم. آنها جریان‌سازان تلاوت در کشور هستند. خودم شاهد بودم که همه اعتراضات را آقای شاه‌میوه پیگیری می‌کردند تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی در رابطه حضور مردم در سالن برگزاری مسابقات قرآن بیان کرد: حضور مردم در مسابقات سال گذشته به میزبانی اراک خوب بود اما این حضور در اصفهان آنچنان چشم‌گیر نبود. گرچه در شب دوم مسابقات قرائت سالن از جمعیت پر شده بود. قبلاً هم گفته‌ام، این مسابقات مقدمه‌ای برای انس عمومی با قرآن کریم است و این انس تحقق نمی‌یابد مگر اینکه مردم در صحنه باشند. بنابراین برای حضور مردم در مسابقات قرآن کریم باید برنامه‌ریزی درست و مدونی صورت گیرد و این عدم حضور آسیب‌شناسی شود که علت آن اطلاع‌ نیافتن مردم از مسابقات، ساعت برگزاری و یا محل برگزاری آن است.

نقش مسئولان

موسوی درباره شیوه جدید برگزاری مسابقات و پوشش رسانه‌ای و تصویری آن اظهار کرد: اینکه پیش از حضور شرکت‌کننده بر روی صحنه مسابقات برای آشنایی مردم با او گفت‌وگو صورت می‌گیرد و بعد از آن از دالانی عبور کرده و به صحن مسابقه می‌رود، با جلوه‌های خاص بصری و رسانه‌ای جذابیت بیشتری دارد.

قاری برتر قرآن کریم استان خوزستان،‌ همچنین درباره عملکرد مسئولان استانی در استقبال و حمایت از رتبه‌آوران کشوری،‌ گفت: پیام‌های تبریک بسیاری در گروه‌های مجازی دریافت کردم اما وقتی که از مسابقات بازگشتیم حتی یک نفر نه به استقبال ما آمد و نه تماس تبریک با ما برقرار کرد. استان‌های دیگر سال‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که حداقل یک رتبه شایسته تقدیر یا عالی در مسابقات کشور به دست بیاورند، ما که خودمان با هزینه شخصی می‌رویم، رتبه می‌آوریم و بازمی‌گردیم، هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شویم.

وی ادامه داد: حافظ یا قاری که در مرحله نهایی مسابقات قرآن حضور پیدا می‌کنند نباید درگیری فکری چگونه رفتن به مسابقات را داشته باشند. این مسائل در سایر استان‌ها پیش پا افتاده هستند هر بار هم که ما این موضوع را با مسئولان اوقاف در میان می‌گذاریم می‌گویند موقوفه قرآنی نداریم. استان خوزستان امسال ثابت کرد که یکی از رتبه‌های برتر قرآنی است. تواشیح ما اول شد، آقای سامری رتبه ممتاز را کسب کرد. خانم‌ها هم رتبه‌های خوبی به دست آوردند. استان‌های دیگر دارند تلاش می‌کنند،‌ تمرین می‌کنند که این رتبه‌های برتر تواشیح را از خوزستان بگیرند. اگر تا به حال رتبه‌ای برای استان به دست آمده نقش مسئولان در این زمینه صفر بوده است. آنها یک تبریک را هم از رتبه‌آورندگان دریغ می‌کنند.

انتهای پیام
captcha