یادروز حافظ بزرگداشت ابرمردی ابدی و ادبی است
کد خبر: 3849208
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

یادروز حافظ بزرگداشت ابرمردی ابدی و ادبی است

گروه فرهنگی ــ استاندار فارس با بیان اینکه یادروز حافظ یادروز ابرمردی ابدی و ادبی است که قرن‌ها واژه به واژه شعرش زینت‌بخش جان و روان ذهن و زبان است، افزود: راستی چه رازی در سحر کلام آن محرم دلهاست اینگونه ملک تا ملکوت او را می‌شناسند.

ریاستیزی حافظ؛ از کلیدی‌ترین عنصر برای رمزگشایی فلسفه اخلاق‌گراییبه گزارش ایکنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، شب گذشته، ١٩ مهر در آیین بزرگداشت حافظ که در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد، با اشاره به جنبه‌های اخلاقی اشعار حافظ گفت: ریاستیزی حافظ نشان دهنده یکی از کلیدی‌ترین عناصر برای رمزگشایی از فلسفه اخلاق‌گرایی است.

وی گفت: بی‌گمان سخن از حافظ در حقیقت سخن از ارزش‌های ماندگار میراث معنوی اندوخته‌های تاریخی و فرهنگی یک تمدن بزرگ است که در آن کرامت انسانی و کمال مطلوب او با شیواترین شیوه ترسیم می‌شود تا کاروان تاریخ بدون راهنمایان راه غلط در پیچ و خم هیات سرگردان نشوند.

رحیمی افزود: یادروز حافظ  یادروز ابرمردی ابدی و ادبی است که قرن‌ها است واژه به واژه شعرش زینت‌بخش جان و روان ذهن و زبان بیان و آرایه انجمن‌ها، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، محراب‌ها، منبرها، کتاب‌ها و کلاس‌ها است و راستی چه رازی در سحر کلام آن محرم دلهاست اینگونه ملک تا ملکوت او را می‌شناسند.

استاندار فارس ادامه داد: حافظ آسایش دو گیتی را در مراقبت و مدارا می‌بیند و می‌گوید «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا» و راستی اگر امروز از سوی همگان عاشقانه و حافظانه به هستی نگاه می‌شد و اندیشه‌ها و مکتب‌ها و مذهب‌ها به این درک صمیمانه و دوستی مدارانه عنایت داشتند که جهان دل انگیزی نوای انسان و انسانیت می‌شد و در آن صورت چه دشمنی‌ها که به دوستی‌ها تبدیل می‌گشت و چه جنگ‌ها و چه تیغها که در در قلاب صلح پنهان نمی‌شد.

وی گفت: بشر جدید امروزه پیش از این اصل نیازمند عقلانیت و معنویت و عشق ورزی است و بدون توجه به ارزش دوست داشتن شوربختانه آتش نفرین و نفرت و خونریزی و شکاف و شقاوت شعله‌ورتر می‌شود.

رحیمی ادامه داد: برآوردن این حاجت قطعاً به دست ادیبان و هنرمندان و فرهنگ قرآنی است که از حافظ و سعدی می‌آموزند و با چراغ و آینه محفل افروز خانواده و اجتماع می‌شوند در نگاهی دیگر به شعر و اندیشه حافظ کرامت انسانی در افق دید و باور او نمایان می‌شوند و جایگاهی بس رفیع می‌یابد که فرشتگان بر پرورش می‌برند و زمین بوسش می‌شوند.

استاندار فارس با بیان اینکه چرا انسان‌ها به ویژه داعیه داران و مدعیان آزادی و اخلاق می‌کوشند تا بشریت از سرچشمه‌های فضیلت فرهنگ عرفان رواداری خوشبینی زیبا اندیشی و صلح بی‌بهره باشد و مروج سخت کوشی و جهل مقدس شود، گفت: جامعه بشری آن زمان آسمانی و آرمانی می‌شود که اخلاق در آن بیشترین رشد را داشته باشد.

رحیمی تأکید کرد: باید با تمام وجود دریابیم که پس از قرن‌های قرن، کسی هنوز محبوب دل‌ها هست که عشق ورزی را برای انسان به ارمغان آورده و کسی می‌تواند مرزهای تاریخی جغرافیایی فکری و مذهبی را در نوردد که اندیشه‌اش از تعصب خامی نژادپرستی و ظاهرسازی پاک و مبرا باشد

انتهای پیام
captcha