اربعین به نماد تمدنی تبدیل شده است
کد خبر: 3849308
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
آیت‌الله اعرافی:

اربعین به نماد تمدنی تبدیل شده است

گروه اجتماعی ــ امام جمعه قم یکی از مهمترین کارکردهای اربعین را کاهش آسیب‎های اجتماعی در جامعه به خصوص استان قم دانست و بر لزوم مردمی‏‎تر شدن برنامه‎ها از جمله ستاد اربعین تاکید کرد.

اربعین و عاشورا نقش مهمی در کاهش آسیب‎های اجتماعی داردبه گزارش ایکنا از قم، آیت‎الله اعرافی امروز 20 مهرماه در جلسه ستاد اربعین استان قم در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه کشور گفت: مسئولان ملی و استانی وفعالان عرصه خدمت رسانی به مراسم ویژه اربعین باید بدانند که اربعین علاوه بر بعد فردی به یک نماد حرکت مهم اجتماعی فکری و فرهنگی و تمدنی در جهان مبدل شده است.

وی افزود: اربعین نه تنها برای شیعیان بلکه برای همه انسان‎ها سوای مذهب و دین خاص دارای اهمیت و جایگاه است زیرا این مراسم انسان‎های علاقه‌مند آزادی و نجات بشر را پیرامون خود را جمع کرده است.

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با ذکر این مطلب که ستاد اربعین به یک آرمان بشری و الهی و اسلامی و بزرگ ولایی به شکل همزمان خدمت‌رسانی می‎کند، تصریح کرد: در عمق محور مقاومت و جریان‎های اسلامی یک محور فرهنگ و معنویت و بازگشت به یک معادلات فرهنگی در دنیا وجوددارد که این مساله یک اصل است.

وی افزود: دل‎هایی وجود دارد که می‎خواهد معادلات دنیا را دگرگون کند و اربعین در این زمینه یک حلقه موثر است، انقلاب اسلامی این حرکت تمدنی را کلید زد و محور مقاومت آن را دنبال می‎کند.

اعرافی اربعین را یک رستاخیز درونی در دل‎های مشتاقان فکر و معنویت الهی ذکر کرد و گفت: فعالیت ستاد اربعین در قم، چند ضلعی است و دارای ارزش‎های متعالی‎تر است؛ البته شکل دادن زنجیره کاری منسجم نظام‎مند قاعده‎مند در برگزاری برنامه‎های مناسبتی در قم بسیار مهم است.

وی اظهارکرد: دستگاه‎های گوناگون استان باید منظومه‎وار و زنجیره‎ای به هم بپیوندند که در هرلحظه که به آنها نیاز بود به شکل هماهنگ در کنار هم جمع شوند؛ فعالیت‎های اداری در قم باید به شکل منظومه‎وار انجام شود.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بر لزوم مردمی‏‎تر شدن برنامه‎ها از جمله ستاد اربعین تاکید کرد و گفت: خوشبختانه فعالیت مردمی شکل گرفته است و گره خوردن منظومه اداری به کار مردمی در این ایام متجلی شده است که امر مبارکی است البته باید قواعد این مساله نیز به خوبی رعایت شود.

وی با ذکر این مطلب که باید از اربعین برای مسائل خود قم استفاده می‎کنیم، یادآورشد: اربعین و عاشورای فرهنگ قم را نیز ارتقا می‎دهد و بسیاری از آسیب‎های اجتماعی را از بین می‌‏برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که مستندسازی فعالیت‎ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: حوزه علمیه قم به جمع‌آوری اسناد تاریخی 100 قم اقدام کرده که کار بسیار سنگینی بود؛ هزاران نفر در این شهر پرورش یافتند تا تاریخ حوزه وروحانیت قم در کشور تجمیع شود و این اسناد بسیار مهم است.

اعرافی بیان کرد: باید  در تمام ارکان در قم، ارتباط با زائران را ارتقا ببخشیم؛ باید تلاش کنیم که فرهنگ ادارات، کارکنان، دانشجویان، طلاب و اصناف قم، فرهنگ متعالی تری از حیث تعامل با جامعه مهمان و زائر باشد؛ نظم و انضباط کاری، تکریم فعالان این مجموعه، ارتباط عاطفی، مردمی بودن و بازرسی دقیق از نکات مهمی است که به بهبود فعالیت‌ها کمک می‎کند.

انتهای پیام
captcha