هفتمین جشنواره عکس «خانه‌ دوست» برگزار می‌شود
کد خبر: 3849326
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷

هفتمین جشنواره عکس «خانه‌ دوست» برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ مؤسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی در راستای ترویج آموزه‌های اهل بیت(ع) بویژه فرهنگ رضوی و اعتلای مفهوم غنی زیارت با بیانی هنرمندانه اقدام به برگزاری جشنواره ملی عکس کرده است که امسال هفتمین دوره آن برگزار خواهد شد.

هفتمین جشنواره عکس «خانه‌دوست»؛ با هدف اعتلای مفهوم زیارت با بیانی هنرمندانهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی چمیگوی دبیر هفتمین جشنواره سراسری عکس «خانه ‎دوست» در نشست خبری هفتمین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» که امروز 20 مهرماه در موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: موسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی در راستای پاسداری از میراث و هنر ایرانی - اسلامی و ترویج آموزه‌های اهل بیت(ع) به‌ ویژه فرهنگ رضوی و اعتلای مفهوم غنی زیارت با بیانی هنرمندانه اقدام به برگزاری جشنواره ملی عکس کرده است که امسال هفتمین دوره آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: در جشنواره امسال تغییراتی ایجاد شده است که منجر به افزایش بخش‌های جشنواره شده است. در گذشته موضوع جشنواره به صورت عام محدود به زیارت بود، اما امسال شامل «وقف و نذر رضوی»، «زیارت و آیین‌های زیارتی»، «زائرین پیاده رضوی»، «زیر سایه خورشید» و «زیارت‌های نوروزی» است.

چمی‌گوی در رابطه با داوران جشنواره خاطرنشان کرد: داوران این دوره از جشنواره محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، مسعود زنده روح کرمانی، مجید ناگهی و سید علی حسینیان هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای خبرنگاران نیز بخشی تحت عنوان اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است که نحوه ارسال اخبار نیز همانند ارسال عکس از طریق سایت رسمی جشنواره خواهد بود و به نفر اول سه میلیون تومان، نفر دوم دو میلیون تومان و به نفر سوم یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

جزئیات برگزاری هفتمین جشنواره عکس «خانه دوست»

در ادامه جواد براتی، دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس خانه دوست به معرفی بخش‌های این دوره از جشنواره پرداخت و بیان کرد: آثار بخش وقف و نذر رضوی باید در قالب انعکاس موقوفات و نذورات به آستان قدس رضوی و بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) و از بیان شفاف و تاثیرگذار برخوردار باشد و امکان استفاده از عکس‌های آرشیوی در این بخش وجود دارد.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس «خانه‌دوست» در خصوص معرفی بخش «زیارت و آیین‌‌های زیارتی» تصریح کرد: در این بخش تمامی عکس‌‌هایی که به صورت عینی و با رویکرد مستندگرایانه به نمایش وجوه مختلف زیارت از جمله آداب زیارت، آیین ‌های مذهبی، سلوک زائر در اماکن متبرکه، مکه مکرمه، مدینه منوره، عتبات عالیات و حرم‌های مطهر اهل‌بیت(ع)خاصه حرم مطهر رضوی می‌پردازند، مجاز به شرکت در جشنواره خواهند بود، همچنین آثار این بخش می‌تواند در حوزه دوربین حرفه‌ای و موبایلی قرار بگیرد و می‌توان از عکس‌های آرشیوی نیز استفاده کرد.

براتی بیان کرد: در بخش «زائرین پیاده»، انعکاس حالات، توسلات و سلوک زائرین پیاده در مسیرهای بیابانی و جاده‌ای منتهی به حرم امام رضا(ع) و مکان‌های خدمات‌رسانی بین راهی در قالب ارائه مستند با نگاهی تاثیرگذار مدنظر است.

وی اضافه کرد: در بخش «زیرسایه خورشید»، ثبت لحظه‌های عرض ارادت و توسلات مردم ایران و جهان در مواجه با پرچم متبرک آستان قدس رضوی و کاروان‌های مردمی خدام حضرت رضا(ع)که در نقاط مختلف صورت می‌گیرد، پذیرش خواهد شد و عکس‌های این بخش نیز می‌تواند آرشیوی باشد.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» در خصوص معرفی بخش زیارت‌های نوروزی عنوان کرد: در این مراسم و آیین‌های نوروزی و لحظه تحویل سال در کنار مضجع پاک امامان معصوم و امام‌زاده‌ها(ع) و مزار شهدای دفاع مقدس با نگاهی هنرمندانه و الهام‌بخش به صورت مستند مدنظر است و عکس‌های این بخش نیز می‌تواند آرشیوی باشد.

براتی در خصوص آیین‌نامه جشنواره اظهار کرد: محدودیتی در سال تولید عکس وجود ندارد و عکاسان می‌توانند از عکس‌های آرشیوی استفاده کنند، جشنواره برای افزایش بار آموزشی خود اقدام به برگزاری اردوی عکاسی سراسری ویژه عکاسان غیرمشهدی در دهه پایانی صفر می‌کند و عکاسان در این اردو میهمان جشنواره هستند و ثبت‌نام و حضور در این اردو رایگان است، همچنین شرکت در جشنواره محدود به عکاسان حاضر در اردو نیست و همه افراد حق شرکت در جشنواره را دارند.

وی با اشاره به این موضوع که رویکرد جشنواره مستندگرایانه است، در خصوص نحوه ثبت‌نام و ارسال آثار بیان کرد: تمامی عکاسان باید ثبت‌نام اولیه را در سایت رسمی جشنواره به آدرس www.aqaks.ir انجام دهند همچنین کسانی که سال گذشته در جشنواره ثبت‌نام کردند، مجددا باید ثبت‌نام کرده و حساب جدیدی ایجاد کنند. آثار ارسالی تنها از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال می‌شود و نیازی به ارسال پستی بر روی سی دی و پرینت یا چاپ عکس نیست.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» خاطرنشان کرد: همچنین ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، حذف بعد و پرسپکتیو نماها منجر شود اما تراز نور، افزایش یا کاهش کنتراست، کنترل رنگ، درجه اشباع، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاشه گرین، تقویت شارپنس و کلاریتی آزاد است.

براتی بیان کرد: رقابت در تمامی بخش‌ها میان تک‌عکس و مجموعه عکس است و هر عکاس می‌تواند با پنج عکس و یک مجموعه عکس به صورت جداگانه در هر بخش جشنواره شرکت کند و مجموعه عکس‌های ارسالی می‌تواند از دو تا هشت فریم برخوردار باشد و چنانچه از اینترودیوسی برخوردار هستند، آن را به صورت یک فایل ورد همراه با عکس‌ها بارگزاری کنند.

وی افزود: عکس‌های ارسالی می‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید بوده و با هر قالبی ثبت شده باشد اما در نهایت باید به صورت یک فایل (jpeg) که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل 1500 پیکسل و حجم فایل ارسالی از دو مگابایت تجاوز نکند، ارسال شود همچنین عکس‌ها باید با همان رزولوشن خروجی دوربین ارسال شود.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس خانه دوست تصریح کرد: داوری عکس‌های موبایلی و حرفه‌ای جداگانه صورت خواهد گرفت و ارسال عکس‌های موبایلی برای بخش زیارت از طریق سایت جشنواره و فیلد مربوطه صورت می‌گیرد و جشنواره از پذیرش عکس‌های راه‌یافته در دوره‌های گذشته خانه دوست معذور است.

براتی بیان کرد: آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای در نگارخانه رضوان مشهد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و سپس در دیگر شهرستان‌های کشور در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. شرکت‌کنندگان باید آثار ارسالی خود را حداکثر تا 24 دی ماه سال جاری از طریق سایت جشنواره بارگذاری کنند. لازم به ذکر است که عکس‌های منتخب موبایلی در بخش زیارت صرفا به صورت حق التالیف پرداخت خواهد شد و رتبه نخواهد داشت.

وی در خصوص جوایز جشنواره ادامه داد: در بخش «وقف و نذر»، «زیارت و آیین‌های زیارتی» و «زائرین پیاده‌رضوی» به نفر اول سه میلیون تومان، نفر دوم دو میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان و در بخش «زیر سایه خورشید» و «زیارت نوروزی» به نفر اول پنج میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان و نفر اول دو میلیون تومان اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» گفت: اردو عکاسان در تاریخ پنج و شش آبان برگزار خواهد شد و مهلت ارسال آثار 10 دی ماه، داوری آثار نیمه دوم دی ماه، نمایشگاه آثار منتخب اسفند ماه سال جاری و اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان در تیر ماه سال 99 و همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

یادآوری می‌شود که در پایان این نشست خبری از پوستر جشنواره نیز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha