برخی مسئولان توانایی جوانان را قبول ندارند
کد خبر: 3849678
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
آیت‌الله فاضل لنکرانی: 

برخی مسئولان توانایی جوانان را قبول ندارند

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بخشی از مسئولان ما باورشان این است که جوان نمی‌تواند جامعه را اداره کند، ولی باید این باورها را تصحیح کنیم.

برخی مسئولان توانایی جوانان را قبول ندارندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه یکشنبه، 21 مهر، در دیدار با مهدی‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه گفت: اصل جوانگرایی یک مسئله‌ای است که اگر ما یک نگاهی به پایه‌های انقلاب کنیم، انقلاب ما روی دوش همین جوانان است، البته انقلاب ما این افتخار را دارد که پیر، جوان، زن، مرد، همه اقشار در آن بوده‌اند، ولی شهدای ما عمدتاً از طیف جوان بودند.
 
وی با بیان اینکه اسلام برای جوان یک ظرفیت فوق‌العاده‌ای را در همه ابعاد قائل است افزود: عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل مقایسه نیست، شاید دو رکعتی که یک جوان عبادت می‌کنم آن هم در دل شب، با صدها رکعت یک پیرمرد قابل مقایسه نباشد. ذهن خلاق، گیرایی مطالب و فهم جوان، اینها بسیار مطلب روشنی است و در دین ما خیلی به این اهمیت داده شده و اگر نظام جمهوری اسلامی واقعاً برای جوانان یک برنامه درازمدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد این خودش دور شدن از مبانی دین است.
 
وی افزود: یک وقتی هست که ما می‌گوئیم خوب است به جوان‌ها هم بها بدهیم، جوانان را به میدان بیاوریم و آنها را مشمول کنیم، دین بالاتر از اینها را می‌گوید، دین می‌گوید نه تنها اولویت بلکه به عنوان تعیّن، جوانان سرمایه‌ اصلی یک جامعه در مسائل معنوی، علمی، مادی هستند، در جنگ‌ها خیلی از فرمانده‌ها در صدر اسلام جوان بودند، در بعضی از جنگ‌ها چون سن فرمانده کم بود یک عده از اصحاب پیامبر از پیرمردها و مسن‌ها تبعیت نکردند و گفتند ما همراه این نمی‌رویم که پیامبر هم آنها را لعن کرد، فرمود لعن الله من تخلف عن جیش اسامه، اسامه جوان بود و تمام عیبی که دیگران به او می‌گرفتند که چرا برویم زیر پرچم اسامه که جوان بود. امیرالمؤمنین علیه السلام تمام فضائل را می‌دانستند دارد، همه هم اقرار داشتند ولی برای اینکه بایکوت کنند می‌گفتند این جوان است و نمی‌تواند حاکم باشد.
 
اهمیت اسلام به جوانان
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: بالأخره در دین ما به جوان خیلی اهمیت داده شده، اگر ما سیره پیامبر را بررسی کنیم بیشتر مخاطبینش جوانها بودند،که به نظر من حوزه‌ها باید اینها را بررسی کند و پژوهش‌ها را انجام بدهند و در اختیار مسئولین دولت قرار بدهند.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: دین به مسئله جوان‌ها خیلی اهمیت می‌دهد، اگر فرمایشات امام رضوان الله تعالی علیه را درباره جوانان ببینیم خودش یک کتاب است و واقعاً یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این دوره رهبری از اول تا حالا بیشترین خطابش به جوانان است که جوان‌ها بیایند در میدان انقلاب، بحمدالله انقلاب‌مان روی دوش جوانان هست، اگر استمرار پیدا کند این انقلاب تضمین می‌شود.
 
وی افزود: رهبری می‌فرمایند این انقلاب ما اصلاً پیری در آن معنا ندارد، این چند دلیل می‌تواند داشته باشد. یک دلیلش این است که این مبانی و اعتقادات از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود ولی یک وجه روشنش این است که هر نسلی که می‌آید جوانان نسل بعد انگیزه‌های انقلابی‌شان نسبت به نسل قبل قوی‌تر است.
 
این استاد حوزه گفت: جوان مبارز، زیر بار ظلم و زور نمی‌رود، عدالت گرا است، با تبعیض مخالف است، به هم‌نوع خودش همراهی می‌کند و مبانی که همه جوانان دارند، آن جوانی که متدیّن است این مبانی را دارد و آن جوانی که متدین نیست آن هم این مبانی را دارد، بالأخره یک آدمی که سنی از او گذشته را بگوییم تو در سن هفتاد هشتاد سالگی برو مبارزه با ظلم کن، نه اینکه بگوییم نمی‌کند! ولی انگیزه‌اش مثل جوانی که در مقابل ظلم و همه ناملائماتش حاضر است بایستد، جوانان فراوانی که واقعاً جان خودشان را الآن در حزب الله لبنان و فلسطین و یمن در کف اخلاص گذاشتند و در مقابل اسرائیل و دشمنان ایستادند.
 
وی بیان کرد: یمن را واقعاً جوان‌ها دارند اداره می‌کنند، می‌بینیم آن کسی که مسئولیت رهبری اینها را دارد یک جوان است، یک پیرمرد 70 ساله نیست! بنابراین اصل دین و انقلاب، امام، رهبری، از جهت پشتوانه‌های فکری در این زمینه کم نداریم. البته من معتقدم که باید بیشتر از این مطرح بشود.
 
باور نادرست برخی از مسئولان
 
فاضل لنکرانی تصریح کرد: مسئولین ما یک بخشی‌شان باورشان بر اینست که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باور‌ها را تصحیح کنیم، بگوییم یک جوان خلاق است، جوان می‌تواند ایده‌های جدیدی حتی در اجرا بیاورد که اصلاً در ذهن گذشتگان ما نبوده و ما باید این‌ها را به میدان بیاوریم، الان در این اختراع‌ها چند مورد پیرمرد بودند که اختراع کردند! من هر چه از تلویزیون می‌بینم تمام چهره‌های جوان هستند.

وی تاکید کرد: همه جوان هستند که دنبال اختراع و دنبال خلق فکر جدیدی بودند، باید باور‌ها را تصحیح کنیم. البته حوزه‌ها مسئولیت دارند، علما، بزرگان، مراجع، این‌ها باید اصل این مطلب را به مردم بگویند که جوانان را ما تشویق کنیم بروید به دنبال خلاقیت، به طرف دانش‌های نوینی بروید که امروز در جامعه ما مطرح می‌شود، این صنعت ما باید بر همین مسائل دانش بنیان استوار باشد، کارخانجات، تجار، صنعتگران، به سمت این‌ها بروند، و از آن طرف مسئولین دولتی لازم است برای جوان‌ها در هر سالی باید یک فضا‌های جدیدی باز کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: یک تشکری هم از صدا و سیما می‌کنم که می‌بینم گاهی اوقات در صدا و سیما یک شغلی را تمام جزئیاتش و کارآفرینش را می‌آورند، نوعاً جوانان هستند. یک کارآفرین را می‌آورند که این شغل این مقدار سرمایه می‌خواهد از اینجا باید شروع کرد و به اینجا باید خاتمه داد، خیلی از جوانان جامعه ما نمی‌دانند باید چکار کنند؟ باید به او گفت که تو این پول را برو فلان جا برای تسهیلات، برو فلان جا برای مجوز و موافقتها، باید مشاورینی گذاشته شود، باید امروز برای خلق شغل جدید این مجموعه جنابعالی باید مشاورینی برای جوانان جامعه، که حتماً هم دارید.

وی تصریح کرد: ممکن است یک جوانی امروز این تلفن را بردارد می‌خواهد مشاوره کند که من پدرم از دنیا رفته، صد میلیون ارث به من رسیده، چه کنم این مقدار پول را که هدر نرود و بلکه در مسیر تولید جامعه قرار بگیرد؟ واقعاً از صدا و سیما در این جهت که برای کارآفرینی بسیار دقیق و خوب کار می‌کند که با همکاری این مجموعه علمی و فناوری شما و دوستان شما هست تشکر می‌کنیم.

 

انتهای پیام
captcha