روایت ایکنا از دنیای سپید زوج قرآنی روشندل
کد خبر: 3849912
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲
به بهانه روز جهانی عصای سفید؛

روایت ایکنا از دنیای سپید زوج قرآنی روشندل

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ زوج نابینای قرآنی با تشویق‌ها و همراهی‌ یکدیگر در مسیر قرآنی‌ شدن گام برداشته‌اند و آرزو دارند فرزندشان نیز فردی قرآنی، معتقد و امام زمانی بار بیاید.

سجاد تاج‌ور و افسانه حیدری، حدود ۸ سال پیش در کارگاه روانشناسی انجمن نابینایان چهارمحال‌وبختیاری با یکدیگر آشنا شدند و پایه‌های یک زندگی گرم، خاص و متفاوت را در فرخشهر با همکاری هم بنا نهادند. امروز افسانه، کارشناس مشاوره در آموزش‌و‌پرورش و سجاد، دارنده کارشناسی ارشد، مشاور اداره بهزیستی استان، از پس چند سال زندگی، روزگار خوش، پربار و آرامی را در کنار فرزندشان محمدمهدی می‌گذرانند.

گفت‌وگوی ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، را نخست با افسانه حیدری، روشندل حافظ کل قرآن کریم و در ادامه با سجاد تاج‌ور، قاری و مرتل روشندل قرآن می‌خوانید.

ایکنا ــ لطفا خودتان را معرفی کنید.

افسانه حیدری هستم، متولد سال ۵۹، دارای کارشناسی مشاوره که ۱۰ سال است به عنوان مشاور در مدارس استان خدمت می‌کنم. حدود ۲ سال است به حفظ قرآن کریم توفیق یافته‌ام و حفظ کل قرآن حدوداً ۸ سال به طول انجامید.

ایکنا ــ چرا به فکر حفظ قرآن افتادید؟

از کودکی اکثر سوره‌های کوچک جزء سی را از حفظ بودم و همواره این آرزو را داشتم که کل قرآن را حفظ کنم. ده سال پیش این کار مهم را با پیشنهاد دوستم و شرکت در کلاس‌های حفظ مؤسسه الرحمن شهرکرد، آغاز کردم، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات به کندی پیش می‌رفتم.

ایکنا ــ از مسابقاتی که حضور داشته‌اید بگویید

زیاد اهل حضور در مسابقات نیستم، اما چند بار در مسابقات اوقاف شرکت کردم و حائز رتبه برتر استان شدم. در سال ۹۴ نیز در مسابقات قرآن سازمان بهزیستی مقام نخست کشور را در حفظ ۱۰ جزء کسب کردم.

ایکنا ــ مشوقتان در این مسیر نورانی چه کسانی بودند؟

پدر و مادر و به ویژه همسرم که نهایت همکاری را با من داشت. ضمن اینکه مربیانم در مؤسسه الرحمن نیز زحمت بسیاری در این راه متقبل شدند و با ترغیب و تشویق محرک پیشرفتم بودند، اما باید گفت که بالاتر از همه این‌ها، جاذب بودن قرآن مرا به سمت خودش جذب کرده است و به لطف خداوند و برکت کتابش توانسته‌ام در این راه قدم بردارم.

ایکنا ــ روشتان برای حفظ چگونه بود؟

پیشروی صفحه به صفحه. به این ترتیب که صفحه مورد نظر را چندین بار گوش می‌دادم و بعد ترجمه آن‌ را می‌شنیدم تا با معنا و مفهوم آیات آشنا شوم. بعد هر آیه را با کتاب قرآن به خط بریل می‌خواندم و تکرار می‌کردم و وقتی تأیید مربی را برای اعراب و صحت تلاوت دریافت می‌کردم به گوش دادن به آیات تا حفظ کاملشان ادامه می‌دادم. در مرحله تثبیت نیز کل آیات هر صفحه را گوش می‌دادم و تکرار می‌کردم و در مراحل بعدی تعداد صفحات به مرور افزایش می‌یافت به طوری که اکنون روزانه چند جزء را با کتاب تلاوت می‌کنم تا محفوظاتم را فراموش نکنم.

ایکنا ــ قرآن به خط بریل را راحت می‌‌توانید تهیه کنید؟

تا جایی که می‌دانم در استان امکانات چاپ کتاب‌های ویژه نابینایان موجود نیست، کتاب‌های مورد نیاز را از چاپخانه‌ای از اصفهان تهیه می‌کنیم. مشکلات این حوزه یکی حجیم بودن و دیگری گران بودن کتاب‌هاست. سی جزء قرآن کریم در ۳۰ کتاب بریل ارائه می‌شود بنابراین امکان همراه داشتن این کتاب‌ها برای استفاده آن‌ها در بیرون از خانه وجود ندارد و همین مشکل در مورد نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الجنان و سایر کتاب‌ها وجود دارد. البته دستگاهی به نام Note Taker که متن را به خط بریل تبدیل می‌کند در بازار موجود است و کار نابینا را برای مطالعه تسهیل می‌کند، اما به دلیل قیمت بالا امکان تهیه آن برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نیست.

ایکنا ــ روند حفظ شما با یک فرد عادی چه تفاوتی دارد؟

سرعت فعالیت هر فرد معلول به ویژه نابینا در مقایسه با فرد عادی کندتر است بنابراین زمان زیادی را برای به سرانجام رساندن کارها نیاز دارد همین نکته نیز در مسابقات و آزمون‌ها لحاظ می‌شود، مثلاً در آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی حفظ، فرصت برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها یک و نیم برابر سایرین بود.

محدودیت‌هایی را که فرد نابینا با آن موجه است نمی‌توان مشکل نامید، چرا که فرد رفته رفته به این محدودیت‌ها به عنوان بخشی از واقعیت زندگی‌اش عادت می‌کند و با آن سازگار می‌شود اگرچه روال کارها را به تأخیر بیندازد. چه بسا من و امثال بنده علی‌رغم این محدودیت به تمام امور زندگی از جمله تحصیل، شغل، همسرداری، فرزندپروری، خانه‌داری، فعالیت‌های هنری و قرآنی می‌پردازیم و مشکلی هم حس نمی‌کنیم و هیچ‌گاه به دیده حسرت به این محدودیت نگاه نکرده‌ام و از این بابت خداوند را شاکرم.

ایکنا ــ از حضورتان در محل کار، مدرسه، بگویید.

برای بیرون رفتن از عصای سفید استفاده می‌کنم و چون محل کارم در دستگرد امامزاده قرار دارد برای رفتن به آنجا سرویس ایاب و ذهاب داریم و در مدرسه به عنوان مشاور با دانش‌آموزان کار می‌کنم.

ایکنا ــ برای محمدمهدی چه آرزویی دارید؟

دغدغه من و همسرم احراز فلان مدرک یا کسب فلان تحصیلات برای محمدمهدی نیست بلکه آرزو داریم و تلاش می‌کنیم فردی قرآنی، متعهد، مؤمن و معتقد بار بیاید. البته برای پیشرفت همه‌جانبه او از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم اما بیش و پیش از همه دوست داریم فرزندمان امام زمانی(عج) باشد و راه صحیح را به انتخاب خودش، طی کند.

ایکنا ــ با کدام آیه یا آیات قرآن بیشتر مأنوس هستید؟

تمام آیات قرآن این قابلیت را دارند که انسان با آن رابطه عمیق پیدا کند چرا که قرآن نور است، اما در پاسخ به سؤال شما آیه «ألا بِذِکرِ اللّه تطمئِنُّ القُلوب» را زیاد تکرار می‌کنم و آیه ۲۱۶ سوره مبارکه بقره «وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» را عیناً در زندگی خودم درک می‌کنم.

در ادامه گفت‌وگوی ایکنا را با سجاد تاج‌ور قاری و مرتل نابینا در فرخشهر می‌خوانید.

ایکنا ــ لطفاً خودتان را بیشتر معرفی کنید.

دارنده کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی هستم و در بخش امور پیشگیری سازمان بهزیستی به عنوان مشاور خانواده فعالیت دارم. آموزش قرآن را در مدرسه خاص ابابصیر اصفهان که محل تحصیلم بود، آغاز کردم و در دوران تحصیلی مشارکت فعالی در مسابقات داشتم و مقام‌هایی نیز دارم.

در سال‌های اخیر صوت و لحن و تجوید را نزد اساتیدم موسوی‌بلده و ستوده‌نیا آموزش دیده‌ام و به امر فراگیری قرآن ادامه می‌دهم چرا که یک قاری برای رسیدن به سطح بالای قرائت باید همواره از آموزش برخوردار باشد. البته متأسفانه در استان کلاس‌های‌ آموزش تخصصی قرائت و صوت و لحن به ویژه برای افراد با شرایط خاص محدود است.

ایکنا ــ از مسابقات و مقام‌هایتان بگویید.

در مسابقات فراوانی شرکت داشتم از جمله در سال‌های اخیر در مسابقات کارکنان بهزیستی حضور دارم و مقام‌ نخست استان را کسب کردم‌. در سال ۷۳ نیز در مسابقات دانش‌آموزی کشوری مقام اول کشور را در قرائت تحقیق کسب کردم.

ایکنا ــ مشوقتان در این راه چه کسانی هستند؟

همسرم مشوق اصلی‌ام است که به ویژه در یکی دو سال اخیر که به صورت منظم مشغول فراگیری هستم، مرا ترغیب می‌کند.

ایکنا ــ از مشکلات نابینایان بگویید.

مشکلات همان‌هایی هستند که همسرم اشاره کرد. تهیه و حمل کتاب بریل دشوار است و اگر سازمان بهزیستی و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری تمهیدی بیندیشند که دستگاه Note Taker با تسهیلات یا قیمت مناسب در اختیار نابینایان قرار گیرد بسیاری از مشکلات نابینایان در زمینه تلاوت قرآن و مطالعه کتاب‌ها حل خواهد شد.

ایکنا ــ آیا پیش خودتان آرزوی به دست آوردن قدرت بینایی را داشته‌اید؟

خب برای هر نابینایی ممکن است این موضوع پیش آمده باشد که در اوج مشکلاتش چنین آرزوی داشته باشد. مهم این است که توانایی و توانمندی را در خود تقویت کنیم تا به گفته همسرم «محدودیت‌ها» احساس نشود. چون در زمینه مشاوره به صورت تخصصی کار می‌کنم، بهتر می‌توانم این افکار را از خود دور کنم.

ایکنا ــ اگر قرار باشد تصویری را ببینید، دوست دارید چه تصویری باشد؟

پرسش سختی است و هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکرده‌ام اما همیشه دوست دارم شاهد آرمان‌شهر مهدوی باشم و چشم بر یک جامعه امام زمانیِِ حقیقی باز کنم.

ایکنا ــ از آیات قرآن نیز برای کارتان در مشاوره بهره می‌گیرید؟

بله صد در صد. همواره از آیات کاربردی قرآن برای خانواده‌ها قرائت می‌کنم، آیات شریفه‌ای مانند «ألا بِذِکرِ اللّه تطمئِنُّ القُلوب» یا «إنَّ مَعَ العُسرِ یُسری» شاه‌کلید مشاوره بنده به مراجعانم هستند.

و سخن پایانی.

در ارائه مشاوره به مراجعانم از تجویزات قرآن و دین برای یک زندگی بهتر بسیار مدد می‌گیرم و امیدوارم که بیش از پیش شاهد بهره‌گیری از دریای غنی قرآن در مباحث روانشناسی باشیم و روانشناسی مبحثی صرفاً غربی نباشد چرا که درمان بسیاری از مشکلات را از آموزه‌های نسخه شفابخش قرآن می‌توان دریافت کرد.

از متولیان انتظار داریم کارگاه‌های آموزشی روانشناسی و مشاوره با تکیه بر مبانی قرآنی و دینی برای مشاوران و مددکاران برگزار کنند و یقین بدانند که این آگاهی‌بخشی منجر به حل شدن یا کم شدن بسیاری از مشکلات در خانواده‌ها و جامعه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha