دانشگاه‎ها نقش مؤثری در زمینه گردشگری ایفا کنند
کد خبر: 3850038
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

دانشگاه‎ها نقش مؤثری در زمینه گردشگری ایفا کنند

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه مهم دانشگاه‎ها در توسعه گردشگری، گفت: تا به این لحظه متأسفانه دانشگاه‎ها نخواسته و یا نتوانسته‎اند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

دانشگاه‎ها نخواسته و یا نتوانسته ‎اند نقش موثری در زمینه گردشگری ایفا کنند

احد حاجی‌بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه مهم دانشگاه‎ها در توسعه گردشگری، بیان کرد: تا به این لحظه متأسفانه دانشگاه‎ها نخواسته و یا نتوانسته‎اند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند و انتظار داریم با وارد شدن به حوزه گردشگری به‌صورت عملیاتی، راهکارهای عملی برای حل چالش‎ها و رفع موانع توسعه گردشگری در استان ارائه دهند.

وی معتقد است که دانشگاه‌های تبریز در حوزه علوم انسانی از جمله گردشگری نیاز به باز‌تعریف جدی دارند و البته جای دانشکده مطالعات گردشگری در شمال‌غرب کشور خالی به نظر می‎رسد.

حاجی‌‌بلند، تغییر کاربری خانه‎های تاریخی در تبریز و هویت بخشیدن به آن‎ها را در جذب گردشگر مؤثر دانست و افزود: خانه‎های تاریخی متعددی در تبریز وجود دارند که می‌توان با اختصاص دادن فضای این خانه‎ها، به‌عنوان مثال به هنرمندان، نمایشگاه‎ها و کارگاه‎های صنایع دستی برگزار کرد. از سویی متأسفانه شاهد بودیم در جریان رویداد تبریز 2018، یخچال تاریخی قائم مقام و حمام نوبر به دلیل اختلافات بین دستگاه‎ها بسته بودند و این زیبنده شهر گردشگری چون تبریز نیست.

‌معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: علی‌رغم ثبت دو شهر تبریز و مراغه در فهرست 10 شهر برتر تاریخی و فرهنگی، این شهرها هم‎چنان در فهرست مقاصد کمتر شناخته شده قرار دارند و جزو انتخاب‎های اول گردشگران برای سفر نیستند و در این راستا پیشنهاد می‌کنیم که برای معرفی هرچه بهتر جاذبه‎های گردشگری شهر، رویدادها و حتی مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری در کنار جاذبه‎های گردشگری استان هم‎چون موزه قاجاریه برگزار شود تا در سطحی گسترده این مکان‎ها معرفی شوند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب مقبرة‌الشعرا تبریز، گفت: در این مجموعه عرفا و شاعران زیادی از جمله شهریار آرمیده‎اند و متأسفانه مشاهده می‎شود که عملیات بهسازی آن به کندی پیش می‎رود، علی‌رغم اینکه بازسازی و نوسازی این مجموعه مهم‌ترین و با اولویت‌ترین پروژه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تبریز به‌شمار می‌رود. واقعاً چه عوامل و مسائلی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است؟

حاجی‌بلند ادامه داد: موضوع افتتاح موزه فرش سال‎هاست که مطرح است و هنوز به جایی نرسیده است. گردشگران موقع سفر به تبریز به‌عنوان پایتخت فرش دستباف انتظار دارند که نمونه‎هایی از فرش‌های اصیل منطقه را مشاهده کنند و با هنر و صنایع دستی این منطقه بیشتر آشنا شوند.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نصب تابلوهای معرفی جاذبه‎های گردشگری استان در مسیرهای ارتباطی درون‌‌استانی و برون‌استانی، ایجاد یگان ویژه پلیس و شهرداری ویژه بازار تاریخی تبریز به‌عنوان بزرگ‎ترین بازار سرپوشیده جهان و راه‎اندازی مراکز تفریحی فاخر از قبیل پارک‌های آبی، باغ پرندگان و باغ وحش و غیره را در تبریز ضروری دانست.

انتهای پیام
captcha