پذیرایی از ۱۵۰ هزار زائر در زائرسرای میقات‌الرضا‌(ع)
کد خبر: 3850186
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

پذیرایی از ۱۵۰ هزار زائر در زائرسرای میقات‌الرضا‌(ع)

گروه اجتماعی ــ رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا‌(ع) از آمادگی این مجتمع برای میزبانی از زائران پیاده دهه پایانی صفر خبر داد و گفت: پیش‌بینی پذیرایی از ۱۵۰ هزار زائر در محل زائر‌سرا شده است.

پذیرایی از 150 هزار زائر در زائرسرای میقات الرضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمحمود تشکری، رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) 23 مهرماه در نشست خبری در دفتر ستاد نماز جمعه حرم مطهر رضوی، بیان کرد: مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) در کیلومتر 22 جاده قدیم نیشابور از سال 84 آغاز به کار کرد که در آن دوران به تناسب امکانات در دهه پایانی ماه صفر به زائران خدمت‌رسانی می‌شد.

وی افزود: طی مدتی که از آغاز ساخت‌و‌ساز این زائرسرا می‌گذرد، هر سال بر امکانات مجموعه افزوده شده و به همین میزان نیز ظرفیت ارائه خدمت به زائران نیز افزایش یافته است.

تشکری ادامه داد: در حال حاضر، ظرفیت 2500 زائر برای اسکان شبانه در محل زائرسرا وجود دارد که در ایام پیک زائر نیز برای رفاه حال زائران از محل حسینیه و فضاهای قابل اسکان روستای مقابل میقات‌الرضا(ع) استفاده می‌شود که در مجموع ظرفیت اسکان 5000 نفر در این ایام فراهم است.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) تصریح کرد: در محل زائرسرا برای اسکان کاروان‌های بزرگ و کوچک محل‌هایی جداگانه فراهم است، ضمن اینکه امکاناتی از جمله آشپزخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، حمام و نانوایی نیز در محل زائرسرا ساخته شده و همچنین سیستم اتوشویی اتوماتیک برای شستشوی لباس زائر در محل پیش‎بینی شده است.

وی ابراز کرد: از دیگر امکانات در محل زائرسرا مرکز درمانی مجزا برای بانوان و آقایان است که خدمات امدادی و سرپایی برای زائران ارائه می‎شود، ضمن اینکه غرفه‌های فرهنگی برای استفاده و بهره‌مندی زائران برپا شده است.

تشکری با بیان اینکه زائرسرا در طول سال دایر و به‌صورت رایگان در اختیار زائران قرار داده می‌شود، اضافه کرد: زائرسرا مختص ایام دهه پایانی صفر و دهه کرامت نیست، بلکه در این ایام ارائه خدمات در حد بالاتری با توجه به جمعیت زائران انجام می‌شود و 400 خدمه بانو و آقا در طول سال آماده خدمت‌رسانی به زائران در این مکان هستند.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع)عنوان کرد: انتخاب مکان فعلی برای ساخت زائرسرا به دلیل این بوده که زائران بسیاری در این فاصله نیازمند امکانات رفاهی بودند؛ لذا در همان سال‌ها پیشنهاد شد در این مکان زائرسرا ساخته شود، ضمن اینکه در فاصله‌های چهار کیلومتری نیز سرویس بهداشتی احداث شده که تنها در دهه کرامت و دهه پایانی صفر فعال است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال به جز دهه کرامت و دهه پایانی ماه صفر 200 کاروان در محل زائرسرا اسکان داده شده‌اند، گفت: در سال گذشته 180 هزار زائر در طول سال از امکانات زائرسرا بهره‌مند شدند که از آمار 12 هزار مختص ماه صفر، 25 هزار در طول دهه کرامت و باقی در طول سال در ایام و مناسبات مختلف بوده است.

ثبت‌نام 48 کاروان برای اسکان در شب

تشکری بیان کرد: براساس آمار سال گذشته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از 150 هزار زائر در دهه پایانی صفر از امکانات زائر‌سرا استفاده کنند، ضمن اینکه تاکنون 48 کاروان برای اسکان شب خواب ثبت‌نام کرده‌اند و روستای مقابل زائرسرا هم ساماندهی شده تا پذیرایی از زائران در صورت نیاز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین اسکان این زائران، از فضای حسینیه روستا و امامزاده‌‌ای که در نزدیکی این مجتمع است و همه امکاناتی که در مجتمع ارائه می‌شود، در اختیار زائران قرار می‌گیرد، افزود: اسکان زائران در این مجتمع تا سه شب صلواتی و همه هزینه‌ها توسط خیران تأمین می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) با بیان اینکه یکی از دغدغه‌‌های این مجتمع، بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این بود که فعالیت‌‌‌ها باعث نشود پیاده‌روی اربعین تحت شعاع قرار بگیرد، گفت: چهار سال قبل تصمیم گرفته شد که در اراک نیز شعبه‌ای برای زائران پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی کنیم؛ لذا با توجه به اینکه بیشتر کاروان‌های اربعین از شهر اراک عبور می‌کنند، در 20 کیلومتری جاده قم شهرک صنعتی اراک، زائرسرای میقات الرضا(ع) راه‌اندازی شد.

تشکری تصریح کرد: فعالیت در میقات‌الرضا(ع) شهر اراک و خدمت‌رسانی به زائران اربعین از 10 روز گذشته آغاز شده و تمامی امکانات جهت رفاه حال زائران پیش‌بینی شده است.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 100 کاروان با تعداد متفاوت ثبت نام کردند که بزرگترین آن، کاروان 1800 نفری بانوان نیشابوری است.

طرح توسعه زائرسرای میقات‌الرضا(ع)

وی با بیان اینکه هر زائر در هر شبانه‌روز 50 هزارتومان برای ما هزینه دارد، اظهار کرد: این مبلغ شامل سه وعده غذای و ارائه بسته فرهنگی زائر به زائران است. برای هر کاروانی که وارد میقات‌الرضا(ع) می‌شود، بسته فرهنگی به تعداد زائران تهیه و در اختیار آنان قرار می‌گیرد، ضمن اینکه یک یا چند روحانی با آن‌ها همراه شده و تا زمانی که کاروان از مجتمع خارج می‌شود، برنامه‌های مختلفی از جمله پاسخ به سؤالات شرعی، برگزاری حلقه‌های معرفت، اقامه نماز جماعت و مراسم عزاداری را دارند.

رئیس هیئت مدیره مجتمع فرهنگی و زائرسرای میقات‌الرضا(ع) گفت: فضای مجتمع میقات‌الرضا(ع)، 12 هکتار زمین است که با توجه به افزایش تعداد زائران قرار است با احداث بنای وسیع‌تری ظرفیت اسکان که اکنون 5000 نفر است به 7500 نفر برسد.

تشکری بیان کرد: با توجه به اینکه کاروان‌های بسیاری در این مجتمع برای اسکان حضور می‌‌‌یابند، مراسمی با حضور سخنرانان مطرح کشوری برای زائران تدارک دیده شده است.

وی اظهار کرد: برای توسعه و تکمیل سایر بخش‌های زائرسرا نیاز به مصالح ساختمانی داریم که خیران می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب 6037357390116919 به نام میقات‌الرضا(ع) بانک صادرات واریز کنند.

انتهای پیام
captcha