مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیاده‌روی جاماندگان اربعین در صدر اخبار معارفی
کد خبر: 3850246
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیاده‌روی جاماندگان اربعین در صدر اخبار معارفی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز بخش زیادی از توجهات خود را به راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز، سه‌شنبه، 23 مهرماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 16 تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران/ هم‌نوایی مردم پایتخت با زوار اربعین در روز شنبه» آمده است: سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین حسینی در روز شنبه ۲۷ مهر مصادف با روز اربعین از میدان آیینی امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور در این خبر گفت: این مراسم در راستای ایجاد همدلی با راهپیمایان کربلا در روز اربعین با حضور اقشار مختلف مردم از ساعت ۶:۳۰ در میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و با اقامه نماز ظهر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به پایان می‌رسد. مراسم با قرائت زیارت اربعین، روضه‌خوانی و مداحی آغاز می‌شود و پس از پذیرایی از شرکت‌کننده‌ها، پیاده‌روی به سمت شهرری، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود. در راستای ارائه خدمات بهتر به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین برنامه‌ریزی و تمهیداتی در نظر گرفته شده است، در طول مسیر حدود ۱۰۰ موکب برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده که تا امروز راه‌اندازی ۷۷ موکب قطعی است و مجوز گرفته‌اند. پذیرایی در این مراسم مردمی است، همچنین زیرساخت‌ها را شهروندان مناطق آماده می‌کنند و به طور کلی تأکید بر این است که حرکت جاماندگان مردمی باشد.

پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور»، «اعلام جزئیات برنامه اربعین حسینی در حرم سیدالکریم»، « سپاه مجال را از ضد انقلاب گرفت»، «در کار اربعین باید غلبه با نمایندگان موکب‌های مردمی باشد» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۰ قرآن باصدای منشاوی+صوت و متن آیات» هستند.

ایرنا

پنج خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور»، «آیت‌الله امینی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری است»، «آیت‌الله اشرفی اصفهانی اتحاد مردم کرمانشاه را تقویت کرد»، «پایان آذرماه آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره هنری مهر مادر» و «رییس سازمان تبلیغات اسلامی اقدام های فرهنگی و تبلیغی در مرز چذابه را بررسی کرد» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا این ساعت تعداد هشت خبر با عناوین «مداح بدون استاد، گرفتار آفت‌ می‌شود + فیلم»، «اربعین آغازی دیگر‌ برای یاری امام عالم»، «تابش نور امید و حیات از اربعین حسینی»، «کشانده‌ای به تماشا جهان حیران را...»، «حذف ویزا‌ برا‌ی اتباع عراقی/ ترافیک سنگین در مرزهای شلمچه و چذابه/ پذیرایی ۲۴ ساعته ‌آستان قدس از زائران + فیلم»، «افشاگری عکاس اسپانیایی اربعین از جریان‌سازی دروغین غربی‌ها علیه ایران»، «پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم» و «اربعین تمرین قرارگیری در مسیر ولایت ائمه» منتشر کرده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز صرفاً یک خبر با عنوان «خاطرات خواندنی یک نویسنده از جاده «طریق العلماء»/سختی پیاده روی اربعین مرا به یاد جمله «ما رأیتُ الّا جمیلاً» می‌انداخت» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز یک خبر با عنوان «برگردان انگلیسی مقاله «فهرست شیخ منتجب‌الدین» آیت‌الله شبیری زنجانی منتشر می‌شود» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد چهار خبر با عناوین «چگونه پیاده‌روی اربعین خود را معنوی و پربار کنیم؟ + فیلم»، «مداحی «خیلی دلم میخواست که بیام حرم پیاده» ویژه پیاده روی اربعین ۹۸+صوت و متن»، «پیاده‌روی «جاماندگان» در روز اربعین حسینی برگزار می‌شود» و «اباعبداللَّه الحسین (ع) را چگونه زیارت کنیم؟» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تا این ساعت اساساً به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز پرکار بوده و تا این ساعت تعداد ده خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «پذیرایی از ۶۰هزار زائر در قرارگاه مردمی اربعین قم» آمده است: مهدی قربانی‌کرم، رییس قرارگاه مردمی اربعین قم گفت: قرارگاه مردمی اربعین قم از ۱۳مهرماه مصادف با هفتم ماه صفر آغاز به‌کار کرد و پذیرای زائران ایرانی و غیر ایرانی اربعین بوده است و زائرین در ۲۴ساعت شبانه روز، پذیرش می‌شوند. خدمات قرارگاه مردمی اربعین تا بازگشت زائرین خدمت‌رسانی را ادامه خواهد داد و تا ۱۷آبان‌ماه مصادف با ۱۰ربیع‌الاول زائران پذیرش می‌شوند و خدمات به آن‌ها ارائه خواهد شد تا زائران خارجی که قصد مراجعت به کشور خود را دارند با مشکلی مواجه نشوند. قرارگاه مردمی اربعین قم، ظرفیت اسکان و پذیرایی روزانه ۶هزار و ۵۰۰آقا و ۲هزار و ۵۰۰خانم را دارد و بر همین اساس تاکنون ۶۰هزار و ۲۵۹نفر از زائران پذیرش شدند که از این تعداد ۴۷هزار و ۷۴۷نفر مرد و ۱۲هزار و ۵۱۲نفر زن بودند.

9 خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «پیاده‌روی «جاماندگان» در روز اربعین حسینی برگزار می‌شود»، «۳۱۳ عروسک در مسیر عاشقی/ پرواز فرشتگان قزوینی به‌سوی دل کودکان کربلایی»، «بستری شدن آیت‌الله امینی در یکی از بیمارستان‌های قم»، «پیاده‌روی اربعین توانسته جریان عاشورا را با گفتمان بهتری به جهانیان معرفی کند»، «پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شیراز برگزار می‌شود»، «برگزاری مراسم اربعین حسینی در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام»، «راهپیمایی اربعین امتداد مسیر انقلاب اسلامی است»، « پیاده‌روی شبانه‌روزی زائران کربلا در عراق» و «راهپیمایی اربعین حسینی، نجف به کربلا» هستند.

کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: درخصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که با قاطعیت بگوییم مهم‌ترین ویژگی‌ها آن چیست. به ‌نظرم باید به چیستیِ ظرفیت‌های تمدنی و تاریخی این منسک (آیین) بپردازیم. نکته‌ اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویت‌های دیگر در اسلام هستیم. معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی گویا یک اعتکاف سیار است. بر خلاف اعتکاف‌های پیشینی که مثلاً به مسجد یا مکان مقدس دیگری می‌رویم و چند روز آنجا خودمان را محصور می‌کنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت می‌پردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.

شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث می‌شود که سالک خسته نشود و سالکان‌ بسیاری با اذواق (سلیقه‌های) متکثر و با ظرفیت‌های جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبه‌ خودش باعث می‌شود که هر سال جمعیتی بیش از سال‌های گذشته را به‌سمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن، استعداد جهانی‌ شدن می‌‌دهد و ما در همین دهه‌ اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را به‌ وضوح دیده‌ایم.

انتهای پیام
captcha