۱۰ چالش خانواده/ تقویت نهاد خانواده مورد توجه قرار بگیرد
کد خبر: 3850482
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

۱۰ چالش خانواده/ تقویت نهاد خانواده مورد توجه قرار بگیرد

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی ‎فقیه در لرستان، نبود زبان مشترک بین والدین و فرزندان، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، نبود تفاهم بین زن و شوهر، تغییر در نحوه انتخاب همسر، اعتیاد، رواج خشونت، خیانت و بی‌اعتمادی همسران، رواج دروغگویی، فرار دختران و پسران از منزل را ۱۰ مشکل و چالش در خانواده برشمرد.

۱۰ چالش خانواده/ تقویت نهاد خانواده مورد توجه قرار بگیردبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، امروز چهارشنبه، بیست‌و‌‌چهارم مهرماه، در شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: در این جلسه مسئله اصلی ما 14 آبان به عنوان روز فرهنگ عمومی است.

وی ادامه داد: طبیعتاً باتوجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ دارند که فرهنگ اساس و پایه همه فعالیت‌هاست و تعبیر رهبر این است که فرهنگ هواست و انسان نیاز به هوا دارد و هیچ دستگاه و شخصی بدون مسائل فرهنگی نمی‌تواند کار کند و به فعالیت خود ادامه دهد؛ لذا انتظار داریم دستگاه‌ها به‌ویژه رسانه‌ها همچون سال‌های گذشته در راستای ترویج فرهنگ عمومی تلاش کنند.

آیت‌الله میرعمادی‌ تأکید کرد: اگر فرهنگ عمومی درست شود و در مسیر صحیح قرار بگیرد بقیه امور در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت، اما وقتی‌که فرهنگ دچار مشکل و اختلال شود قطعاً همه امور دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین اهتمام شما در امر فرهنگ عمومی بیشتر باشد، چراکه روز فعالیت شماست هر دستگاه فعالیت فرهنگی خود را به نمایش بگذارد. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی لرستان ادامه  داد: رسانه‌ها خوب است نقد کنند و پیشنهاد دهند؛ چراکه فرهنگ عمومی باید جایگاه خود را در جامعه پیدا کند، انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که روز 14 آبان برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که یکی‌ از فرهنگ‌های عمومی که باعث افتخار و عزت و عظمت ماست، پیاده‌روی اربعین است که به یک فرهنگ تبدیل شده است، اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم یک فرهنگ عمومی یعنی چیزی که عموم آن‌را بپذیرند و با جان و دل برای اجرای آن به میدان بیایند، امروز اربعین میدانی برای قدرت‌نمایی اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و مرکزی برای اخلاص، تقرب به خدا برای کسب فضیلت و معنویت تبدیل شده است.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: در پیاده‌روی اربعین افرادی را می‌بینیم که با توان مالی کم و سختی فراوان خود را به پیاده‌روی اربعین رسانده‌اند و به‌دنبال سازندگی، خودسازی، تذهیب، اخلاق و ادب هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: امسال حضور جوانان و زنان چشم‌گیر بوده‌ است، که نشان می‌دهد همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «اربعین به یک رسانه پرقدرت عاشورا تبدیل شده که اهداف آن‌را دنبال می‌کند و زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) و تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که آن‌چه در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود اوج اخلاص، معرفت، محبت  و دلدادگی است، دشمنان ما متوجه قدرت اربعین شدند به همین جهت هرساله برای تحت‌الشعاع قرار دادن راهپیمایی اربعین حسینی توطئه‌ای را آغاز می‌کنند زمانی داعش بود که سعی کردند منطقه را ناامن کنند، حضور داعش باعث شد مردم اشتیاق بیشتری نشان دهند امسال نیز از آغاز ماه صفر تظاهرات داخل عراق را راه انداختند و تمام تلاش خود را کردند که تظاهرات را به کربلا و نجف بکشانند، اما به تعبیر مقام معظم رهبری که اراده الهی خود را در اربعین نشان می‌دهد و شاهد هستیم که اراده الهی بر اراده شیطانی استکبار جهانی غلبه پیدا کرده است. 

آیت‌الله میرعمادی ادامه  داد: هر روز در نجف زمانی را برای تظاهرات تعیین می‌کردند که بجز افراد محدودی کسی جمع نمی‌شد که این نشان می‌دهد دشمنان ما ابله هستند که اربعین آن را از بین برد.

تقویت کانون خانواده؛ رسالت سنگین شورای فرهنگ عمومی

رئیس شورای فرهنگ عمومی لرستان با بیان این‌که تقویت کانون خانواده یک رسالت سنگین شورای فرهنگ عمومی است، اظهار کرد: امروز یکی از مصائب و مشکلات که در جامعه وجود دارد مسئله خانواده است که از هر سو مورد هجمه قرار می‌گیرد اگر شورای فرهنگ عمومی در این زمینه اقدام نکند به نظر می‌رسد دچار چالش بزرگی خواهیم شد.

وی با اشاره به این‌که امروز 10 مشکل و چالش در خانواده وجود دارد که وظیفه شورای فرهنگ عمومی است در این زمینه  برنامه‌ریزی جدی در این مسئله داشته باشد، تصریح کرد: نبود زبان مشترک بین والدین و فرزندان، بالا رفتن سن ازدواج در خانواده‌ها، افزایش طلاق، نبود تفاهم بین زن و شوهر، تغییر در نحوه انتخاب همسر، اعتیاد میان خانواده‌ها که حتی بین کودکان کشیده شده است، خشونت در خانواده که خیلی رواج یافته که ارمغان غرب است، خیانت و بی‌اعتمادی همسران، رواج دروغ بین زوجین و خانواده، فرار از منزل دختران، کودکان و پسران از جمله این مشکلات و معضلات است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که آمار طلاق امروز در استان لرستان که مردمی معتقد و متدین دارد زیبنده استان نیست، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که حداقل امسال بتوانیم یک پله آمار طلاق را در استان کاهش داده و یک پله آمار ازدواج را بالا ببریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به این‌که نباید نقش فضای مجازی را در دامن زدن به این معضلات نادیده گرفت، اضافه کرد: آن‌چه مهم است این است که تقویت نهاد خانواده باید مورد توجه همه قرار بگیرد، که در این راستا باید اقدامات فرهنگی در رابطه با تقویت کانون خانواده انجام شود، ازجمله این‌که خانواده و زوجیت را مقدس و مایه آرامش، مودت و رحمت بدانیم  نوع تفکر ما راجع‌به ازدواج با تفکر غرب راجع‌به ازدواج از زمین تا آسمان است.

وی ادامه داد: اقدامات آموزشی باید انجام شود که در این زمینه کارشناسان، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تحقیق کنند که چه اقدامات آموزشی در رابطه‌ با تقویت بنیان خانواده، مسائل اعتقادی، آموزش نماز و قرآن و سبک زندگی داشته باشیم، همچنین اقدامات مشاوره‌ای انجام شود که در جاهایی که مشاور فرد امین و کاردانی بود مؤثر بود.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی تقویت نظام خانواده به سران سه قوه از طرف مقام معظم رهبری، گفت: درخواست ما این است که این سیاست‌های کلی را مظالعه کنیم و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم، که باید آن‌را در دستور کار شورای فرهنگ عمومی در جلسه آینده قرار دهیم و راه‌کارهای تحقق آن‌را مورد توجه قرار دهیم، که قطعاً استفاده از تمام ظرفیت‌ها مهم است تا مسئله خانواده را دریابیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به این‌که یکی‌از مشکلات ما کاهش جمعیت است، افزود: مقام معظم رهبری فرزندآوری را بزرگ‌ترین مجاهدت می‌دانند که ما باید در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم و شورای فرهنگ عمومی باید وارد این کار شود.

وی تأکید کرد: در جلسه آینده دادگستری، نیروی انتظامی، صدا سیما و دانشگاه‌ها تحقیقاتی که زمینه‌ساز تصمیم گیری باشد را تهیه کنند. 

انتهای پیام
captcha