تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»
کد خبر: 3851505
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

گروه ادب ــ چهل چهره عاشورایی مطرح کشورمان در عرصه ادبی و هنری عصر امروز در آیین «چله عشق» تجلیل و قدردانی شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین «چله عشق» ویژه تجلیل از هنرمندان و نویسندگان عصر امروز ۲۹ مهرماه با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، پیروز حناچی، شهردار تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.
اشرف بروجردی در این آیین گفت: مقدمتان را در همایش تکریم آثار ماندگار و در جمع خالقان این آثار در حوزه فرهنگ عاشورایی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گرامی می‌دارم. آمده‌ایم تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت است و حسین‌بن‌علی‌(ع) ارائه دهنده این معرفت به بشریت است تا انسان‌ها دریابند که رسالت و مأموریت بشری آنها کسب حقیقت برای رسیدن به آرامش و رضایت‌مندی از انسانیت و انسان بودن خود و دوست داشتن دیگر انسان‌ها است، پس آنگاه مخاطب قرار می‌گیرند که «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً»(27-28 فجر) و بدین سان تجربه زیست بهشتی را در دو سرای این جهان حس کنند.

وی افزود: اینک در جمع کسانی هستیم که گام‌های نخست درک حقیقت را با خَلق آثاری از دانسته‌ها و داشته‌های خود برای ما به ارمغان آورده‌اند. آنها با خلق آثارشان حسین را از غربت و تنهایی به در آوردند و حمیت، اخلاص، غیرت، صداقت، شجاعت، ایثار و وفاداری به عهد حسینی را در سایه «عشق» به نمایش گذاشتند تا ما بدانیم که حسین(ع) رسالتش را در عشق به انسان‌ها برای رهایی از جهل و بی‌خردی برای نجات از گمراهی، برای رسیدن به کمال و دانایی تا به آنجا رسانده که زمزمه‌شان چنین به گوش برسد: «جمال کعبه چنان می‌دواندم به نشاط/ که خارهای مغیلان حریر می‌آید».

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

بروجردی ادامه داد: خط یا رنگ، واژه یا صدا، نقش یا نفس معجزه‌ صاحبان این آثار در نشان دادن غمی سترگ شد تا همه با هم بسرایند که سلام بر حسین که داغ عزیز و نجیبش بغض به بغض و نفس به نفس ماندگار شد تا انسان‌ها جان بگیرند از حسین که زنده است و ما اینک برای امام زنده‌ای دور هم جمع شده‌ایم که فریادش را به گوش جان بشنویم که می‌گوید «من برای اصلاح در امت جدم قیام کرده‌ام».

وی گفت: به نیابت قدمتان چشممان را برای زیارت اثرتان دوباره روشن کرده‌ایم که این ماندگاری شما نظرکردگی مردی است که فرزندش را، برادرش را، عزیز برادرش را، پسرش را، طفل شیر خواره‌اش را و سرش را در تاریخ گذاشت و آهش را فرستاد برای شما که چه کسی است مرا یاری کند؟

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

در این مراسم، مجید انتظامی، آهنگساز و موسیقی‌دان برجسته کشور پس از 6 سال دوری از رهبری ارکستر، قطعه «روز واقعه» و «کربلا» را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد.

تجلیل از نویسندگان

در این آیین ملی از نویسندگانی چون مرحوم سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی، مؤلف کتاب‌های «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه» و«ملحقات الاحقاق الحق»، مرحوم شیخ‌عباس قمی به دلیل تألیف اثر ماندگار «نفس المهموم»، مرحوم محمدابراهیم آیتی، مؤلف کتاب «بررسی تاریخ عاشورا»، مرحوم علی شریعتی برای تألیف کتاب «شهادت و حسین وارث آدم» و مرحوم سیدجعفر شهیدی برای کتاب «پس از پنجاه سال (پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین(ع))»، حجت‌الاسلام رسول جعفریان به دلیل خلق اثر ماندگار «تأملی در نهضت عاشورا» و محمد اسفندیاری، نویسنده کتاب ماندگار «کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)» قدردانی شدند.

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

فرزند آیت‌الله مرعشی نجفی در این آیین گفت: قبلاً کتابی به نام ملحقات بود که تحریر دومی از این کتاب انجام دادیم و موسوعه الامامه را منتشر کردیم که شامل آراء و نظرات اهل سنت است و ۱۰ جلد از آن درباره امام حسین(ع) است و جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است و در مجموع بیش از ۵۰ جلد خواهد شد. در این کتاب هیچ اهانتی به اهل سنت نشده است و به همین جهت تا محافل علمی عربستان نیز راه یافته است.

عاشورا ابزاری برای جدال‌های سیاسی نشود

نوه مرحوم سیدجعفر شهیدی نیز درباره پیشینه کتاب برگزیده از استاد شهیدی گفت: در سال ۵۸، این کتاب پس از پنجاه سال تدوین شده و به زبان‌های مختلف ترجمه و بیش از ۵۰ بار تجدید چاپ شده است.

رسول جعفریان نیز گفت: این اثر را برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش در تلویزیون ارائه کردم و سپس به صورت کتاب تدوین و منتشر شد. سعی کنیم عاشورا را مردمی نگاه داریم و آن را ابزاری برای جنگ و جدال‌های سیاسی نکنیم.

محمد اسفندیاری نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: تاکنون بیش از پنج هزار عنوان کتاب درباره امام حسین است و ۴ هزار عنوان آن مربوط به ۱۰۰ سال اخیر است که برای استفاده محققان، هزار عنوان برتر و مهم در کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع) به ترتیب تاریخی تدوین شده است.

احسان شریعتی، فرزند علی شریعتی گفت: شریعتی و این متن تاریخی متعلق به تمام نهضت‌های آزادی‌خواه است.

تجلیل از موسیقی‌دانان برتر

در ادامه این آیین از هشت موسیقی‌دان مطرح کشور، محمدرضا شجریان، لوریس چکناواریان، حسین علیزاده، صدیقه بحرانی، حسام‌الدین سراج، فردین خلعتبری، تورج زاهدی و مجید انتظامی تجلیل شد.
حسام‌الدین سراج در این آیین گفت: امام حسین(ع) به عنوان یک سمبل و نشانه است که به یاد شهدا باشیم و حق مظلومان در جامعه ضایع نشود.

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

تجلیل از سینماگران

در این آیین از فرامرز قریبیان، بهرام بیضایی، علیرضا شجاع نوری، مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، عباس کیارستمی، احمدرضا درویش، علیرضا رئیسیان، ناصر تقوایی و سید داود میرباقری به عنوان چهره‌های شاخص سینما نیز قدردانی شد.
شجاع نوری در این بخش گفت: من هیچ کاری نکردم و کار اصلی را بهرام بیضایی انجام داد و اثر روز واقعه برای من افتخار بزرگی است.
علیرضا رئیسیان نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: تشکر می‌کنم که اگر وزارت ارشاد و صدا و سیما از هنرمندان تجلیل نمی‌کند، کتابخانه ملی بدون ریا این کار را انجام می‌دهد.

تجلیل از چهل چهره برجسته ادبی و هنری در «چله عشق»

در ادامه این آیین، احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز»، مهدی فخیم‌زاده برای حضور در مختارنامه، عباس کیارستمی برای ویدئوآرت تعزیه، علی رفیعی برای نمایش «یادگار سال‌های شن»، بهروز غریب‌پور، کارگردان اپرای عروسکی عاشورا و محمد رحمانیان، کارگردان نمایش اسب‌ها با اهدای تندیس و لوح، تجلیل و قدردانی شدند.
در بخش ادبیات، علی موسوی گرمارودی برای کتاب شعر «خط خون»، سیدمهدی شجاعی برای کتاب «آفتاب در حجاب»، کتاب شعر «نی‌نامه»، اثر قیصر امین‌پور، کتاب شعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»، اثر ابوالقاسم حسینجانی و کتاب «اگر زینب نبود»، اثر قادر طهماسبی و کتاب شعر «راز رشید» اثر سیدحسن حسینی تجلیل شدند.

در بخش هنرهای تجسمی، محمود فرشچیان برای اثر تابلوی عصر عاشورا، محمدباقر آقامیری برای تابلوی ذوالجناح، حسین قوللر آغاسی، برای اثر پرده مصیبت کربلا، غلامحسین امیرخانی، خوش‌نویس برای اثر «باز این چه شورش است» و علی شیرازی و جلیل رسولی تجلیل شدند.
یادآور می‌شود، در این مراسم، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha