آرامش و امنیت روانی مطلوب برای زائران فراهم کنیم
کد خبر: 3851681
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

آرامش و امنیت روانی مطلوب برای زائران فراهم کنیم

گروه اجتماعی ــ سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، گفت: ایستگاه‌های صلواتی و استقبال از زائران امام رضا(ع) وضعیت خوبی دارد، اما آنچه مهم است و باید به آن توجه کنیم این است که آرامش و امنیت روانی مطلوبی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

نوع استقبال عراقی‌ها از زائران مسیر حرکت ما را روشن می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمحسن مصحفی، سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، امروز، 30 مهرماه در همایش «شوق خدمت» که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در چند روز آینده مشهد به کانون حضور زائران و عاشقان ائمه تبدیل می‌شود و ما این توفیق را داریم که میزبان این عزیزان باشیم.

وی ادامه داد: در باب اهمیت و فضیلت این موضوع توفیق بزرگی نصیب ما شده به عنوان مجاور حضرت رضا(ع) میزبان زائران باشیم، باید گفت خادم امام رضا(ع) بودن تنها خدمت در حرم نیست، افرادی که در شهر مشهد خدمت می‌کنند، خادم امام رضا هستند و مهم است این فضیلت را بشناسیم و قدر بدانیم.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، بیان کرد: سال‌های طولانی است که مردم مشهد میزبان زائران هستند و تلاش می‌کنند خدمت مفید و ارزنده ارائه کنند، اما آنچه مهم بوده این است هر سال باید کیفیت خدمت به زائران ارتقا یابد و نسبت به سال قبل وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

مصحفی گفت: از نظر امکانات، زیرساخت‌ها و وضعیت مالی وضعیت خوبی در شهر وجود دارد و امروز وضعیت شهر برای خدمت به زائران بسیار بهتر از گذشته است، هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مسافرخانه‌ها و خدمات فیزیکی و مادی میسر است.

الگوی استقبال از زائران

وی در ادامه بیان کرد: ایستگاه‌های صلواتی و استقبال از زائر وضعیت خوبی دارد، اما آنچه مهم است و باید به آن توجه کنیم این است که ما می‌توانیم به مرحله جدیدی از خدمت و استقبال از زائر قدم بگذاریم و تلاش کنیم آرامش و امنیت روانی مطلوبی را برای آن‌ها فراهم کنیم و این قدم جدیدی است.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، بیان کرد: الگوی استقبالی که مردم عراق از زائران امام حسین(ع) دارند را پیش چشم داریم. شاید حدود ۲۰ سال قبل آشنایی با چنین مقوله و این نوع از استقبال نداشتیم، اما در حال حاضر خیلی از ما تجربه حضور در عراق در اربعین را داریم و نوع استقبال عراقی‌ها از زائران را دیدیم و این الگو می‌تواند پیش چشم ما قرار گیرد و مسیر حرکت را روشن کند و خدمتی ارائه دهیم که نسبت به گذشته کیفیت بیشتر و درون‌مایه قوی‌تر داشته باشد.

مصحفی افزود: در کنار بخش عمده شهروندان و مجاوران امام رضا(ع) که از صمیم قلب به زائران خدمت می‌کنند، ممکن است مواردی هم باشد که سودجویی‌های فردی برخی افراد این میزبانی و فرهنگ مردم مشهد را دچار خدشه کند، این اقدامات خارج از قاعده چهره شهر مشهد را مخدوش می‌کند و تلاش این است همه شهروندان برای ارائه بهترین کیفیت خدمت به زائران را دچار کدری می‌کند.

ارتقای فرهنگ میزبانی

مصحفی بیان کرد: همان اندازه که تلاش می‌کنیم به زائران خدمت ارائه دهیم، باید راجع به رفتار اطرافیان هم حساسیت داشته باشیم. اگر کسی دچار غفلت از زائر غیر ایرانی شده و سوء‌استفاده مالی می‌کنند ما به عنوان خادم باید مراقب باشیم و از امر به معروف در این حوزه غفلت نکنیم تا این فرهنگ میزبانی را بتوانیم سال به سال و لحظه به لحظه ارتقا دهیم و به وضعیتی برسانیم و برای ما قابل دفاع باشد.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد همه امکانات در اختیار را بسیج کردند تا زائران از حداکثر امکانات لازم برخوردار باشند، وضعیت تسهیل‌شده باشد و با حداقل گرفتاری و مشکل زیارت را انجام دهند.

وی ادامه داد: از همکاران در بخش‌های مختلف شهرداری که کار عمده‌ای به دوش دارند کمال تشکر را دارم، به ویژه از سازمان فرهنگی و معاونت گردشگری و زیارت تشکر می‌کنم که برنامه‌ها را آماده کرده‌اند و شهر آمادگی کامل برای استقبال از زائر دارد و امیدواریم کیفیت خدمت‌رسانی‌های افزایش یابد.

در ادامه احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، اظهار کرد: همه افرادی که در شهر مشهد ساکن هستیم و افتخار مجاورت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) را داریم، در طول سال بر خوان نعمت نشستیم و برکات معنوی و مادی بی‌شماری را که از این سفره برپاشده، برداشت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در طول سال در چند مناسبت عاشقان و دلدادگان به اهل‌بیت به ویژه علاقه‌مندان و شیعیان حضرت رضا(ع) به طور ویژه و خاص به مشهد مشرف می‌شوند و شهر ما را متبرک به نور خود کرده و توفیق بیشتری را ایجاد می‌کنند. ایام میلاد امام رضا(ع)، ایام نوروز و طول تابستان از جمله این ایام است اما یک مناسبت، ویژگی و شرایط و حس و حال خاص و متفاوتی دارد و آن نیز ایام پایانی ماه صفر و ایام منتهی به روز شهادت امام رضا(ع) است و این اوج عشق و علاقه و حضور بوده و برای ما خدمت را در طول سال مهیا می‌کند.

توجه ویژه امام رضا(ع) به خادمان

اصولی خطاب به خادمان افتخاری زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: شما خادمان هر روز به زائر امام رضا(ع) خدمت می‌کنید، اما این ایام ویژگی و حس و حال خاصی دارد و این حس و حال خاص همیشه از دوران کودکی برای ما باقی‌مانده و می‌دانیم این ایام، ایام ویژه‌ای است. بخش عمده‌ای از زائرانی که به شهر می‌آیند، به شکل معمول مشرف می‌شوند، اما سال‌هاست عده‌ای به شوق زیارت به شکل پیاده به مشهد می‌آیند و این هموار کردن رنج سفر بر خود و طی کردن طول مسیر محل سکونت تا بارگاه منور رضوی، ویژگی خاصی به این پیاده‌روی می‌دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: زائر با زائر برای ما فرقی ندارد، همه زائر امام رضا(ع) هستند، اما زائری که طی طریق کرده، رنج مسیر را بر خود هموار می‌کند و خود را در این ایام به مشهد می‌رساند. در طول مسیر، پردازشی روی او اتفاق افتاده و خلوصی شکل می‌گیرد، انتظار و خلوت با خود از این زائر ویژگی‌هایی می‌سازد که برای ما خادمان خدمت به این زائر توفیق مضاعفی است. این اتفاق سالی یک بار رخ می‌دهد و مانند اقیانوسی از معنویت و برکت است که هرکس به قدر و توان خود تلاش می‌کند در این ایام از این سیل معنویت و شوق در شهر برداشت کند.

وی خطاب به خادمان افتخاری زائران پیاده امام رضا(ع) ادامه داد: شما خادمان جزو برگزیدگان و افرادی هستید که امام رضا(ع) به شما توجه ویژه‌ای دارد و فرصت خاصی مهیا کرده تا در سیل معنویت قرار گیرید و برداشت مطلوب و مطبوع کنید. در ایامی که خدمت می‌کنید بسیار پیش می‌آید حسی به وجود آید و اتصالی برقرار شود، به یاد همه باشید تا این برکت در طول سال ساری و جاری باشد.

انتهای پیام
captcha