کتب جدید بلاغی جایگزین «مطول» در حوزه شود/ ارائه آموزش‌های فشرده‌تر به طلاب
کد خبر: 3851846
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
آیت‌الله سبحانی:

کتب جدید بلاغی جایگزین «مطول» در حوزه شود/ ارائه آموزش‌های فشرده‌تر به طلاب

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی در دیدار آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: بنده به شکل خلاصه یک کتاب بلاغت نوشته‌ام که از آیات روایات و ادبیات عرب استفاده شده است، در حالی که در متن «مطول»، یک مطلب به حدی گسترده است که فهم آن برای اساتید و شاگردان پیچیده می‌شود.

کتب جدید بلاغی جایگزین «مطول» در حوزه شود/ ارائه آموزش‌های فشرده‌تر به طلاببه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سبحانی امروز 30 مهرماه در دیدار آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه از طرح مسئله تعطیلی پنجشنبه و جمعه انتقاد کرد و گفت: نباید اجازه داد که این موضوع تصویب شود؛ در این زمینه مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود که باید نسبت به آن توجه داشت.
وی افزود: ما نمی‌توانیم کارخانجات بخش خصوصی را این‌گونه تعطیل و آنها را متضرر کنیم؛ از دیگر سوی این دو روز تعطیلی در جایی که ساعات کار مفید به حدی باشد که این دو روز تعطیلی به جایی برنخورد؛ همچنین ممکن است در سال‌های آینده به هر بهانه‌ای ما را به سنت کشورهای مسیحی وادارند.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان این‌که خوشبختانه آیت‌الله اعرافی مدیری روشن، متفکر و طراح هستند، ابراز امیدواری کرد تا در طراحی‌های خود در زمینه رشد حوزه‌های علمیه موفق عمل کند.
انتقاد از تعطیلات
وی با انتقاد از تعطیلی‌های بسیار حوزه و دانشگاه بیان کرد: متاسفانه بهترین روزهای سال از نظر خوشی آب و هوا به دلیل تعطیلات از بین می‌رود که باید قدر این مسئله را دانست.
وی با ذکر این مطلب که نسبت به مسایلی که وهابیت مطرح می‌کنند، در حوزه باید روشنگری شود، گفت: فعالیت در شبکه‌های اطلاع‌رسانی و برنامه‌ای حوزوی مطلوب است، ولی باید این فعالیت‌ها در خصوص جلوگیری از رشد شبهات وهابیت و پاسخگویی به آنها تمرکز بیشتری یابد.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به انتشار کتابی در رد عقاید شیعه با استفاده از نهج‌البلاغه و با اسم ایشان افزود: آنها ترجمه این کتاب را به بنده نسبت دادند که بنده نیز ردیه کاملی در این زمینه نوشتم. البته در نقد وهابیت باید بدانیم که مرز بین وهابیت و اهل سنت را رعایت کنیم و تعرضی به اهل سنت نشود.
وی با اشاره به اهمیت بهبود کیفیت آموزشی در دروس حوزوی، اظهار کرد: توضیحات مدیر حوزه‌های علمیه در زمینه برنامه جدید آموزشی و همچنین طرح راهنمای تحصیلی طلاب جالب توجه است؛ بنده نیز چند تن از طلاب مبرز را در درس اصول تعیین کرده‌ام که درس گذشته را برای طلاب دیگر تقریر می‌کنند، لذا تاکنون سه حلقه ایجاد شده است و شاید امسال این حلقه را گسترده‌تر کنیم تا اشکالات طلاب را رفع کنیم.
وی بیان کرد: این شیوه آموزشی در نجف اشرف نیز مرسوم بود و وقتی که مرحوم آخوند از منبر پایین می‌آمد آیت‌الله شیخ علی قوچانی این درس را برای دیگران تقریر می‌کرد.
حوزه نیازمند متون درسی به روز است 
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه 75 سال در حوزه اشتغال به تدریس دارد، اظهارکرد: بنده از ابتدا به تدریس و نویسندگی علاقه وافر داشتم؛ در دوران جوانی به ادبیات عرب علاقه‌مند بودم؛ به همین دلیل تلاش کردم که به شکل خلاصه یک کتاب بلاغت بنویسم که از آیات روایات و ادبیات عرب استفاده کنیم، زیرا در متن مطول یک مطلب به حدی گسترده است که فهم آن برای اساتید و شاگردان پیچیده می‌شود.
وی با ذکر این مطلب که حوزه باید در مباحث علمی خود به نتیجه سریع‌تر برسد، یادآور شد: مردم و جوانان این عصر کمتر حوصله و صبر پرداختن به مطالعات  و مباحثات طولانی را دارند و به همین دلیل باید زودتر آنها را به نتیجه برسانیم که مبلغان ونویسندگان و... به کارهای خود برسند.
آیت الله سبحانی تصریح کرد: امروز طلابی که به حوزه می‌آیند از دبیرستانی می‌آیند که آموزش آن‌ها بسته‌بندی شده است و در حوزه نیز باید دروس را به شکلی بپیچند که طلاب زودتر به نتیجه برسند.
وی یادآور شد: اگر برنامه خوب باشد و استادان نیز دلسوزی کنند، حوزه به نتیجه بهتری می‌رسد؛ در گذشته طلاب فرصت بیشتری داشتند و مشکلات کمتری در بیرون از حوزه داشتند و شبهات کمتری نیز مطرح می‌شد که این همه وقت آنها را بگیرد.
انتهای پیام
captcha