مردمانی که روستای خود را نگین اتحاد شیعه و سنی می‌دانند
کد خبر: 3853197
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

مردمانی که روستای خود را نگین اتحاد شیعه و سنی می‌دانند

گروه فرهنگی ــ جمالده نام روستایی است که تمام اهالی آن اهل تسنن بوده و با وجود این روستای خود را نگین اتحاد اهل تسنن و تشیع می‌دانند و هیچ تفاوتی میان این دو نمی‌بینند.

مردمانی که روستای خود را نگین اتحاد میان شیعه و سنی می‌دانندروستای جمال‌ده در 55 کیلومتری مشهد و در بخش احمدآباد واقع است و 120 خانوار و 500 نفر جمعیت دارد. همه اهالی این روستا اهل تسنن هستند و شغل اکثر مردم این روستا نیز کشاورزی و دامداری است و جوانان آن نیز در کارخانه ایران خودرو، در نزدیکی این روستا، مشغول به کارند. روستای جمال‌ده یکی از روستاهایی است که هرساله میزبان تعداد زیادی از زائران پیاده امام رضا(ع) است.

با ورود به روستا با جمعیت زیاد زواری که برای استراحت و پذیرایی در این روستا توقف کرده‌اند مواجه می‌شویم. هریک از خانواده‌ها به نحوی در تلاش هستند که تا حد توان و بضاعت مالی خود، به زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی کنند. عشق و علاقه‌ آن‌‍‌ها به اهل‌بیت(ع) با پذیرایی‌هایشان قابل مشاهده است و به گفته برخی از زائران همین عشق و علاقه اهالی آنجا باعث شده که این روستا را برای توقف انتخاب کنند. همه اهالی روستا بر این باورند که برای ما شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد و مهم این است که بتوانیم در مسیری که خداوند برای ما قرار داده گام برداریم و در کنار یکدیگر مانند برادر زندگی کنیم.

در ابتدا به سراغ چند نفر از زائرانی که در روستا حضور دارند می‌رویم. پای صحبت‌ها آن‌ها می‌نشینیم و حس و حالشان را از این سفر پیاده جویا می‌شویم.

اتحاد خود را به دنیا مخابره کنیم

یکی از زائران پیاده‌‌ای که در این روستا حضور دارد، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: همواره این اتحادی که میان اهل تسنن و تشیع وجود دارد به برکت انقلاب اسلامی است و هر روز هم این اتحاد بیشتر و بیشتر می‌شود، همانطور که ما در این روستا شاهد این موضوع بودیم و دیدیم که اهالی روستای جمال‌ده چگونه و با چه عشقی به زوار امام رضا(ع) چه اهل تسنن و چه تشیع، خدمت‌رسانی و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و اکنون ما این اتحاد را به تمام دنیا مخابره می‌کنیم تا آن‌ها بدانند که نمی‌توانند میان ما وقفه و اختلافی ایجاد کنند.

وی می‌گوید: سه روز است که از مسیر کربلا برگشته‌ام و از خدا خواستم که بتوانم این مسیر را هم برای عرض تسلیت به پابوس امام رضا(ع) بروم و خوشبختانه این توفیق نصیبم شد و توانستم در این مسیرها گام بردارم. اکنون عاجزم از اینکه بتوانم این مسیر را توصیف کنم.

این زائر پیاده رضوی با بیان اینکه در این مسیر پیاده‌روی هم امنیت مملکت، اشتغال جوانان و موفقیت تمام مردم را از امام رضا(ع) می‌خواهم، بیان می‌کند: امید است که خداوند هم به ما توفیق دهد تا آنچه را که به ما دستور داده در همان راه گام برداریم و غیر از این نباشد، اتحاد اهل تسنن و تشیع بیشتر از گذشته شود و راهی را که پیامبر(ص) به ما نشان داده را نیز ادامه دهیم.

استفاده از گوهر معنوی شرق کشور

از سوی دیگر با قاسم محمد آبادی که هرساله از مشهد به نیشابور می‌آید و به مشهد بازمی‌گردد و اینگونه خود را در ثواب این پیاده‌روی سهیم می‌کند، به گفت‌وگو می‌نشینیم.

وی اظهار می‌کند: من چند سالی است که در این مسیر گام بر می‌دارم به گونه‌ای که یک سال مسیر کربلا و سال دیگر مسیر پیاده نیشابور تا مشهد را طی می‌کنم و اکنون 9 سال است که هم به مناسبت شهادت و هم ولادت امام رضا(ع) در این مسیر هستم. چه فضیلتی از این بالاتر که به پابوس آقا امام رضا(ع) برویم و از این گوهری که در شرق کشور وجود دارد بتوانیم استفاده معنوی ببریم و سخنان و سیره زندگی امام رئوف خود را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.

محمدآبادی با اشاره به خواسته خود از خداوند بیان می‌کند: من از خداوند عاقبت بخیری مردم، ظهور آقا امام زمان(عج) و همچنین خوشبختی تمام جوانان را می‌خواهم.

مردمانی که روستای خود را نگین اتحاد میان شیعه و سنی می‌دانند

عاقبت بخیری جوانان؛ مهمترین خواسته زائران

رمضان جمشیدی یکی دیگر از زائرانی است که قصد دارد خود را برای شهادت امام رضا(ع) به مشهد برساند. او سرهنگ بازنشسته‌ و از کرج برای پیاده‌روی رضوی آمده است و هم‌اکنون نیز به همراه همراهیان خود قصد دارد در روستای جمال‌ده به استراحت بپردازد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: امسال پنجمین سالی است که این مسیر را انتخاب کرده‌ام و اولین خواسته‌ای که در این مسیر از خداوند و امام رضا(ع) دارم ظهور امام زمان(عج)، عاقبت بخیری تمام مردم ایران و همچنین خوشبختی جوانان است. امسال هم برای اولین سالی است که این روستای سنی‌نشین جمال‌ده را برای اسکان خود انتخاب می‌کنم و اصلاً گمان نمی‌کردم با توجه به اینکه تمامی اهالی این روستا اهل‌تسنن هستند تا این اندازه و تا این حد با عشق و علاقه در این مسیر فعالیت داشته باشند و خدمت‌رسانی کنند.

لحظه‌شماری برای پیاده‌روی در مسیر کربلا

به سراغ زائر دیگری می‌رویم که برای هفتمین سال است که این مسیر را پیاده‌روی می‌کند. وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: من از مشهد به نیشابور می‌آیم تا این مسیر راه با پای پیاده تا مشهد طی کنم و تصمیم دارم تا زمانیکه زنده باشم این راه را ادامه دهم، همیشه لحظه‌شماری می‌کنم که این روزها فرارسد تا بتوانم این مسیر را بیایم و همچنین از خدا می‌خواهم که به من توفیق دهد تا روزی بتوانم مسیر کربلا را هم با پای پیاده طی کنم.

کاروانی که از 60 نفر به 3 هزار نفر رسیده است

در ادامه بازدید از روستای جمال‌ده با رضا خیاری، مسئول کاروان پیاده حامیان ولایت رهروان حضرت مهدی(عج) که مسئولیت ثبت‌نام زوار را از سراسر کشور دارد، مسیر نیشابور به مشهد را با پای پیاده طی می‌کنند و قصد دارد زائران پیاده رضوی را در این روستا اسکان دهد، به گفت‌وگو می‌نشینیم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه امسال چهارمین دوره است که در این مسیر هستیم و در سال دو بار این مسیر را هم به مناسبت شهادت و هم ولادت امام رضا(ع)؛ طی می‌کنیم، می‌گوید: روز اولی که این کاروان را راه‌اندازی کردیم تعدادمان 60 نفر بود و خوشبختانه این تعداد امروز به 3000 نفر رسیده است و تنها هدفی هم که از راه‌اندازی این کاروان داشتیم، ظهور و سلامتی آقا امام زمان(عج) بود.

خیاری اظهار می‌کند: هنگامی که وارد این روستا می‌شویم حداکثر تعدادمان 3000نفر است، اما با ورود به این روستا زائران دیگری هم به ما ملحق می‌شوند و این تعداد به 4000 نفر هم می‌رسد.

مسئول کاروان پیاده حامیان ولایت رهروان حضرت مهدی(عج) ادامه می‌دهد: مردم این روستا با وجود اینکه همگی اهل تسنن هستند اما با جان و دل از زائران پذیرایی می‌کنند و به قدری زیبا این کار را انجام می‌دهند که ما شرمنده آن‌ها می‌شویم و به خاطر اعتقادی که این افراد دارند ما این روستا را برای اسکان و استراحت خود انتخاب کرده‌ایم.

روستایی که هم پذیرایی می‌کند و هم اسکان می‌دهد

در ادامه گزارش خود سراغ یکی از اهالی روستای جمال‌ده و رابط هماهنگی زائران پیاده در این روستا می‌رویم و با او به گفت‌وگو می‎نشینیم.

رحیم غفوری در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: اولین بار یادم است که سه نفر از ارومیه به اینجا آمده بودند و در آن زمان هنوز این امکاناتی که امروز وجود دارد نبود و من امکاناتی برایشان مهیا کردم و آن‌ها را در مسجد اسکان دادم. پس از آن سال، گروه‌های زیادی وارد این روستا شدند و به دلیل نبود پایگاهی مشخصی برای اسکان و پذیرایی، مردم داوطلب می‌شدند که هریک تعدادی از زائران را به خانه خود ببرند و امکاناتی را در اختیارشان قرار دهند.

این مسئول پایگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در روستای جمال‌ده بیان می‌کند: به خاطر دارم کاروانی که تعدادشان به 6500 نفر می‌رسید وارد این روستا شد، در آن سال هم به دلیل سردی هوا تمام اهالی روستا داوطلبانه و با عشق و علاقه خاصی تا حد توان خود از آن‌ها پذیرایی کردند.

خدمت‌رسانی اهالی روستا نشان از ارادت به امام هشتم(ع)

وی با اشاره به هزینه‌هایی که در این راستا صرف می‌شود اظهار می‌کند: بخشی از هزینه‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد از موکب‌ها گرفته می‌شود و بخشی هم مردم اهالی روستا به صورت داوطلبانه و خودجوش این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند و همچنین برخی از کارها را نیز مردم خودشان وارد کار می‌شوند و انجام می‌دهند که این خدمات همگی نشان‌دهنده ارادت مردمان روستای جمال‌ده به امام هشتم(ع) است.

غفوری ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تمامی اهالی این روستا اهل تسنن هستند اما با این وجود هیچ تفاوتی میان اهل تسنن و تشیع نمی‌دانند تا دشمن بخواهد از این موقعیت استفاده کند، از این رو است که ما این روستا را نگین منطقه بخش احمدآباد شهرستان مشهد می‌دانیم.

مسئول پایگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در روستای جمال‌ده بیان می‌کند: خدمات این روستا به گونه‌ای است که در سال 92 تعداد زواری که وارد این روستا شدند، 4000 نفر بود و در سال گذشته نیز این تعداد به 7000 نفر رسید. ما تاکنون نزدیک به 4000 زائر پیاده داشته‌ایم که البته در کنار این زوار نیز افرادی هم بودند که به صورت غیرکاروانی و به همراه خانواده خود، وارد این روستا شدند، همچنین زائرانی هم که وارد این روستا می‌شوند از تهران، قم، شیراز و سایر شهرهای کشور هستند.

وی تصریح می‌کند: از این رو پیش‌بینی ما برای امسال این است که بتوانیم به 6000 زائر خدمت‌رسانی کنیم و به آن‌ها اسکان دهیم، این در حالی است که برخی از موکب‌ها هستند که تنها کارشان پذیرایی از زائر است اما ما در اینجا کارمان هم خدمت‌رسانی و هم اسکان‌دهی به زائران است.

غفوری اضافه می‌کند: اهالی این روستا در این مدت تمام دغدغه‌ای که دارند این است که داوطلب شوند و تمام امکانات خانه خود را در اختیار زائران قرار دهند و بتوانند به صورت آبرومندانه به زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی کنند، همچنین به هر نحوی که می‌توانند قدمی بردارند تا بتوانند در نهایت رضایت زائر را جلب کنند. بنابراین ما نیز امسال هدایایی را هم برای کودکانی که به همراه خانواده خود برای پیاده‌روی آمده‌اند آماده کرده‌ایم و در روز آخر کاروان‌های پیاده به آن‌ها به عنوان یادگاری خواهیم داد.

مسئول پایگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در روستای جمال‌ده  می‌گوید: در این پایگاه گاهی پیش آمده که برخی از کاروان‌ها هیچگونه امکاناتی نداشتند و ما اینجا امکاناتی از جمله دارو؛ غذا و هر آنچه که مورد نیاز آن‌ها بوده را فراهم کرده‌ایم و در اختیارشان قرار داده‌ایم.

روستای جمال‌ده؛ پایه گذار وحدت میان شیعه و سنی

در ادامه پای صحبت‌های امیر احمدی، مسئول اسکان و تغذیه زائران روستای جمال‌ده، می‌نشینیم. وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: با توجه به اینکه این روستا پایه‌گذار وحدت شیعه و سنی است، تعاملی که شیعه و سنی در کنار یکدیگر دارند همه جا زبانزد است و به این باور رسیده‌اند که خدمت به زوار ائمه(ع) خود به نوعی یک عبادت تلقی می‌شود و این جریان ریشه در اعتقادات آن‌ها دارند.

احمدی بیان می‌کند: ارادت و ارتباطاتی ما که با کاروان‌های پیاده از سال‌های گذشته داریم، به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا این دسته از دوستان از نحوه خدمات‌رسانی ما رضایت کافی و لازم را داشته باشند، از همین رو تمام امکانات را به بهترین نحو ممکن در اختیار زوار عزیز قرار می‌دهیم که این خدمت‌رسانی نشات گرفته از عشق و ارادت و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و امید است که این مسیر و راه تا سال‌های سال تداوم داشته باشد.

احمدی بیان می‌کند: از این رو از برخی مسئولان انتظار داریم تا به این روستا که به مشهد نزدیک بوده و در محور جاده نیز قرار دارد حداقل امکانات را در نظر بگیرند تا مشکلاتی که در این روستا وجود دارد مرتفع شود.

مردمانی که روستای خود را نگین اتحاد میان شیعه و سنی می‌دانند
لیلا نیک‎ذات، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha