فرهنگ مهدوی در انزوا
کد خبر: 3855575
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

فرهنگ مهدوی در انزوا

گروه فرهنگی ــ استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به علل انزوای فرهنگ مهدویت در جامعه امروز گفت: با خارج شدن فرهنگ مهدویت از انزوا، علاوه بر رشد یافتن اخلاق و معنویت، برکات الهی بر جامعه نازل خواهد شد.

فرهنگ مهدوی در انزواحجت‌الاسلام احمد ربانی اصل، استاد حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص به انزوا رفتن فرهنگ مهدویت در جامعه بیان کرد: علل زیادی در کم‌کاری حوزه مهدویت وجود دارد؛ اول اینکه اقرار به مهدویت و اطاعت از امام هزینه دارد و افرادی که به این امر اقرار کنند، وظایف سنگینی روی دوش خود احساس خواهند کرد که از عهده آن بر نخواهند آمد، ضمن اینکه افراد زیادی هم هستند که حوصله مطالعه در این حوزه را ندارند.

وی افزود: عده زیادی در دعای ندبه شرکت می‌کنند و در پایان دعای ندبه نیز آمده که «أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیةِ حُقُوقِهِ إِلَیهِ » خدایا! ما را بر ادای حقوق امام به او، یاری فرما. همین افراد که این بخش از دعا را تنها به زبان اقرار می‌کنند حاضر نیستند خمس که بخشی از آن سهم امام و بخشی نیز سهم سادات فقیر است بدهند و کسی که حاضر نباشد حق امام را بپردازد، چطور می‌تواند در رکاب امام باشد.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر کسی حق امام را نپردازد، قطعاً مالش حرام خواهد بود و کسی هم که مالش حرام باشد آنگاه طاعت الهی را برنمی‌تابد و از امام هم پیروی نخواهد کرد، همانطور که امام حسین(ع) در روز عاشورا به سپاهیان یزید فرمود: «و کُلُّکُم عاصٍ لِأمری غیرُ مُستَمِعٍ قَولی فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم» همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید، زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر غفلت خورده است.

وی ادامه داد: اگر فردی در زندگیش مال حرام وارد شد آنگاه اخلاقش و رفتارش هم فاسد می‌شود و این موارد مهدویت را در حد شعار باقی می‌گذارد و نمی‌گذارد سبک زندگی مهدوی در جامعه ما کاربردی شود.

غبارگرفتن پژوهش‌های مهدویت در کتابخانه‌ها

ربانی‌اصل اظهار کرد: متأسفانه ترویج فرهنگ مهدویت در سطح جامعه به برپایی جشن‌های نیمه شعبان محدود شده است و در راه تعمیق‌سازی این فرهنگ بسیار عقب هستیم. اجرای برنامه‌ها شعاری است و کارگاه‌های مهدویت تنها برای ارائه گزارش کار اجرا می‌شود. تحقیقات و پژوهش‌های حوزه مهدویت در کتابخانه‌ها مکتوب مانده، غبار گرفته و در جامعه کاربردی و عملیاتی نشده است و همه این عوامل فرهنگ پر خیر و برکت مهدوی را در جامعه به انزوا کشانده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه 96 سوره اعراف در خصوص برکات خروج از انزوای فرهنگ مهدویت، تصریح کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند، همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آن‌ها می‌گشودیم». با نگاهی به این آیه می‌بینیم که برکات مهدویت با عمل‌گرایی و در کاربردی کردن سبک زندگی مهدوی، ظهور و بروز خواهد کرد.

این استاد حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: در جامعه‌ای که مهدویت کاربردی شود، پیروی از امام را در برخواهد داشت که این امر باعث رشد اخلاق و معنویت خواهد شد. امام دعاگوی مردم هستند و مادامی که مردم در حلقه اطاعت از خدا باشند، این دعا تداوم دارد و در پی اطلاعت از خدا، تقوا پیشگی و دعای امام برکات بر مردم نازل خواهد شد.

سبک زندگی مهدوی در حد شعار مانده است

ربانی‌اصل با اشاره به اینکه شرایط زندگی مهدوی زهد اسلامی است، بیان کرد: در جامعه‌ای که مهدوی باشد و برکات الهی نازل شود دیگر خبری از نزاع، درگیری، اختلاس، قتل و ... نخواهد بود. در زندگی مهدوی، افراد به داشته‌های خود قانع هستند و از آنجا که سبک زندگی مهدوی فارغ از تجمل‌گرایی است؛ لذا ازدواج‌ها ساده برگزار خواهد شد که این نیز برکات خود را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همانطور که مردم برای برگزاری مراسم عزاداری محرم برنامه‌ریزی می‌کنند باید برای مهدویت هم برنامه‌ریزی کنند، البته بسیاری از مراسم عزاداری در حد شور برگزار می‌شود و بیشتر مردم از شعور حسینی بهره‌ای ندارند، اگر به مردم بگوییم زندگی حسینی را در خانواده خود پیاده کنند، چه تعداد حاضر هستند این کار را انجام دهند، به‌عنوان مثال چه تعداد حاضرند ماهواره را از منازل خود جمع‌آوری کنند.

کوتاهی مسئولان و حوزه علمیه

وی افزود: در جامعه ما توسل به حضرت مهدی(عج) نسبت به سایر ائمه(ع) کمتر است، این به دلیل آن است که مردم کمتر با حضرت آشنایی دارند که علت اصلی آن هم کوتاهی مسئولان و حوزویان است. وقتی توسل مسئولان به برجام باشد و خواسته مردم رفتن به ورزشگاه و در همین حد حقیرانه باشد، فرهنگ مهدویت به انزوا خواهد رفت و در این جامعه امام نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

این استاد حوزه اضافه کرد: وقتی که افراد چه مردم و چه مسئولان مشکلات را به این محدود می‌کنند که چرا ربنای استاد شجریان در ماه رمضان پخش نمی‌شود، این یعنی دغدغه‌های مسئولان و در کف آن مردم جامعه، مهدویت نیست و وقتی دغدغه آن‌ها در مسائل پیش پا افتاده باشد، این امر نیز به کف جامعه هم سرایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha