ثبت ۱۰ وقف جدید در گناباد
کد خبر: 3856125
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

ثبت ۱۰ وقف جدید در گناباد

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره اوقاف گناباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مورد وقف جدید در گناباد به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ثبت 10 مورد وقف جدید در گنابادحجت‌الاسلام حسن تقوی‌‌مند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در حال مشورت برای ایجاد وقف‌های جدیدی تا پایان سال هستیم، بیان کرد: اجرای ‌امینانه نیت واقفان خیراندیش جهت ترویج فرهنگ وقف از جمله دلایل افزایش اعتماد مردم به این سنت حسنه است که با همکاری شوراهای اسلامی و معتمدین محلی در راستای تقویت جایگاه وقف و ثبت موقوفات جدید تلاش می‌کنیم.

وی از رقبه به‌عنوان کوچکترین واحد شمارش وقف یاد کرد و افزود: موقوفات شهرستان گناباد شامل 1951 موقوفه و 4800 رقبه است.

80 درصد از مجموع موقوفات گناباد مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است

تقوی‌‌مند تصریح کرد: 80 درصد از مجموع موقوفات شهرستان گناباد مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است و بقیه به هزینه‌های مساجد، اعیاد قربان و غدیر و سایر امور خیریه مربوط می‌شود.

وی، شناسایی و احیای موقوفات را نیازمند همکاری مردم، متصرفان و به‌ویژه شوراها و دهیاری‌ها دانست و گفت: اداره اوقاف و امور خیریه جهت کشف، شناسایی و احیای موقوفات، اراده‌ای جدی دارد و تاکنون 10 مورد شناسایی و قرارداد اجاره با متصرفان تنظیم و در برخی موارد نیز نماینده‌ای از محل جهت شفاف‌سازی موارد مبهم انتخاب شده است.

رئیس اداره اوقاف گناباد، اشتغال‌زایی با استفاده از موقوفات را از جمله برنامه‌های این اداره عنوان کرد و افزود: در همین راستا پنج هکتار زمین با همکاری فرمانداری و جهاد کشاورزی در اختیار جوانان بخش کاخک قرار می‌گیرد تا با استفاده از آب‌های وقفی بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) زمینه رونق تولید و اشتغال پایدار برای جوانان فراهم شود.

تقوی‌‌مند احداث و نصب دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت‌های 60 و 50 کیلو وات در بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک و مرقد علامه بهلول بیلندی گنابادی را از جمله فعالیت‌های انجام شده برشمرد و تصریح کرد: احداث استخر ذخیره آب به ظرفیت یک‌هزار متر مکعب و کانال انتقال آب به طول 600 متر جهت آبیاری فضای سبز مرقد علامه بهلول از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی گفت: با هدف رونق تولید، اشتغال‌زایی و ایجاد فضای سبز در بقاع متبرکه 5000 نهال بادام و بوته گل محمدی در بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک و 1000 نهال پسته و بوته گل محمدی در مرقد علامه بهلول گنابادی کاشت شده است.

انتهای پیام
captcha