پرداخت 485 میلیارد تومان تسهیلات روستایی برای 6615 طرح
کد خبر: 3856718
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

پرداخت 485 میلیارد تومان تسهیلات روستایی برای 6615 طرح

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در زمینه اعتبارات روستایی، ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات روستایی برای ۶۶۱۵ طرح پرداخت کردیم و انتظار ایجاد 18 هزار و 855 نفر شغل داریم.

485 میلیارد تومان تسهیلات روستایی برای 6615 طرح پرداخت شده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی امروز 21 آبان ماه در گرهمایی ائمه جمعه استان خراسان رضوی در دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اظهار کرد: ائمه جمعه نقش اساسی در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی داشتند و کمک‌های خوبی کردند. تاکنون ۱۰۲ معین اقتصادی تفاهم‌نامه امضا کردند و در تمام شهرستان‌های استان به جز یکی جلسات اقتصاد مقاومتی برگزار و تفاهم‌نامه‌ها امضا شده است.

وی افزود: از مجموع معین‌های اقتصادی ۹۲درصد بخش خصوصی، ۵درصد موسسات عمومی غیر دولتی و  درصد دولتی، ۳۱.۵ درصد شرکت‌های صنعتی، ۲۴درصد کشاورزی، ۲۰درصد خدماتی و درمانی، ۱۰.۲درصد عمرانی و ۵.۵درصد معدنی هستند. تمرکز ما بر سیاست فعالیت در روستا است. در استان ۲۵۹۶ روستا وجود دارد که ۲۴۹۰ روستا را معین‌های اقتصادی تحت پوشش می‌گیرند. معین‌ها در مرحله اول برای ۵۱۰ روستا تعهد کردند و ۴۵ روستا نیز برای روستاهای منتخب بدون بیکار متعهد شدند.

رسولیان با بیان اینکه وظایف مشخصی برای معین‌ها وجود دارد و باید گام‌های معینی در قالب ۶ گام انجام دهند، عنوان کرد: شورای مشورتی نیز ایجاد کردیم تا نقاط ضعف خود و موضوعات موجود را از افراد متخصص احصا کنیم. ۳۰ درصد معین‌ها در گام اول، ۱۵ درصد در گام دوم، ۱۰ درصد در گام سوم، ۳۰ درصد گام چهارم و ۱۵ درصد در گام پنجم و ششم قرار دارند. ۱۱۲۵ روستا در استان مطالعه شدند که ۳۵۰۰ طرح کسب و کار از آن‌ها ایجاد شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۱۱۲۹ تفاهم‌نامه در شهرستان‌های استان با ارزش ۱۲۸ هزار میلیارد تومان امضا شده که ۱۶۳ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. سامانه‌ای ایجاد کردیم که اطلاعات دقیق سرمایه‌گذاری و پروژه‌ها، مشخصات کامل پروژه، سرمایه‌گذار و اطلاعات وی وجود دارد. تفاهم‌نامه‌ها را به صورت جدی و محکم پیگیری می‌کنیم. تاکنون از ۱۱۲۹ پروژه، ۹۷۳ پروژه وارد به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان وارد سامانه شده که ۳۶ درصد کشاورزی، ۲۴ درصد خدمات و سلامت، ۳۶ درصد صنعت و ۴ درصد معدن است.

وی خاطرنشان کرد: به این دلیل که همه نگرانی ما تامین مالی است، کمیته تامین مالی را در استان ایجاد کردیم که تمام سرمایه‎گذاران برای تامین مالی در فرمانداری، اطلاعات سامانه را پر می‌کنند. در مشهد طرح بررسی شده و اگر تشخیص داده شد که امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد، بانک‌ها باید پرداخت کنند. در زمینه اعتبارات روستایی، ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات روستایی برای ۶۶۱۵ طرح پرداخت کردیم و انتظار ایجاد 18 هزار و 855 نفر شغل داریم.

رسولیان با اشاره به اینکه در بانک‌ها رشد منابع زیادی داشتیم اما تسهیلات پایین بود، تصریح کرد: در پایان مهر منابع ۱۵.۸ درصد بود اما تسهیلات ۳۴.۷ درصد رشد کرده است. در اعتبارات قرض‌الحسنه ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار ازدواج پرداخت کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: نرخ بیکاری استان به ۹ درصد در تابستان رسیده و خالص اشتغال در تابستان ۲ میلیو‌ن و ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر بوده که نسبت به گذشته ۱۱۷ هزار نفر افزایش یافته، این رقم در کشور ۸۴۰ هزار نفر یعنی ۱۴ درصد مربوط به استان بوده است. نرخ بیکاری روستاها نسبت به تابستان گذشته کاهش داشته و از ۸.۹ به ۳.۶ رسیده است. ما بازگشت مردم به روستاها را مدنظر داریم. در روستاها ۹۱۹۳ شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها توانستیم با کالاهای خارجی رقابت کنیم، عنوان کرد: در سوغات و زیارت، سهم سوغات ما افزایش یافته است. آمار برق و گاز مصرفی موید افزایش تولید بوده که در 6 ماهه اول گاز ۹ درصد و برق ۸ درصد در حوزه صنعت افزایش یافته که معنایش افزایش تولید است. ما به فرایندهای صدور مجوز ورود کرده و کمیته تشکیل دادیم که هشت فرایند را اصلاح کردیم که توانستیم ۵۰ درصد زمان و 45 درصد هزینه‌ها را کاهش داده است.

رسولیان در خصوص فروش تضمینی یا توافقی، گفت: یکی از رسالت‌های معین‌های اقتصادی این است که‌ پشتیبان‌ها و زنجیره‌هایی ایجاد کنیم. معین‌ها تنها اشتغال ایجاد نمی‌کنند، برخی می‌خرند و می‌فروشند. دو موضوع امسال در استان حساس بود، یکی گوجه‌فرنگی بود که تلاش کردیم بخشی را جبران کنیم، ۳۱ هزار تن را توافقی خریدند و نسبت به استان‌های دیگر جلوتر بودند. زعفران نیز با قیمت منطقی در بازار وجود داشته که ۶ تن خریداری کردیم که حتما ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha