موفقیت نبی مکرم اسلام در پرتو عبودیت و بندگی خدا
کد خبر: 3857222
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

موفقیت نبی مکرم اسلام در پرتو عبودیت و بندگی خدا

گروه معارف ــ یک پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی گفت: نبی مکرم اسلام(ص) موفقیت خود را با تکیه بر عبودیت، بندگی و ایمان به خدا به دست آورد.

موفقیت نبی مکرم اسلام در پرتو عبودیت و بندگی خداحجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مهدوی پارسا، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت هفدهم ربیع‌الااول و سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: باید گفت که موفقیت نبی‌مکرم اسلام در درجه اول در پرتو عبودیت، بندگی و ایمان به خدا است که ایشان سرلوحه زندگی خود قرار داده بود و اگر این ایمان نبود موفقیت ایشان هم وجود نداشت. از این رو می‌توان گفت که اگر در جامعه ما ایمان، بندگی و عبودیت وجود داشته باشد، قطعاً همانطور که پیامبر(ص) در زمان خود با تکیه بر این اصول موفقیت‌هایی را به دست آورد، ما نیز در جامعه امروزی شاهد خواهیم بود و آن را به دست خواهیم آورد.

وی ادامه داد: ایشان با تکیه بر این اصول تلاش کرد خرافات نادرستی را که برخی از افراد سعی داشتند آن را میان مردم ایجاد کنند، دور کند و به نوعی توانست جهالت‌هایی را کنار بزند و آگاهی مردم را نسبت به این موضوعات افزایش دهد و آن‌ها را به‌سوی این سه اصل استوار رهنمود کند.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه پیامبر(ص) دارای برترین ویژگی‌ها بود، از این رو ما نمی‌توانیم تنها یک شاخصه را برای ایشان در نظر بگیریم و این در حالی است که پیامبر(ص) در زمان و در منطقه‌ای به دنیا آمد که در آنجا ویژگی‌های فردی و اجتماعی به شدت بیداد می‌کرد و حتی به لحاظ مقایسه‌ای با سایر مرزها نیز در پایین‌ترین حد ممکن بود.

مهدوی پارسا ادامه داد: اما با به دنیا آمدن ایشان و حتی پیش از آنکه به بعثت برسد، ویژگی اخلاقی ایشان که همانا صداقت و راستی بود، زبانزد مردم منطقه شد و همین امر موجب شد که مردم ایشان را انتخاب کنند و ایشان به بعثت برسد؛ چرا که رفتار آن حضرت به‌گونه‌ای بود که مردم هیچگاه و در هیچ شرایطی هیچگونه دروغی از ایشان نشنیده بودند.

توصیه پیامبر(ص) به صداقت و راستگویی

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: روزی از پیامبر(ص) سؤال شد که مهم‌ترین توصیه شما به مردم چیست؟ ایشان صداقت و راستگویی را عنوان کردند، از این رو باید اهمیت این نکته را درک کرد، زیرا اگر صداقت در جامعه وجود داشته باشد طبیعتاً همه ناهنجاری‌ها نیز از بین خواهد رفت و آن هنگام مردم به درستی با یکدیگر رفتار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه صداقت فردی و اجتماعی نکته حائز اهمیتی در همه دوره‌ها و زمانه‌ها است، تصریح کرد: اگر امروزه در جامعه بخواهیم معامله‌ای انجام دهیم و یا کاری کنیم، آیا می‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم؟ در کارمان تا چه اندازه صداقت و راستی وجود دارد؟ تا چه اندازه می‌توانیم به آمار و ارقام و گزارشاتی که ارائه می‌شود اعتماد کنیم و چقدر صداقت در کلام مردم ما وجود دارد؟ این در حالی است که به دلیل اینکه اعتماد افراد به یکدیگر در جامعه امروز کم شده، صداقت‌ها نیز از بین رفته است.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی یکی دیگر از شاخصه‌های پیامبر اکرم(ص) را امانت‌دار بودن ایشان دانست و افزود: پیامبر اسلام امانت‌دار خوبی بود و یا اگر کار دیگری می‌خواست انجام دهد با دقت زیادی آن را انجام می‌داد که مبادا حقی ضایع شود، از این رو امانت‌داری آن بزرگوار تا حدی بود که لقب محمد امین را به خود گرفت، به این امر نیز اهتمام ویژه‌ای داشت و سفارشات فراوانی را هم در این راستا به مردم می‌کرد.

موج عدالت‌خواهی در وجود پیامبر(ص)

مهدوی پارسا بیان کرد: حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و کمک به مظلومان در وجود ایشان به شدت موج می‌زد و بر همین اساس پیش از آنکه مبعوث شود در پیمان جوانمردانه حضور داشت، این پیمان به گونه‌ای بود که افرادی گرد هم جمع می‌شدند و پیامبر اکرم نیز به عدالت‌خواهی و تصمیم‌گیری برای گرفتن حق مظلومان می‌پرداخت.

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: ایشان حتی نسبت به غیرمسلمانان زمان خود نیز بسیار با مهربانی رفتار می‌کرد و برخورد ایده‌آلی را با آن‌ها داشت. همواره در هریک از صفات ایشان احترام گذاشتن به دیگران، توجه به حقوق بانوان، رحمت، امانت، ایثار، صداقت در اوج خود بود و توجه بسیاری به همه این امور داشت و همه آن‌ها را در زندگی خود نیز به کار می‌گرفت.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) از بی‌مهری‌هایی که گاهی از سوی مخالفان صورت می‌گرفت، دلگیر می‌شد، اما اگر می‌دید که دستور خدا اجرا نمی‌شود، بسیار ایشان را آزرده خاطر و با آن موضوع برخورد جدی می‌کرد.

مهدوی پارسا با اشاره به نقش سیاسی که ایشان در زمان خود داشت نیز اظهار کرد: همواره قدرت ایشان به‌گونه‌ای بود که قدرت منطقه زمان خود را افزایش داده بود و ما امروزه نیز شاهد این هستیم که قدرت منطقه ما نیز به‌گونه‌ای است که فرامرزی شده است، این شعاع در حال گسترش است که به رشد جامعه و دانش نیز کمک می‌کند. از شعارها می‌توان فهمید که از نظام تمدنی دور نشده‌ایم.

فراهم شدن زمینه اشتغال توسط پیامبر(ص)

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی گفت: کار و اشتغال نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان است که به آن اهتمام ویژه‌ای داشتند و خودشان هم زمینه اشتغال را برای مردم فراهم می‌کرد. در این زمینه فرموده‌ا‌ند: «اگر کسی کاری جهت کسب روزی انجام نمی‌دهد، اما از خداوند طلب روزی می‌کند، بداند که از امت من دور است».

مسئول اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: با این وجود باید گفت که رفتارهای فردی ایشان می‌تواند الگوی خوبی برای جامعه امروز ما باشد، البته ممکن است که برخی از افراد سعی کنند که خود را به این شاخصه‌ها نزدیک کنند، اما باز هم هنوز از این موضع فاصله داریم و آنگونه که باید به این امور مهم دست نیافته‌ایم.

وی عنوان کرد: اگر چه که اکثر مردم جامعه ما به لحاظ رفتار فردی و از نظر قلبی و دوست داشتن، به اهل‌بیت(ع) نزدیک هستیم، اما باید گفت که به نسبت رفتار اجتماعی فاصله زیادی از این موضوع داریم و اگر هم افرادی هم سعی دارند این رفتارها را در خود نهادینه کنند، شاید بتوان گفت که شاهد رشد بوده‌ایم، اما به حد لازم که بخواهیم شاهد جامعه‌ای نبوی باشیم، نیستیم.

تعالیم پیامبر(ص) به خوبی منتقل نشده

مهدوی‌پارسا بیان کرد: در این راستا می‌توان اینگونه عنوان کرد که مردم شاید تعالیم پیامبر(ص) را در کتب، مقاله‌ها و... مطالعه کرده باشند؛ اما این موضوع را به خوبی درک و لمس نکرده‌اند؛ چرا که به لحاظ هنری در این خصوص به خوبی کاری انجام نشده که مردم بتوانند با ایشان، شاخصه‌ها و سفارشات ایشان ارتباط خوبی برقرار کنند و آن را نیز درک کنند و امروزه تنها آنچه که منتقل می‌شود، سبک زندگی غیراسلامی است و مردم هم طبق آن رفتار و عمل می‌کنند، اما اگر سبک زندگی نبوی نمایش داده شود و آن را انتقال دهند، قطعاً می‌تواند مؤثر باشد.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی عنوان کرد: از این رو بخش‌هایی که در جامعه در حال فعالیت هستند، به‌ویژه رسانه‌ها باید وارد کار شوند، در این راستا اقداماتی را جهت انتقال سبک زندگی نبوی و تعالیم پیامبر(ص) انجام دهند. امروزه در زمان غیبت هم باید پرچم امت اسلامی و نبوی را زنده نگاه داریم که تاکنون هم قدم‌های خوبی برداشته شده، البته که کاستی‌هایی هم وجود دارد اما با این وجود منطبق با شعارهای پیامبر(ص) هستند.

مهدوی پارسا تأکید کرد: شاید بتوان گفت که به نوعی دنیازدگی میان مردم باعث شده که حس ترحم و کمک به یکدیگر از بین رود و رقابتی را بین مردم ایجاد کند، به‌گونه‌ای منجر به این شده است که فاصله‌ای میان ما و اخلاق پیامبر(ص) ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha