امام صادق(ع) حرکت سیاسی خود را در پرتو نهضت علمی انجام داد
کد خبر: 3857281
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

امام صادق(ع) حرکت سیاسی خود را در پرتو نهضت علمی انجام داد

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی و دستیار ویژه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امام صادق(ع) توانست حرکت سیاسی خود را در پرتو نهضت علمی و جلسات درس انجام دهد و در همین راستا هم شاگردان و مبلغانی را تربیت کرد.

امام صادق(ع) حرکت سیاسی خود را در پرتو نهضت علمی انجام دادحجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی همتی‌فر، کارشناس مذهبی و دستیار ویژه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت هفدهم ربیع‌الاول، ولادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: عده‌ای به‌دنبال این هستند که بگویند اهل بیت(ع) اهل سیاست نبودند و توجیهات زیادی هم برای خود در این راستا می‌آوردند، به همین دلیل است که بعد علمی امام صادق(ع) که توانسته بود شاگردان زیادی را تربیت کند، بیشتر از دیگر ابعاد ایشان از جمله ابعاد سیاسی، اجتماعی و... بین مردم پررنگ است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که اگر نگاهی به کتاب «همرزمان حسین(ع)» نوشته مقام معظم رهبری و یا سایر کتبی را که ایشان در خصوص زوایای مختلف اهل بیت(ع) نوشته‌اند، داشته باشیم متوجه این امر خواهیم شد که ائمه(ع) در همه ابعاد اجنماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی فعالیت‌ داشته‌اند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در زندگی امام صادق(ع) هم با توجه به شرایط زندگی ایشان که اختلافاتی بین امویان و عباسیان وجود داشت، باعث شده بود که تغییر و تحولاتی در رهبری ایشان ایجاد شود. همچنین باید بدانیم که با وجود اینکه ایشان در طی زندگی خود شاگردان زیادی را تربیت کردند اما تربیت و آموزش آن‌ها تنها به احکام و تعالیم اسلامی خاتمه نمی‌یافت.

دستیار ویژه مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: همواره این تربیت‌ها و آموزش‌ها به‌گونه‌ای بوده که علاوه بر آموزش احکام،‌ مفاهیم و تعالیم اسلامی، به آموزش تمامی علوم نیز می‌پرداختند که در این میان یکی از علوم مهمی که اهل بیت(ع) به آن اهتمام ویژه‌ای داشتند، علم سیاست بود.

همتی‌فر عنوان کرد: ایشان در آن زمان علاوه بر اینکه شاگردانی را تربیت می‌کردند، همچنین نمایندگانی را هم به مناطق مختلفی به منظور تبلیغ امامت اعزام می‌کردند. از این رو می‌توان گفت که همین تربیت مبلغان امامت، خود به نوعی یک فعالیت سیاسی به‌شمار می‌رفت، زیرا از این طریق زمینه شکل‌گیری و جهت‌گیری افکار مردم فراهم بود.

وی بیان کرد: همچنین گفتنی است که امام صادق(ع) یکی از کارهای مهم دیگری که در حوزه سیاست خود انجام داد این بود که شاگردان خود را از همکاری با حکومت جور زمان خود منع می‌کرد.

حرکت سیاسی تنها شمشیر کشیدن نیست

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از این رو باید بر این موضوع تأکید داشت که حرکت سیاسی تنها شمشیر کشیدن و جنگ کردن نیست و امام صادق(ع) حرکت سیاسی خود را در پرتو جلسات و نهضت علمی خود انجام می‌داد. اقدامات سیاسی آن حضرت رنجش خاطر خلفای عباسی را به دنبال داشت و اقدامات انجام شده را خطری بر سر راه خود می‌دانستند و به همین دلیل بود که چندین مرتبه آن حضرت را احضار کرده و حتی تصمیم قتل ایشان را هم گرفته بودند.

دستیار ویژه مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: بنابراین باید گفت که با توجه به اینکه سیاست میان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای داشته است اما روش سیاسی ایشان به نوعی تقیه سیاسی محسوب می‌شود.

همتی‌فر بیان کرد: در واقع شرایط زمانه باعث شده بود که امام صادق(ع) حکومتی نداشته باشند و بر همین اساس منجر به این امر شد که امام به نهضت علمی روی آورد و البته شرایطی هم برای قیام ایشان وجود نداشته و بر این شدند که بهترین شرایط برای تبلیغ اسلام ناب محمدی تربیت شاگردان و کرسی درس است.

وی با اشاره به آخرین سفارشی که ایشان در زندگی خود داشت، اظهار کرد: ایشان همیشه بر مقوله نماز سفارش و تأکید داشت و بیان می‌کرد که شفاعت ما به افرادی که نماز را سبک بشمارند نمی‌رسد.

دستیار ویژه مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: در واقع اساس حضور انبیاء و حضور اهل‌بیت(ع) تشکیل حکومت اسلامی بوده است و در میان تمامی آن‌ها پیامبر(ص) هستند که در این مسیر به موفقیت بزرگی دست یافتند.

انتهای پیام
captcha