کنگره ملی شهدا در چهار شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شود
کد خبر: 3858008
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

کنگره ملی شهدا در چهار شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شود

گروه شهرستان‌ها ــ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: همزمان با سال ۱۴۰۰، در چهار شهرستان استان خراسان رضوی از جمله کاشمر کنگره ملی شهدا برگزار می‌شود.

کنگره ملی شهدا در چهار شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در دومین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزش‎های دفاع مقدس شهرستان کاشمر که شامگاه گذشته، 27 آبان‌ماه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه در تمامی استان خراسان رضوی تنها چهار شهرستان تعداد شهدای دفاع مقدس‌شان به بیش از هزار نفر می‎رسد، گفت: کاشمر قدیم که اکنون شامل شهرستان‎های کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن می‎شود و همچنین سبزوار، نیشابور و تربت‌حیدریه از جمله این چهار شهرستان هستند.

وی ادامه داد: سال 1400 در این چهار شهرستان کنگره ملی برگزار خواهد شد، که نسبت به یادواره‎های محلی تفاوت ویژه‎ای دارد، در کنگره‎های ملی از سوی رهبر معظم انقلاب پیام صادر شده و پشتیبانی بیشتری صورت می‎گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی عنوان کرد: جلسات مربوط به کنگره شهدای 1400 از ابتدای مهرماه برگزار و ساختارهای استانی از جمله شورای عالی سیاست‎گذاری به ریاست امام جمعه مشهد و جانشینی استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در این جلسات سیاست‎ها، راهبردها و کلیات حرکت کنگره ملی شهدا طی دو سال آینده تصویب می‎شود، همچنین ریاست شورای برنامه‎ریزی و هماهنگی کنگره با استاندار استان خراسان است. در تابعیت شورای برنامه‎ریزی و هماهنگی 20 کنگره پیش‌بینی شده که کمیته تبلیغات محیطی، المان‎ها و یادمان‎های شهدا از آن جمله است.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه برنامه‎ریزی می‎شود هرچه زودتر ستاد شهرستان‌ها نیز تشکیل شود، ادامه داد: چون قبل از برگزاری کنگره ملی توسط رهبر معظم انقلاب، نمایندگانی به استان می‎آیند و اقدامات انجام شده در زمینه حفظ آثار و حفظ ارزش‎های دفاع مقدس و پرداختن به زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و کارهای اجرایی را به‌صورت جدی رصد می‎کنند، به همین خاطر اگر کارها آماده باشد اجازه برگزاری کنگره شهدا داده می‎شود.

وی ادامه داد: نه تنها از نمایندگی‎های بنیاد و حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها هیچ حمایت خاصی نمی‌‏شود و کارها به‌صورت ساختار مردم‌نهاد و انقلابی و یک مطالبه کلی در حوزه ایثار و شهادت و حفظ ارزش‎ها صورت می‎گیرد، بلکه مسئولان این نمایندگی‎ها برای این فعالیت‎ها هیچ حقوقی دریافت نمی‎کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: ساختارها به‌طور ذاتی وظیفه دارند به حوزه ایثار و شهادت و نشر ارزش‎های دفاع مقدس بپردازند، اگرچه دشمن تلاش می‎کند با سوء استفاده از احساسات جوانان به آرامش، ثبات و اقتدار کشور خدشه وارد کند، اما ما نیز باید داشته‎های ایمانی، انقلابی و انگیزه‎های حماسی و دفاع مقدس را حفظ کنیم.

یوسفعلی‌زاده همچنین با تأکید براینکه باید برای رونق‌بخشی مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر بیش از این تلاش شود، تصریح کرد: شهدای مدفون شده در دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر باید مکانی برای انس، عروج و پرورش انسان‌های رهرو شهیدان باشد.

وی گفت: باید مسئولان دانشگاه آزاد کاشمر برای شهدای گمنام برنامه روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه داشته باشند و امکان حضور برای همه افراد فراهم شود.

در این جلسه مسلم ساقی، فرماندار کاشمر نیز تأکید کرد: باید از تمام توان شهرستان در راستای ترویج ایثار و شهادت استفاده شود، فرهنگ ایثار تنها مختص 8 سال دفاع مقدس نیست، اکنون که دشمن جنگ تبلیغاتی و تحریم را در پیش گرفته بیش از گذشته نیازمند فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی افزایش و اعتماد عمومی ارتقا یافته است، باید از این ظرفیت در حوزه‎های مختلف بیشتر استفاده کرد.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه در حوزه عمران روستایی، مردم مشارکت بسیار خوبی داشته‎اند، گفت: تاکنون بسیاری از کاشمری‎های مقیم شهرها و حتی دیگر کشورها شناسایی شده‌اند و کمک‎های ارزشمندی در راستای ارتقا و عمران و آبادانی منطقه داشته‎اند.

ساقی افزود: برای رفع تمامی مشکلات نمی‎توان منتظر اعتبارات دولتی ماند، بسیاری از اعتبارات در قالب اوراق مشارکتی است که خود مشکلاتی را در پی دارد. برای رفع کمبودها در حوزه ایثارگری می‌‏توان از توان مشارکت اجتماعی بهره گرفت، همچنین باید از ابزار هنر بیشتر استفاده کرد.

وی گفت: قطعاً ابزار هنر در فرهنگ‌سازی جامعه بسیار تأثیرگذارتر از اقداماتی است که توسط مسئولان انجام می‎شود، همچنین از توان ناشران بومی و استانی باید بیشتر استفاده شود.

فرماندار کاشمر در پایان بر فعال کردن کارگروه وقف شهدا تأکید کرد و افزود: باید براساس نیاز روز وقف‌ها هدایت شوند، طی سال‌های اخیر وقف‌ها براساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد و این جای تقدیر دارد.

انتهای پیام
captcha