جلوگیری از انحراف اعتراضات مردمی با شفافیت نقش احزاب
کد خبر: 3858073
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

جلوگیری از انحراف اعتراضات مردمی با شفافیت نقش احزاب

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر به تصویب رسیده و این قانون می‌تواند مطالبات مدنی مردم را به نحو مطلوبی تا عملیاتی شدن این خواسته‌ها پیگیری کند؛ اما جایگاه احزاب به‌عنوان نماینده مردم در این قانون نیاز به شفافیت بیشتری دارد تا بتوانند حرکت مردم را سامان بدهند.

جلوگیری از انحراف اعتراضات مردمی با شفافیت نقش احزابحمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: در رابطه با اعتراضات مردمی ابتدا باید موضوعات را از هم تفکیک کرد، هنگامی که مردم به اقدامات و تصمیمات قوای سه‌گانه کشور اعتراض دارند و این تصمیمات را متضاد منافع خود بدانند، راهکار برای اعتراض به‌صورت کلی در قانون اساسی بیان شده است، به این صورت که مردم در چارچوب گروه‌ها و احزاب شناسنامه‌دار و با برنامه و مجوز مشخص شده می‌توانند اعتراض خود را ابراز کنند.

عدم صدور مجوز برای گروه‌های بی‌شناسنامه

وی با بیان اینکه به‌طور طبیعی در چنین شرایطی به گروه‌های مبهم و بدون داشتن نماینده مشخص، مجوزی برای اقدامات کف خیابانی داده نمی‌شود، عنوان کرد: اگر مردم تنها به تصمیمات دولت که بدون اطلاع و ارتباط با مجلس انجام می‌شود، معترض هستند، ابتدا باید از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وارد عمل شوند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: البته به‌طور طبیعی در راستای اجرای اصل هشتم قانون اساسی که وظیفه نظارت همگانی را به دوش مردم گذاشته است، قانون امر به معروف و نهی از منکر به تصویب رسیده و این قانون می‌تواند مطالبات مردم را به نحو مطلوبی در جامعه تا عملیاتی شدن این خواسته‌ها پیگیری کند اما جایگاه احزاب به‌عنوان نماینده مردم در این قانون نیاز به شفافیت بیشتری دارد تا بتوانند حرکت مردم را سامان بدهند و اگر جایگاه احزاب در این موضوع پررنگ‌تر شود می‌توان به‌صورت مناسبی نارضایتی مردم را مدیریت کرد و جلوی سوء استفاده دشمن و ضد انقلاب را از اعتراضات مردمی گرفت.

ترقی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با تکمیل قوانین مربوطه می‌تواند راهکارهای مناسب‌تری برای زمینه‌سازی بیان اعتراض مردم فراهم کند، ما در کشور سالانه بیش از پنج هزار اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی در چارچوب تجمعات گروهی داریم که هیچکدام از آن‌ها به تخریب و اغتشاش منجر نمی‌شود و با برگزارکنندگان این تجمعات نیز برخورد نشده است و در بسیاری از این اعتراضات پیگیری خواسته مردم، پاسخ مسئولان را در پی داشته و مردم به اهداف خود رسیده‌اند.

انحراف در مطالبات مردم با تبانی ضدانقلاب با ستون پنجم داخلی

این فعال سیاسی اظهار کرد: می‌توان انتقاد کرد اما تخریب نکرد، می‌توان با مصوبات مخالفت کرد اما تخریب اموال نکرد. اصلی‌ترین عاملی که اعتراضات مدنی را به سمت اغتشاش می‌کشاند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌کند، تبانی ضد انقلاب با ستون پنجم داخلی است، ما در فضای جنگ نرم قرار داریم و دشمن از خارج کشور به‌وسیله شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مجازی به پشتیبانی مخالفان در داخل کشور می‌پردازد و به‌وسیله افراد آموزش دیده آماده هر فرصتی است تا روی موج اعتراض مسالمت‌آمیز مردم سوار شود و با نفوذ در اعتراضات مردم این حرکات را به سمت اغتشاش منحرف کند.

وی با بیان اینکه منحرف کردن اعتراض مسالمت‌آمیز ظلم به مردم است، افزود: چنین رفتارهایی هم باعث می‌شود مردم به مطالبات و خواسته‌های خود نرسند و هم فرصتی برای ضربه زدن به نظام فراهم می‌شود.

ترقی اظهار کرد: در اعتراضات اخیر جمعیت اغتشاشگران به اندازه یک دهم مردم ما نبود، اما دشمن سعی داشت اقدام همین جمعیت کم را با برجسته‌سازی و افزودن مواردی از دروغ، بی‌ثباتی در داخل کشور جلوه دهد، چنین فضایی حتی برای وزیر امور خارجه آمریکا هم توهم ایجاد کرده تا از این تحرکات حمایت کند و به زعم خود بتواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند.

این فعال سیاسی با تأکید بر اهمیت نقش مردم در خاموش شدن شعله اغتشاشات و آسیب‌ها، گفت: مردم ما از صف این اغتشاشگران جدا می‌شوند و دستگیری مجرمان در چنین رویداد‌هایی همواره نشان داده که دست‌های پشت‌پرده آمریکا و اسرائیل حامی برهم زنندگان امنیت و آشوبگران است.

انتهای پیام
captcha