مدیحه‌سرایی و همخوانی؛ بهترین ابزار برای بیان آیات الهی
کد خبر: 3858541
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲

مدیحه‌سرایی و همخوانی؛ بهترین ابزار برای بیان آیات الهی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: بهترین ابزار برای بیان آیات قرآن همخوانی و مدیحه‌سرایی است که شما آن را انتخاب کرده‌اید، چراکه آیات الهی نه کهنه می‌شوند و نه محدود به زمان و مکان هستند و در هر زمانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مدیحه‌سرایی و همخوانی، بهترین ابزار برای بیان آیات الهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی  عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، شامگاه گذشته ۲۹ آبان‌ماه، در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی دانش‌آموزان دختر سراسر کشور، که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی را از منظر هنر بررسی و درباره محتوا و مضمون اشعار انتخابی اظهار کرد: شما دانش‌آموزان باید به گونه‌ای متن کار خود را انتخاب کنید که مضمون شعر محتوای غنی داشته باشد تا بر جان و عمق وجود افرادی که آن‌ را می‌شنوند تأثیرگذار باشد. بنابراین شما همانند یک مبلغ دینی عمل می‌کنید. با این تفاوت که شما با یک ابزار هنری کار ترویج متعالی اسلامی و اهداف متعالی را انجام می‌دهید.

مظفر اضافه کرد: البته شما باید در کار خود اعتدال را نیز به کار گیرید که در مراسم جشن‌های ائمه اطهار(ع) با همان مضمون شعر بگویید و با همان لحن آهنگ‌‌سازی کنید. البته آن دسته از آهنگ‌هایی که محتوا و سازنده‌ آن‌ها افرادی باشند که از نظر اسلام و دین ما قابل قبول هستند. همچنین فردی که مدیحه‌سراست باید خلاقیت و ابتکار عملی را در کار خود نیز داشته باشد و از آهنگ‌های دیگران تقلید نکند.

وی ابراز کرد: در جایی نیز اشاره شده که کاری را که انجام می‌دهید می‌تواند همانند تأثیر کار جهادی باشد. بدین منظور شاید بسیاری از مواردی را که نتوانیم در قالب سخنرانی ارائه دهیم، در معذورات باشیم یا اصلاً مخاطب ما با سخنرانی‌هایی که انجام می‌شود ارتباط خوبی برقرار نکند، اما ممکن است شما با مدیحه‌سرایی و با استفاده از آیات الهی مصادیقی را که در آیات الهی، سیره علمی و عملی است به واسطه مدیحه‎سرایی و همخوانی بخوانید و مؤثر واقع شود. مقام معظم رهبری به افرادی که در مدح ائمه(ع) مدیحه‌سرایی می‌کنند سفارش کرده‌اند که آن دسته از مسائلی که هیچ گونه جنبه آموزشی به همراه ندارد، باید به سیره ائمه(ع) و مصادیقی بپردازند که مورد استفاده شنونده قرار گیرد.

مدیحه‌سرایان متن خود را به درستی انتخاب کنند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیحه‌سرا باید مدیحه‌ای را انتخاب کند که نشاط و خوشبختی، افتخار به میهن، ملی بودن، ولایتمداری، همه افتخارات و ارزش‌های اسلامی را زنده کند و با انتخاب متناسب خود از اشعاری که در راستای عبودیت خداوند است ما را به خدا نزدیک‌تر کند.

وی مدیحه‌سرایی را یک اثر هنری و حرفه دانست و افزود: در جمله‌ای از بزرگان اشاره شده که کار مداح ارزشمند است و از کار او به عنوان هنر یاد می‌شود. همچنین هنر هم برای بیان حقیقت است و هم نقش مداح نیز فرهنگ‌ساز، مستحکم‌کننده و پیونددهنده قلبی میان پیروان و معصومین است و باید همانند هر هنرمند دیگری در کار خود متعهد باشد. به همین دلیل می‌توان ارزش کار شما را در این جمله شاهد بود.

مظفر بیان کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که دین و هنر با یکدیگر در ارتباط نیستند، از این رو اگر ما بخواهیم اثبات کنیم که دین و هنر مانند دین و زندگی با یکدیگر در ارتباط هستند و از یکدیگر قابل تفکیک نیست، باید بگوییم که هنر قسمتی از زندگی است و بنابراین هنر شما گاه یک آفرینش زیبایی و گاه نشانه زیبایی است.

نقش خلیفه‌الهی بر روی زمین

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آیه مبارکه ۳۹ سوره نجم که خداوند در این آیه می‌فرماید برای آدمی جز آنچه انجام داده ثواب و جزایی نخواهد بود، اظهار کرد: خداوند در وجود هر انسانی نیازهای فراوانی را نهاده و ما برای رفع آن نیازها مجبوریم رفتارهایی را از خود داشته باشیم و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که بتوانیم این نیازها را بر طرف کنیم. در واقع خداوند استعدادهای زیادی را در وجود ما انسان‌ها نهاده و شکوفایی آن‌ها را بر عهده خودمان گذاشته است و خودمان باید آن‌ها را کشف کنیم چرا که خداوند زمانی که ما را خلق کرد، فرمود بهتربن موجودم را خلق کردم و از این رو مقام خلیفه‌الهی را به انسان داد.

مظفر بیان کرد: خداوند این مقام را به او داد و او را نیز آزاد گذاشت تا با کار و تلاش خود بتواند راه خود را انتخاب و با انجام فعالیت‌هایی بتواند مقام جانشینی خدا بر روی زمین را اثبات کند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با ذکر اینکه باید کار و تلاش را مورد نظر قرار داد و از آن غفلت نکرد، تأکید کرد: برای آنکه این استعدادها را به منصه ظهور برسانیم باید در این راه صبر و استقامت داشته باشیم و با وجود سختی‌هایی که پیش روی ما قرار دارد، با تلاشی که انجام می‌دهیم راه‌ زندگی خود را هموار کنیم. با وجود اینکه دیگران این فضا را برای ما فراهم می‌کنند اما هیچ گونه مسئولیتی بر عهده آن‌ها نیست، چراکه ما با انتخاب‌های خود و برای رسیدن به خواسته‌های انتخابی و اهداف خود باید پاسخگوی اعمال و رفتارمان باشیم که این امر را می‌توان نشانگر عدل الهی دانست. از این رو اگر ما بخواهیم به مصداق عدل الهی که مصداق واقعی آیات الهی است اشاره کنیم باید گفت که ما آزادی انتخاب داریم و در این آزادی مسئول رفتار و انتخاب‌های خود و پاسخگوی تمامی آن‌ها باشیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: بنابراین شما دانش‌آموزان باید قدر این لحظات را بدانید و تفاوتی که کار شما با سایر افرادی که در رشته‌های دیگر فعالیت دارند این است که کار باید خالصانه برای خدا و در راه خدا باشد. همانگونه که خداوند نیز در آیه‌ای فرموده است «الی ربک فارغب».

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان این اهداف متعالی و این هنر را انتخاب کردند و با زبان مدیحه‌سرایی و همخوانی ارزش‌های والای اسلامی، سنتی، ملی و آنچه را که در سیره ائمه معصوم(ع)، زندگی عملی، علمی و اخلاقی آن‌ها سفارش شده انجام می‌دهند. در این میان نخبه فرهنگی باید آن‌ها را به زبان هنر و شعر برای عموم مردم جامعه بیان کند. بنابراین نقش و وظیفه شما دانش‌آموزان در این مسیر بسیار مهم است، چرا که اگر بخواهیم توصیه کنیم و کاری انجام دهیم و کار ما در افراد مؤثر واقع شود، در وهله اول باید خود به آن‌ها عمل کنیم و به آن‌ها پای‌بند باشیم.

شروط اصلی برای مدیحه‌سرایان و همخوانان

مظفر اظهار کرد: از این رو فردی که در این رشته فعالیت دارد باید ابتدا خود پاکی دامن، دست، قلب و ایمان داشته باشد و با روحیه خالصانه در این مسیر گام بردارد. بنابراین اگر درصدید که کار و فعالیت شما تاثیرگذار باشد باید خود عامل آن‌ها باشید و آن‌ها را رعایت کنید و مراقب رفتار خود باشید تا بتوانید بر روی افراد تاثیرگذار باشید. البته این امور مختص همه انسان‌هاست اما یک هنرمند استعداد فطری دارد. به همین دلیل مسئولیت او از سایر افراد سنگین‌تر است که در این راستا هم شما دانش‌آموزان مسئولیت ویژه‌ای را برعهده دارید.

وی ابراز کرد: البته در این مسیر سختی‌های فراوانی هم وجود دارد، زیرا شما با توجه به اینکه دانش‌آموز هستید، این کار جز با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح صورت نخواهد گرفت. پس برنامه‌ریزی هم یکی از نکاتی است که شما هنرمندان باید به آن توجه داشته باشید، این در حالی است که خداوند نیز به این امور اشاره کرده و فرموده است که اگر برنامه‌ریزی نداشته باشید دچار خسران و زیان خواهید شد. پس زمان برای ما بسیار حائز اهمیت است. از این رو نکته‌ای که شما هنرمندان باید مدنظر داشته باشید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است تا بتوانید به تمام اهداف زندگی خود دست یابید.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در این راستا خداوند فرموده که قطعاً پس از هر سختی نیز آسایشی وجود خواهد داشت و سفارش کرده که اگر کسی در این دنیا سختی را متحمل شود برای او در آخرت آسایش را رقم خواهد زد و چه آسایشی بهتر از آسایشی که در گرو کارهای معنوی باشد. زیرا این فعالیت شما بازخوردی به عموم جامعه به ویژه برای دانش‌آموزانی که همسن شما هستند و حرف شما را بهتر درک می‌کنند خواهد داشت.

مظفر اظهار کرد: در واقع کاری که شما انجام می‌دهید از یک سخنرانی و یا یک منبری که حتی اگر سخنرانش توانمند و دانا باشد، موثرتر است.

انتهای پیام
captcha