درمان نشدن بیمار به علت تنگدستی در جامعه اسلامی دردآور است
کد خبر: 3860007
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی:

درمان نشدن بیمار به علت تنگدستی در جامعه اسلامی دردآور است

گروه معارف ــ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه از اوراق زرین روحانیت پیشگام بودن آنان در عرصه سلامت است، گفت: برای جامعه اسلامی از جمله روحانیت دردآور است که یک مریض وارد بیمارستان شود اما به دلیل ناتوانی مالی معالجه نشود.

مسئولین، هویت روحانیت را به جامعه ارائه دهند

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز، ششم آذرماه، در اولین همایش تجلیل و تکریم خیرین روحانیت در عرصه سلامت، که در شهرداری قم برگزار شد، گفت: دین و عقل بر مسئله سلامت بشر تأکید می‌کنند. در واقع از ابعاد جامعیت دین توجه به سلامت بشر است و اساساً دینی که به امر سلامت جسمی توجه نکند، یکی از اشکالات آن است.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر «ألاَ وَ إِنَّ مِنَ الْبَلاَءِ الْفَاقَةَ، وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ، وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ. ألاَ وَ إِنَّ مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ؛ آگاه باشيد كه يكى از بلاها فقر و تنگدستى است و بدتر از آن بيمارى جسم و از آن بدتر بيمارى قلب (فساد اخلاق و انحراف عقيدتى) است. بدانيد كه تقواى قلب به دليل صحت بدن است»، گفت: هر سه محور در این حدیث مسئله مهم بشری است، اما طبق فرموده امام علی(ع)، بدن سالم از هزاران ثروت بالاتر و برتر از آن صحت قلب یعنی تقوای قلب است.

برای نجات بیمار بین مسلمان و غیرمسلمان فرقی نیست

فاضل‌لنکرانی بیان کرد: در اسلام برای نجات بیماران بین مسلمانان و غیرمسلمانان هیچ فرقی نیست، زیرا همه روایات و آیات بر این مورد تأکید دارند؛ برای مثال در روایتی آمده است که اگر کسی به عیادت بیماری برود، خداوند یکی از ملائکه را موکل می‌کند که در عالم قبر تا روز قیامت هر روز از او عیادت کند.

وی افزود: یکی از افتخارات مراجع و روحانیت سراسر کشور این است که سه محوری را که امیرالمؤمنین(ع) در این روایات به آن پرداختند عملی کردند. مسئله رسیدگی به سلامت انسان‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی روحانیت در طول تاریخ بوده است و روحانیت این موضوع را یکی از محورهای خود قرار داده‌اند.

فاضل‌لنکرانی یادآور شد: از اوراق زرین روحانیت پیشگام بودن آنان در عرصه سلامت است. جامعه و مسئولان بدانند که پیشوایان دینی جامعه به هر دو محور فقر و سلامت توجه می‌کنند و شاهد این مطلب آثار بسیار بزرگ و ماندگار آنان است.

مؤسس مدارس حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) در مناطق سیل‌زده گفت: یکی از افتخارات مرجعیت و روحانیت احداث مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مؤسسات بوده است. مراجع و روحانیت به این سه محوری که امام علی فرمودند توجه کرده‌اند، اما هیچ‌وقت درصدد رسانه‌ای کردن این امور برنیامدند.

روحانیت به فکر فقر بشر هستند

وی افزود: مردم و مسئولان وظیفه دارند که هویت مرجعیت و روحانیت را به جامعه ارائه دهند؛ پیش از انقلاب، طاغوت با نماد مرجعیت و روحانیت به صورت اساسی برخورد می‌کرد و پس از انقلاب نیز برخی‌ها در لوای حکومت و نظام اسلامی همین هدف را دنبال کرده و می‌کنند. متأسفانه امروز زمزمه‌هایی در این راستا به گوش می‌رسد و البته دشمن به دنبال حذف روحانیت و مرجعیت از جامعه بشری است؛ لذا مردم باید قدر این مجموعه را بدانند.

فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه پیام این همایش نباید صرفاً تکریم از مراجع بزرگ، که نام و یاد آن‌ها همیشه باقی است، باشد بلکه باید هدف اصلی آن تحکیم نماد مرجعیت در جامعه مسلمین باشد، تأکید کرد: مسئولان حوزه‌های علمیه مرجعیت و روحانیت را باور کنند و خیرین بدانند که مراجع به دنبال دنیای خودشان نیستند و عمر خود را در راه وقف مردم و اسلام کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان بیان کرد: روحانیت به فکر فقر بشر هستند و وقتی گرانی در جامعه هست، بیشترین کسانی که غصه می‌خورند و ناراحت می‌شوند مراجع هستند. برای جامعه اسلامی از جمله روحانیت دردآور است که مریضی وارد بیمارستان شود اما به دلیل توان مالی معالجه نشود.

انتهای پیام
captcha