بارزترین خصوصیت انقلاب، فرهنگی بودن آن است
کد خبر: 3860308
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶

بارزترین خصوصیت انقلاب، فرهنگی بودن آن است

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر طبق گفته امام خمینی(ره) به سبقه مردمی‌که برای این انقلاب جنگیده‌اند، نگاه کنیم، همان‌هایی هستند که در دوره پیش از انقلاب در محیط‌هایی آلوده به خواسته‌های شهوانی اسیر شده بودند، بنابراین انقلاب ما f به‌طور قطع فرهنگی بود و بارزترین خصوصیت انقلاب نیز همین فرهنگی بودن آن است.

بارزترین خصوصیت انقلاب، فرهنگی بودن آن استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش بصیرتی اساتید بسیج که به مناسبت هفته بسیج روز گذشته 7 آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی ‌مشهد برگزارشد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در روزهای گذشته با شرح فعالیت‌های بسیج، بسیجی بودن خود را در عمل نشان دادند، در مقام بالاتری بسیج مقتدای خود را امیرالمومنین(ع) می‌دانند و چشمه‌های بسیج اگر همچنان جوشان است، به علت متصل بودن به سرچشمه‌ای فیاض و مستمر متصل است.

وی عنوان کرد: به نظر من جای خالی حزب در کشور ما بسیار محسوس است، ما در کشور 100 الی 150 حزب داریم، اما احزاب ما بیشتر احزاب شب انتخابات هستند و در مواقع انتخابات فعال هستند. حزب به معنای واقعی، تشکیلاتی است که نیروهای همفکر را جمع می‌کند، انسجام می‌بخشد، به آن‌ها آموزش می‌دهد و تمرینی برای گرفتن مسئولیت در مواقع ضرور برای دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هیچ یک از احزاب ما این گونه نیستند و این نیاز برای انسجام‌بخشی به گروه‌های مسنجم شده برای مسئولیت‌های اجتماعی، یک امر قطعی است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

صفارهرندی در خصوص تاثیرگذاری بسیج به عنوان یک حزب پنهان خاطرنشان کرد: یک حزب نانوشته بدون آلوده شدن به دعواهای طائفه‌گری و حزبی وجود دارد و بخشی از آن خواسته و نیاز را برآورده می‌کند. به پیش قراول منظومه بسیج، بسیج اساتید را به لحاظ برآوردن این خواسته دارای شایستگی‌های بزرگ می‌بینیم.

وی بیان کرد: وقتی 3000 نیروی همفکر از 11هزار عضو هیئت علمی‌ مدرس دانشگاهی، دارای کشش‌های یگانه خود را وقف برآوردن خواسته‌های یک نظام مستقل و آزاد که با آن مواجه است می‌کنند، روشن است که چه اتفاق خوبی می‌افتد.

مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است، گفت: در عین حال، هم فرهنگ یک مقوله سطحی و در حدی است که هرکس در آن ورود می‌کند و از طرف دیگر یک امر پیچیده، سخت و بغرنجی‌ است.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: نظامی‌ که متفاوت از نظام‌های دیگر جهان است، وقتی می‌خواهد نهادهای خود را سامان دهد، هیچ نسخه قابل الگوگیری در اختیارش جز مضامین بلند و محکمی که از سیره اولیای الهی و قرآن کریم به دست آمده‌، نیست. ما تجربه حکومت‌داری را پیش از این نداشتیم، بنابراین هر اقدامی که صورت گرفت، با ظرفیت‌های موجود انجام شد و لذا در ابتدای انقلاب با این امر سهل و ممتنع مواجه شدیم.

وی ادامه داد: میشل فوکو فیلسوف فرانسوی که به عنوان روزنامه‌نگار در دوران انقلاب در ایران حضور پیدا کرد، عنوان کرد «در انقلاب‌ها همه می‌آیند که تغییراتی را اعم از تغییرات اقتصادی و یا سیاسی ایجاد کنند، اما در ایران وقتی به انقلاب نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم درست است که مردم مشکلات اقتصادی دارند و وضع معیشتی خوبی ندارند، اما روح این انقلاب، اقتصادی و سیاسی نیست و در انقلاب ایران مردم آمدند تا خود را تغییر دهند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر طبق گفته امام خمینی(ره) به سبقه مردمی‌ که برای این انقلاب جنگیده‌اند نگاهی بیاندازیم، همان‌هایی هستند که در دوره پیش از انقلاب در محیط‌هایی آلوده به خواسته‌های شهوانی اسیر شده بودند و بنابراین انقلاب ما به‌طور قطع فرهنگی بود و بارزترین خصوصیت انقلاب نیز همین فرهنگی بودن آن است.

صفارهرندی در خصوص عدم حضور انقلابیون در رسانه‌ها، بیان کرد: اگر بخواهیم مهم‌ترین شاخصه فرهنگی بودن را در مورد شخصیت‌های انقلاب نشان دهیم، متوجه می‌شویم بیشتر در وادی کتاب ظاهر شدند و ارتباط این شخصیت‌ها تقریبا با رسانه‌ها منقطع بود، در خصوص مطبوعات نیز این نسبت تقریبا نسبت گسسته‌ای بود. در حوزه‌هایی مانند سینما نیز انقلابیون حضوری نداشتند و البته این عدم حضور بسیار به‌جا بود، چرا که با آن آلودگی که سینمای آن زمان داشت، این امکان وجود نداشت که به آن نزدیک شد.

وی اضافه کرد: در مقوله موسیقی با توجه به آنکه حکم اکثر مراجع آن زمان این بود که موسیقی حرام است، این حضور در آن زمان حضوری بسیار اندک بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان امام(ره) موسیقی، تصویری متفاوت با تصویری که پیش از انقلاب در خصوص موسیقی وجود داشت، ایجاد شد.

هنرهای تجسمی پس از انقلاب

وی درارتباط با پرداخت بیشتر به هنرهای تجسمی پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی هنرهای تجسمی متشکل از مجسمه‌سازی، نقاشی و طراحی‌ که امروز زبان هنر و تصویر گویاتر از همه‌ زمان‌ها است، بسیار کارایی داشت. زمانی این هنرها جزو هنرهای ممنوعه بود و بسیاری از افراد را از ورود به این عرصه منع می‌کردند. البته در بسیاری از موارد با توجه به سمت و سویی که این هنر می‌گرفت، ممنوعیت ورود به این حوزه صحیح بود، اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی هیچ منعی در زمینه هنرهای تجسمی وجود نداشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تشریح کرد: پیش از انقلاب، جوانان ما فیلم و فیملسازی را در مکتب کسانی فرامی‌گرفتند که افق فکری آن‌ها با جریان پایبند به شریعت متفاوت بود، البته انسان‌های شریفی در آن زمان در بین فیلمسازان نیز دیده می‌شد که با تغییر شرایط سریعا خود را تطبیق دادند.

صفارهرندی ادامه داد: آقای مخملباف از چهره‌هایی است که در سامان دادن به هنر دینی و انقلابی تاثیر به‌سزایی داشت و با افرادی که مربوط به جریان طاغوتی بودند، برخورد فیزیکی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شخصیت‌هایی که انتظار می‌رفت نقش‌آفرین فرهنگی باشند، یا با تیر کینه‌دوزی دشمن شهید شدند و یا برحسب ضرورت وارد دسته‌ای سیاسی شدند که در مقام نخست از آن‌ها انتظار نمی‌رفت.

عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب طبق گفته امام خمینی(ره) قرار بود ریاست جمهوری بر عهده شخصی غیر روحانی باشد، اضافه کرد: اما شرایط و انحرافات به جایی کشیده شد که نیاز بود شخصیتی روحانی این منصب را به دست بگیرد.

اقتصاد فرهنگی

عضو تشخیص مصلحت نظام در خصوص اقتصاد فرهنگی خاطر نشان کرد: درست است که گاها سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی جواب می‌دهد، اما در مواردی هم دچار شکست می‌شود و این موارد گاها مواردی مبتذل، نه به معنی دارای مشکلات اخلاقی که به معنای بذله غیرفاخر است، لذا در بسیاری از کشورها خصوصا در حوزه سینما، سرمایه‌گذاری غالبا با شکست‌هایی مواجه می‌شود و لذا برای هنر، یارانه پرداخته می‌شود.

صفارهرندی اضافه کرد: در فیلم‌های خوبی که در سال‌های اخیر ساخته شده، ما اقبال مردم از این فیلم‌ها را ادله‌ای برای این موضوع می‌‌گیریم که مردم آماده حرف جدی صحیح و مطلوب هستند.

40 سال تجربه ما را به جایی برساند که دیگر بر طبق آزمون و خطا عمل نکنیم

وی در خصوص لزوم درس گرفتن از آزمون، خطاها و اشتباهات تصریح کرد: برخی از مدیران آزمون و خطاهایشان با هزینه‌هایی که گاهی همراه با هدر دادن منابع کشور بوده، شکل گرفته است و این در آینده قابل قبول نیست. 40 سال تجربه باید ما را به جایی برساند که دیگر بر طبق آزمون و خطا عمل نکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم وجود مهندسی فرهنگی، بیان کرد: همچنین باید گفت مهندسی فرهنگی جدی گرفته نشد و هنگامی‌که به دولت وقت ارائه شد، رئیس دولت وقت با مفاد آن مخالفت کرد و وقتی هم مورد قبول قرار گرفت، کاملا پشت گوش انداخته شد.

صفار هرندی با اشاره به اینکه دو مسئله ذائقه‌سازی و ذائقه‌سنجی وجود دارد، افزود: کسانی معتقدند مردم چه‌چیزی دوست دارند تا برایشان فراهم شود، اما حرف صحیح‌تر این است که چه‌چیزی به مصلحت مردم است تا برایشان نمایش داده شود، همچون پزشکی که ذائقه بیمار را می‌سازد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: درست است که انقلاب فرهنگی ما بسیاری از خواسته‌های خود را برآورده نکرد، اما صدای این انقلاب ولوله‌ای به پا کرد که بسیاری از مردم دنیا را تغییر داد و عنصر فرهنگی مانند شیخ زکزاکی تربیت شده مذهب تشیع، با انتقال پیامی به زیست‌بوم خود، جمعیت میلیونی را به خود جلب می‌کند.

صفارهرندی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «فرض کنید رابطه فرمانده با نیروی سرباز و میانه میدان قطع شد، آن کسی که در میانه میدان است نمی‌تواند خنثی شود و کاری انجام ندهد، او ماموریتی دارد و باید آنقدر به داشته‌های خود آگاهی داشته باشد که در مواقع لزوم، خود دست به کار شود و این همان مفهوم آتش به اختیار است».

انتهای پیام
captcha