گذر فرهنگ و هنر؛ بستری برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی
کد خبر: 3860327
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

گذر فرهنگ و هنر؛ بستری برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: گذر فرهنگ و هنر مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی را در کنار خلاقیت و رویدادهای فرهنگی گرد هم می‌آورد تا بستری برای توسعه گفت‌وگو و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی گذشته ‌به دنیای کنونی و به جوانان زمان حال ما باشد.

گذر فرهنگ و هنر؛ بستری برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شامگاه گذشته 7 آذرماه در مراسم افتتاحیه گذر فرهنگ و هنر در مجتمع آسمان مشهد ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره بسیجیان دوران دفاع مقدس و عرصه‌های تفکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری، اظهار کرد: امشب افتتاح اولین بازار فروش آثار هنری و فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر است که در کنار مضجع شریف امام رضا(ع)، امام عقلانیت، خلاقیت و گفت‌وگو انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گذر فرهنگ و هنر جزو سیاست‌های کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که تاکنون در شهرهای متعدد افتتاح شده است، عنوان کرد: این گذر مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی را در کنار خلاقیت و رویدادهای فرهنگی گرد هم می‌آورد تا بستری برای توسعه گفت‌وگو و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی گذشته ‌به دنیای کنونی و به جوانان زمان حال ما باشد.

مروارید افزود: تحقق بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که تاکید آن بر جوانان به عنوان قدرت نرم و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است، در فضای فرهنگ و هنر در همین گذرهای فرهنگی و هنر خود را نشان خواهد داد. برش فرهنگی برنامه‌ مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، در اقتصاد هنر، اقتصاد فرهنگ و در بازارهای فروش فرهنگی و هنری آشکار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: ایده مدنظر در این برنامه این بوده که شهروندان مشهدی، زائران ایرانی و جهان اسلام و مجاوران این فرصت را پیدا کنند تا در کنار خرید کالاهای تجاری، سبد کالاهای فرهنگی را جزو خرید سفر خود قرار دهند و همان‌طور که از فضاهای شهری و مجموعه‌های تجاری بهره‌مند می‌شوند، فرهنگ و هنر را تافته جدا بافته نبینند و آن را یک جزو انکارناپذیر از زندگی روزمره شهری بدانند.

وی با اشاره به اینکه گذر فرهنگ و هنر را در این مجموعه جدا از زیست شهری و بازار در نظر نگرفتیم، تصریح کرد: این گذر با تاکید بر این نگاه که بازار از نیازهای مادی شهروند، زائر و مجاور آغاز می ‌شود و به نیازهای فرهنگی، هنری و معنوی آن توسعه پیدا می‌کند، یک کل به هم پیوسته یکپارچه است. امیدوارم این فرهنگ در فضای مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است نهادینه شود و این حرکت که حرکتی با نگاه خیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای سال رونق تولید است، انگیزه‌ای برای توسعه گذرهای فرهنگ و هنر در مشهد چه در گلستان و چه در دانشگاه باشد.

مروارید ادامه داد: فرهنگ و هنر در مشهد زنده به حضور اصحاب فرهنگ و هنر و زنده به رقابت و خلاقیت فرهنگی است و اقتصاد هنر می‌تواند مولد این خلاقیت و پالایش فرهنگی باشد. امیدوارم گذر بعدی فرهنگ و هنر در فضای گذر گلستان ایجاد شود.

در ادامه محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز اظهار کرد: ما نیازمند لطافت هنر در زندگی روزمره خود هستیم و تجربه نشان داده که هنر می‌تواند با ویژگی‌ها و لطیف بودن خود و با ذوق و مهربانی که در نهادش است، در زندگی روزمره‌ کمک زیادی کند.

وی اضافه کرد: گذر فرهنگ و هنر نشان می‌دهد که می‌توانیم در روزمره‌ترین رفتارهای خود بهره‌ای از ذوق، زیبایی و مهربانی داشته باشیم. امیدوارم نظام بهره‌برداری این مجموعه نظام درخوری باشد. من و همکارانم و اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه داریم به این گذر جان دهیم و کاری کنیم که توفیق آن باعث شود گذرهای متعدد فرهنگ و هنری در شان مشهد راه‌اندازی شود.

کلائی خاطرنشان کرد: این تجربه حساسی است که امیدوارم با موفقیت سپری شود. انتخاب مکان از حیث حضور زائران و گذران زمان آن‌ها در این فضا بسیار مهم است. امیدوارم چنانچه نظام بهره‌برداری درست طراحی شده باشد بتواند به پررونق ترین گذر فرهنگ و هنر کشور تبدیل شود.

در ادامه این مراسم از بزرگ‌ترین قرآن جهان که روی چرم نوشته می‌شود رونمایی شد. این قرآن با خط ریحان نوشته شده، ابعاد آن 1.70 در 1.10 بوده و وزن آن بعد از اتمام ۵ تن خواهد بود. تاکنون کتابت 5 جزء از این قرآن انجام شده است.

انتهای پیام
captcha