ارتباط توسعه‌یافتگی جامعه و توجه به معلولان
کد خبر: 3861665
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

ارتباط توسعه‌یافتگی جامعه و توجه به معلولان

گروه اجتماعی ــ معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: شعاری که برای امسال انتخاب شده، ارتقای مشارکت افراد داری معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، پایدار و عادلانه است.

ارتقای مشارکت معلولین در جهت توسعه فراگیر/توجه به معلولین در گرو جامعه‌ای توسعه یافتهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسعود فیروزی، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 12 آذرماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان که با حضور مسئولان و شخصیت‌های استانی در مؤسسه توانبخشی همدم برگزار شد، با اشاره به شعار روز جهانی معلولان، گفت: البته که در بحث توسعه تعریفات متعددی وجود دارد و شاید یکی از بهترین تعاریفی که از توسعه می‌توان ارائه داد و یکی از اندیشمندان مطرح کرده، این است که «توسعه واژه ارزشمند و مقدسی است که تنها در زمانی اتفاق می‌افتد که تمام گروه‌ها و افراد دیده شوند، جامعه یک دستی ایجاد شود و ضمن آن جهت رفع فقر، سوء تغذیه و مشکلات درمانی مربوط به افراد ناتوان تلاش و زمینه حضور این افراد در جامعه فراهم شود».

وی عنوان کرد: براساس مطالعاتی که داشته‌ام باید بگویم که مشکلات افراد دارای معلولیت و تبعیض‌هایی که نسبت به این افراد وجود دارد در تمام دنیا نیز وجود دارد و مختص به یکجا نیست؛ بنابراین در سال 1992 مجمع سازمان ملل سوم دسامبر و یا روز 12 آذر را روز جهانی معلولان نامگذاری کردند و هر ساله شعارهای متعددی را برای این روز در نظر می‌گیرند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این شعارها جهت مورد توجه قرار دادن اذهان عمومی و همچنین ارتقای سطح آگاهی و دانش افراد نسبت به افراد دارای معلولیت است و چند سالی می‌شود که این شعارها توسعه‌محور بوده و بر مبنای توسعه تعریف می‌شوند.

مشارکت در کنار توسعه

فیروزی بیان کرد: اما تفاوت ویژه‌ای که شعار امسال با سال‌های دیگر دارد این است که امسال در کنار بحث توسعه، مقوله مشارکت هم مطرح شده است. البته طی جلساتی که با افراد و گروه‌های مختلف که حدود سه و یا چهارسال گذشته در راستای اجرا و تهیه سرود توانبخشی «منم» داشتیم، در آن جلسات به این نتیجه رسیدیم که مادام اینکه افراد دارای معلولیت خودشان بخواهند کنار باشند و افراد دیگری را برای رفع مشکلاتشان مسئول بدانند آن مشکلات همچنان پا برجا خواهد ماند.

وی اظهار کرد: در واقع این همان مشارکتی است که مفاد این سرود و ترانه بر این مبنا تهیه شده است که معلولان باید خودشان برای خودشان تلاش کنند و از طریق یک روحیه مطالبه‌گرانه و پرسشگر، مسئولان و جوامع جهانی، ملی، منطقه‌ای، گروه‌ها و رسانه‌ها را وادار به این امر کنند تا امکان مشارکت برای آن‌ها فراهم شود.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: اما در بحث مشارکت باید گفت که افراد دارای معلولیت دوران مختلف و البته سختی را در طی زندگی خود گذرانده‌اند و شاید اگر حوزه معلولیت پانصد ساله گذشته را مطالعه کنیم، باید گفت که آن دوران برای افراد داری معلولیت دوران انزواء، ترس، محدود کردن و حضورشان هم صرفاً در منازل و مراکز بوده است، اما هنگامیکه به دوران طلایی تاریخ ورود پیدا می‌کنیم شاهد این امر خواهیم بود که جهت حضور افراد دارای معلولیت در جامعه گام‌های متعددی برداشته شده است.

فیروزی با بیان اینکه در جوامع جهانی از مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه به‌عنوان بحث تلفیق اجتماعی یاد می‌شود، افزود: تفاوت افراد دارای معلولیت باید تنها به‌عنوان یک تفاوت پذیرفته شود، بدون اینکه عقاید سیاسی، نژاد و... آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این راستا نیز مجمع عمومی سازمان ملل در دنیا هم به این امر اشاره کرده که این معلولیت باید تنها به‌عنوان معلولیت پذیرفته شود و و فرد دارای معلولیت هیچ فرد دیگری نیست.

وی عنوان کرد: در زمینه توسعه هم براساس آماری که در دست من است، مطلبی که مطرح می‌شود این است که افراد کم‌توان و ناتوان حدود 12 تا 15 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و در یک جامعه‌ای که جمعیت آن هفت میلیارد نفر است، بیش از یک میلیارد نفر از آن جمعیت افراد دارای معلولیت هستند. توسعه‌ای که قرار باشد بیش از یک میلیارد نفر از آن جامعه نادیده گرفته شود، توسعه نیست و تنها یک آپارتاید است که خطرناک بوده است.

توجه به معلولان جامعه توسعه‌یافته را به همراه دارد

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در چند سال گذشته سازمان ملل و بانک جهانی با همکاری یکدیگر تحقیقی را انجام دادند که محوریت آن افراد دارای معلولیت بود. در واقع موضوع اصلی که این دو نهاد را وادار به این تحقیق کرد این بود که کشورهای توسعه‌یافته به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری می‎کنند و امکانات ویژه‌تری نیز برای این افراد وجود دارد.

فیروزی گفت: در این خصوص باید گفت که این دو نهاد در نگاه اول بر این باور بودند که کشورهای توسعه یافته ذاتاً به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری می‌کنند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که یک اتفاق وارونه‌ای که وجود دارد این است که کشورهایی که به افراد داری معلولیت توجه بیشتری کرده‌اند، سریع‌تر به توسعه می‌رسند.

وی افزود: اگر قرار باشد که به توسعه دست یابیم، حتماً باید این بزرگترین اقلیت جهان را به رسمیت بشناسیم در کنارشان باشیم و با خودشان برای خودشان تصمیم بگیریم تا بتوانیم از توانمندی 15 درصدی افراد جامعه استفاده کنیم.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: مطلب دیگری که وجود دارد و به کرات هم در محافل مختلف به آن اشاره می‌شود، این است که ما دائماً پشت تریبون‌ها می‌گوییم که معلولیت محدودیت نیست، در حالی که این باور، باور اشتباهی بوده، زیرا که معلولیت محدودیت است و هر فرد دارای معلولیت دارای یک سری محدودیت‌هایی است که وقتی ما این محدودیت را نادیده بگیریم، دلیلی هم برای رفع این محدودیت‌ها و برای اینکه زمینه و امکان حضورشان براساس همان محدودیت در جامعه فراهم کنیم، نمی‌بینیم.

فیروزی تأکید کرد: در واقع معلولیت به خودی خود و براساس شرایط فیزیکی، حسی و سایر شرایطی که به‌عنوان فرد دارای معلولیت در جامعه شناخته می‌شود، محدودیت‌هایی دارد که وظیفه جامعه رفع این محدودیت‌ها و وظیفه خود افراد معلول نیز این است که در فضایی که برای آن‌ها فراهم شده حضور پیدا کنند و با یک مشارکت حداکثری هم نسبت به رفع مشکلات خود اقدام و عمل کنند تا با این اقدام خود جامعه را در مسیر توسعه سوق دهند.

استفاده از افراد معلول در شعبه‌های اخذ رأی مجلس شورای اسلامی

سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد در ادامه این مراسم اظهار کرد: حدود 35 هزار نفر نیروی انسانی برای شعب اخذ رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، در نظر گرفته شده است، سعی خواهیم کرد که در این شعب از افرادی که دارای معلولیت بوده و تحت پوشش اداره بهزیستی هستند نیز استفاده کنیم.

وی افزود: اشتغال و مهارت‌آموزی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به معلولان است و اجرا شدن سهم سه درصدی جامعه معلولان در حوزه اشتغال باید به‌صورت جدی پیگیری‌ شود و با توجه به اینکه جامعه معلولان از نظر وجدان کاری، صادقانه و بسیار خوب عمل می‌کنند و در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد نیز از معلولان موفق در حوزه اشتغال، تحصیل و مهار‌ت‌آموزی دعوت و از توان و ظرفیت آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha