انقطاع نسل بزرگان علمی زیبنده خراسان نیست
کد خبر: 3861887
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷

انقطاع نسل بزرگان علمی زیبنده خراسان نیست

گروه اجتماعی ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویان زیادی استحقاق رسیدن به مقامی علمی جهانی را دارند، گفت: اساتید تلاش کنند تا انقطاع نسل بزرگان علمی اتفاق نیفتد زیرا این امر زیبنده خراسان نیست.

انقطاع نسل بزرگان علمی زیبنده خراسان نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، شامگاه 13 آذرماه در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان خطه نام‌آوران است و بخش مهمی از تاریخ ایران در حوزه علم، ادب و عرفان محسوب می‌شود. خراسان از گذشته تاریخ‌ساز بوده و همچنان بخش بزرگی از ایران اسلامی است.

غلامی افزود: وجود مرقد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) زینت‌بخش این خطه است که همواره دلدادگان زیادی را به این خطه می‌کشاند. با وجود سرمایه‌های گرانقدری چون دانشجویان و اساتید می‌توانیم بهره وافی و کافی در حوزه علم و دانش ببریم. اولین دانشگاه جهان 1750 سال پیش به اسم  جندی شاپور در ایران تأسیس شد. صاحب‌نظران علم و اندیشه و دانشمندان زیادی از سراسر جهان در آن روزها در این مرکز جمع می‌شدند و تربیت شاگردان و انتشار علم و دانش را عهده‌دار بودند. شاید یکی از دلایل شکوفایی علم و دانش در خراسان سبقه و سابقه آشنایی با مراکز علمی بوده است.

وی اظهار کرد: در این سرزمین کسانی بودند که علم و دانش را می‌شناختند و در تولید علم، گسترش و انتشار آن سهم بزرگی داشتند. این ظرفیت‌هاست که بوعلی سیناها را تربیت کرده و امروز در حوزه علوم پزشکی، فلسفه و علوم عقلی و انسانی به این شخصیت‌ها افتخار می‌کنند. اندیشمندان دیگری نیز در این خطه بودند و همچنین فلسفه در این خطه رشد کرد. این ظرفیت علمی خراسان را نشان می‌دهد که این توان همچنان هست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌هایی که این مراسم برایشان برگزار شده، جزء دانشگاه‌های مهم کشور هستند. دانشگاه فردوسی موفقیت‌های خوبی در حوزه‌های علم و فناوری داشته و در حوزه‌هایی رتبه اول را کسب کرده است.

وی گفت: پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر مزایای این دانشگاه است و با تربیت نسل جوان سایر کشورها، شبکه علمی گسترده و ارتباط بین ملتها ایجاد شده است. قطعاً دانشگاه علوم پزشکی با توجه به ظرفیت بالایی که دارد در این خطه منشأ اثر بوده است. دانشگاه فردوسی در این دوره هفتاد ساله اساتید ارزشمندی را داشته چون شریعتی، آشتیانی و شفیعی کدکنی. این افتخارات باید حفظ شود تا امثال آنان بیشتر شوند. لذا اساتید گرانقدر همچنان که خود الگوی دانشجویان هستند، باید به منظور تربیت شخصیت‌های علمی توانمند همت کنند و دانشجویان را به این سمت سوق دهند تا سلسله نام‌آوران عرصه علم، هنر و ادب حفظ شود. استعدادهای بسیاری در بین جوانان داریم که استحقاق رسیدن به مقام علمی جهانی را دارند. اساتید به آنان توجه کنند تا انقطاع نسل بزرگان اتفاق نیفتد زیرا زیبنده سرزمین خراسان نیست.

انتهای پیام
captcha