دانشگاه فردوسی ریشه تاریخی و فرهنگی کهنی دارد
کد خبر: 3861890
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵

دانشگاه فردوسی ریشه تاریخی و فرهنگی کهنی دارد

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از شکل‌گیری ظاهری دانشگاه فردوسی 70 سال می‌گذرد، اما این دانشگاه دارای ریشه تاریخی و فرهنگی کهن است.

دانشگاه فردوسی ریشه تاریخی و فرهنگی کهنی داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد شامگاه 13 آذرماه، در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: امروز به این بهانه گرد هم آمدیم تا گذشته را مرور کرده و به آینده سفر کنیم.

وی ادامه داد: اما اضلاع این سفر را عناصری از گذشته و حال این خطه بزرگ که خراسان می‌نامد، تشکیل داده است، سرزمینی کهن، وسیع و متنوع در تاریخ، فرهنگ و ادب هنر است. اینجا سرزمین امام رئوفی است که از علم و دانش در این خطه سخن گفتند، از عالم آل محمد(ع) تا عالمانی که آوازه این سرزمین را در جهان گستراندند در این سرزمین بودند.

کافی خاطرنشان کرد: از دانشمندان در علم ریاضیات تا فردوسی که اسطوره خردپروری در اشعارش تجلی یافت، همه و همه از این خطه سر برآورده و اکنون در این خطه آرمیده‌اند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بدین سان بزرگ زرین درخت تنومند علم و دانش در خراسان که قرن‌ها پیش کاشته شد، دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد است. دانشگاه‌هایی که گرچه شکل‌گیری ظاهریشان 70 سال است، اما ریشه تاریخی و فرهنگی آن کهن است.

وی بیان کرد: این دو دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی هستند که برای توسعه آن بزرگان زیادی زحمات فراوانی کشیدند و نسل‌ها از پی نسل‌ها گذشته تا به امروز رسیده و به ما سپرده شد و اکنون ما باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

کافی اظهار کرد: برای توسعه و باروری علمی و فرهنگی این دانشگاه‌ها بزرگانی چون شریعتی، فاطمی، آشتیانی و صدها فرهیخته دیگر تلاش نمودند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خراسان از دیرباز محل رفت و آمد دانش دوستان از اقوام و ملل مختلف برای کسب علم و علم‌آموزی بوده و امروز خراسان را با مرکزیت دانشگاه فردوسی و پزشکی می‌شناسند. دانشگاه‌هایی که بیش از دو هزار دانشجوی خارجی از 29 کشور خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: از بدو تاسیس تا نیمه راه، دو دانشگاه یکی بود، اما افسوس که در نیمه راه از یکدیگر جدا شد و آرزو دارم که به همت و تدبیر پیشکسوتان که طعم شیرین یکی بودن را چشیدند دوباره نه تنها در مشهد بلکه در سراسر کشور یکی شویم تا از هم بیاموزیم که این لازمه زیستن در جهان پیچیده کنونی است.

کافی تصریح کرد: برگزاری این مراسم محصول همدلی و همکاری بزرگان این شهر، کشور و دو دانشگاه بزرگ علوم پزشکی و فردوسی مشهد است. از تمام سازمان‌هایی که ما را در این مراسم همیاری کردند سپاسگزاریم، یاد و خاطره تمامی بزرگان و تلاشگران دو دانشگاه را ارج می‌نهیم و برای روح بلند کسانی که رفته‌اند، آرامش و برای آنانی که در قید حیات هستند، شادابی می‌خواهیم. وظیفه بزرگی بر دوشمان است تا دانشجویانی هم‌ تراز با شأن این خطه تربیت کنیم اما هنوز در آغاز این راه هستیم.

انتهای پیام
captcha